آمار نگران‌کننده این روزهای ساخت‌وساز در کشور

با نگاهی به وضعیت بازار مسکن در گوشه و کنار کشور می توان به این نتیجه رسید که آمار این روزهای ساخت‌ و ساز در کشور کمی نگران‌کننده است.

به گزارش اخبار ساختمان، بازار مسکن همواره به‌عنوان یک بخش پیشگام در اقتصاد مقاومتی به‌حساب می‌آید؛ اما متأسفانه در چند سال اخیر قیمت مسکن تا حدی افزایش داشته که توان متقاضیان مصرفی کم شده و این موضوع تأثیر خود را بر میزان ساخت‌وساز و نرخ اشتغال این حوزه گذاشته است. گرانی قیمت میلگرد و آهن، میزان ساخت‌وساز را به‌شدت کاهش می‌دهد و این یعنی رکود تورمی در حوزه مسکن که در این شرایط اقتصادی اصلاً به صلاح نیست. در حال حاضر ساخت‌وساز به حدود یک‌سوم تقاضای قبل رسیده است که این آمار بسیار نگران‌کننده است.

می‌توان یکی از دلایل کاهش تقاضا در این حوزه را افزایش قیمت مسکن دانست. امسال باوجوداینکه بازار مسکن همانند سال‌های گذشته در رکود به سر می‌برد و خریدوفروش به‌سختی انجام می‌شود؛ اما به دلیل رشد قیمت مصالح ساختمانی مانند افزایش قیمت میلگرد که در طی سال اخیر شتاب دوچندانی داشته، واسطه‌گری و عدم کنترل بر فعالیت دیگر صنوف مرتبط با بازار مسکن، بازهم شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن بوده‌ایم.

این روزها با گران شدن هزینه‌های ساخت مسکن به دلیل افزایش قیمت میلگرد و آهن، دیگر خانه‌دار شدن برای بسیاری از خانواده‌ها به آرزو تبدیل ‌شده و عده‌ای دیگری هم که در میانه‌های راه ساخت‌و‌ساز مسکن بوده‌اند را با مشکل مواجه کرده است.

تغییر قیمت مسکن با افزایش قیمت میلگرد و آهن

افزایش قیمت زمین، مصالح ساختمانی و سایر هزینه‌های سربار ساخت‌وساز مسکن مانند هزینه مربوط به عوارض و دریافت پروانه ساخت باعث شده که قیمت ساخت مسکن بسیار بالاتر از سال‌های قبل باشد.

در سال 98 هزینه تمام‌شده ساخت خانه ارزان‌تر از خردادماه امسال بود، حتی هزینه ساخت مسکن تا اردیبهشت‌ماه امسال نیز مقرون‌به‌صرفه بود؛ اما از اواخر اردیبهشت‌ماه تاکنون به‌یک‌باره قیمت میلگرد و تیرآهن و دیگر مصالح ساختمانی افزایش یافت و باعث افزایش سرسام‌آور قیمت ساخت خانه شد.

قیمت آهن و دیگر مصالح ساختمانی سهم 50 تا 60 درصدی در قیمت نهایی ساخت‌وساز دارند؛ بنابراین ساماندهی بازار مصالح ساختمانی می‌تواند بازار مسکن را به سمت ثبات و آرامش هدایت کند. بر اساس آمارها، بعد از قیمت زمین، بیشترین عامل افزایش قیمت مسکن، گران شدن مصالح ساختمانی است. بنابراین کنترل قیمت مصالح ساختمانی ازجمله میلگرد و تیرآهن می‌تواند در کاهش قیمت‌ها بسیار مؤثر باشد.

آمارها نشان می‌دهند که در سه سال اخیر شاهد افزایش تدریجی قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی در کشور بوده‌ایم. به‌طوری‌که در سال 96 و 97 به‌واسطه افزایش دلار، قیمت مصالح ساختمانی بالا رفت و در سال 98 نیز این روند افزایشی تداوم یافت. متأسفانه طی یک سال گذاشته افزایش قیمت‌ها شتاب زیادی گرفته است، به‌طوری‌که قیمت میلگرد تقریباً دو برابر شده و از حدود 5000 تومان به حدود 11 هزار تومان رسیده است.

فعالان بازار مسکن معتقدند فقط رشد 185 درصدی قیمت فولاد می‌تواند به افزایش حدود یک میلیون و صد هزار تومانی هزینه‌های تولید مسکن منجر شود. در این شرایط ساختمان‌سازان و فعالان حوزه مسکن دیگر رغبتی برای ساخت‌وساز نخواهند داشت؛ زیرا قیمت تمام‌شده هر آپارتمان بیش از توان مالی مردم برای خرید خواهد بود که سبب می‌شود خانه‌های ساخته‌شده مشتری نداشته باشد.

البته این موضوع مشخص است که افزایش قیمت ارز و وجود تورم، موجب بالا رفتن قیمت میلگرد و آهن در بازار می‌شود و نمی‌توان از این امر جلوگیری کرد؛ اما می‌توان بازار عرضه و تقاضای مصالح ساختمانی را مدیریت کرد تا قیمت‌ها را هرچه بیشتر کنترل نمود. با افزایش نرخ تجهیزات و مصالح، بهای تمام‌شده مسکن نوساز نیز بالا می‌رود که درنهایت باعث رکود ساخت‌وساز در کشور خواهد شد. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود رکود در ساخت‌وساز مسکن همچنان ادامه داشته باشد.

 

به‌طورقطع مدیریت قیمت مسکن زمانی ممکن است که بتوان مصالح ساختمانی را با نرخی متعادل و قابل‌قبول به دست سازنده و مصرف‌کننده رساند. در غیر این صورت با افزایش و نوسانات بازار دلار و عدم مدیریت بر نرخ مصالح، قیمت هزینه‌های تولید مسکن نیز افزایش خواهد داشت.

علاوه بر نکاتی که گفته شد در این برهه زمانی که قیمت مصالح ساختمانی سر به فلک کشیده و ساخت خانه به رویایی برای خیلی از مردم تبدیل شده میتوان با رعایت یکسری مسائل اقدام به ساخت ارزان خانه کرد که برای موفقیت در این زمینه باید از متخصصان حوزه های مختلف ساختمان مشاوره گرفت.

برخی فعالان حوزه مسکن بیان می‌کنند که گرانی مصالح ساختمانی، ساخت‌و‌ساز مسکن را به ورطه نابودی و ورشکستگی کشانده و موجب به وجود آمدن تورم در شرایط رکود شده است. به نظر می‌رسد در این شرایط دولت باید وارد عمل شود و از افزایش افسارگسیخته قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و دیگر مصالح ساختمانی جلوگیری کند.

البته در این میان برخی کارشناسان معتقدند افزایش قیمت میلگرد، تیرآهن و دیگر مصالح ساختمانی دو سال دیگر بر افزایش قیمت بازار مسکن اثرگذار است؛ زیرا که ساخت مسکن فرایندی زمان‌بر بوده و حداقل دو سال زمان لازم است تا ساخته شود و گرانی حال حاضر مسکن به افزایش قیمت مصالح ساختمانی ربطی ندارد. آن‌ها بر این باورند که در حال حاضر نوسان قیمت ارز و تورم موجود در کشور مسبب اصلی افزایش قیمت مسکن است.

رکود یا رونق بازار مسکن

فعلاً بازار مسکن و صنعت ساخت‌وساز در رکود مطلق بوده و تعداد معاملات به‌شدت کاهش یافته ‌است. از طرفی در همین مدت روزانه 100 هزار نفر به سهامداران بورس اضافه می‌شوند. با نگاهی به این آمار و اطلاعات می‌توان دریافت که طبقه متوسط قدرت حضور در بازار مسکن را ازدست‌داده و بازارهای جدید را برای سرمایه‌گذاری جایگزین کرده ‌است.

در حال حاضر شرایط ویژه‌ای در بازار مسکن حاکم است که باوجود دوره رکود،‌ بازهم قیمت مسکن روند صعودی را ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی این افزایش قیمت تأثیر عکس بر رونق ساخت‌وساز مسکن داشته باشد و همچنان با کاهش آمار ساخت‌وساز در کشور مواجه باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *