ارائه مشوق‌های جدید به متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده

با موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، دولت از سرمایه‌گذارانی که نسبت به تجمیع پلاک‌های ریزدانه اعلام آمادگی کنند و سرمایه‌گذاران خردی که اقدام به نوسازی تک‌پلاک‌هایی کنند که امکان تجمیع آنها با پلاک‌های مجاور نیست حمایت خواهد کرد.

یکی از برنامه‌های شرکت بازآفرینی شهری وابسته به وزارت راه و شهرسازی، ارایه مشوق‌های کالبدی به سازندگان است که این کار در همکاری با معاونت شهرسازی و معماری اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

در این زمینه شرکت بازآفرینی شهری ایران با ارایه این مشوق‌ها به دنبال تشویق محله‌سازی است و توسعه گرانی که مسئولیت نوسازی یک محله را برعهده می‌گیرند حمایت می‌شوند.

بر این اساس، شرکت بازآفرینی شهری ایران از سرمایه‌گذارانی که نسبت به تجمیع پلاک‌های ریزدانه اعلام آمادگی کنند و سرمایه‌گذاران خردی که اقدام به نوسازی تک‌پلاک‌هایی که امکان تجمیع آنها با پلاک‌های مجاور نیست حمایت می‌کند.

محمد آئینی – معاون وزیر راه و شهرسازی – ضمن اعلام این خبر به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: امیدواریم تا با برنامه‌های تعیین شده نوسازی سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن اجرایی و عملیاتی شود.

وی مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده را فرصتی مغتنم برای سرمایه گذاران خرد و کلان برشمرد و تاکید کرد: به دنبال آن هستیم تا متقاضیان واقعی نهضت ملی مسکن که در سامانه ثبت‌نام کردند امکان انتخاب داشته باشند؛ واحدهای تولید شده در بافت فرسوده را با تسهیلات بانکی ارزانتر انتخاب کنند یا اینکه اراضی رایگان با اجاره ۹۹ ساله دریافت کنند.

دولت، شهرداری، ‌ بنیاد مسکن و بخش خصوصی به تازگی برنامه‌ریزی برای نوسازی بهسازی و محافظت از بافت‌های تاریخی، فرسوده و حاشیه شهرها آغاز کرده‌اند. در این خصوص روز ۸ اسفندماه تفاهم‌نامه‌ای به منظور احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسید.

از سوی دیگر، شهرداری تهران در ماه‌های اخیر قرارگاه مسکن راه‌اندازی کرده است. در قالب طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم قرار است برای نوسازی بافت فرسوده به ازای هر واحد مسکونی ۴۵۰ میلیون تومان وام با سود پایین اختصاص پیدا کند.

بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن مقرر شده تمام حمایت‌های مدنظر در نهضت ملی مسکن بدون لزوم رعایت شرایط چهارگانه از نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده اعمال شود؛ نرخ تسهیلات بانکی در این بافت‌ها نیز ۱۲ درصد خواهد بود. این در حالی است که نرخ سود تسهیلات واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن در سایر بافت‌ها ۱۸ درصد است که البته اگر پرداخت بخشی از سود این وام در قالب یارانه توسط دولت تضمین شود، اعطای تسهیلات به متقاضیان با نرخ‌های یارانه‌ای خواهد بود.

اوایل اسفندماه امسال، محمد آیینی گفته بود: در حوزه تسهیلات بانکی پیشنهاد این است که تسهیلات مناطق حاشیه‌نشین مانند تسهیلات روستایی با سود ۴ درصد در نظر گرفته شود؛ زیرا وضعیت حاشیه‌نشین‌ها به مراتب بدتر از روستاهاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *