اساسنامه صندوق ملی مسکن نهایی شد

وزارت راه و شهرسازی اساسنامه پیشنهادی صندوق ملی مسکن را برای تصویب به هیئت دولت ارسال کرد.

وزارت راه و شهرسازی اساسنامه پیشنهادی صندوق ملی مسکن ذیل ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن را برای تصویب به هیئت دولت ارسال کرد.

ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن:

«صندوق ملی مسکن» به منظور ایجاد هم افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی موضوع این قانون، حداکثر تا سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون تشکیل می‌گردد.

برخی مفاد اساسنامه صندوق ملی مسکن

بر اساس اساسنامه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، قرار است صندوق ملی مسکن به نهادی برای تأمین منابع مالی پایدار عملیاتی کردن برنامه‌های بخش مسکن تبدیل شود.

همچنین منابع مالی پراکنده در بودجه‌های سنواتی در این صندوق متمرکز شده و با منابع مالی غیر بودجه‌ای بخش مسکن تجمیع و هم افزا می‌شوند.

بخشی از منابع صندوق ملی مسکن به تأمین مالی تهیه مسکن خانوارهای کم درآمد فاقد مسکن اختصاص یافته و بخش دیگری از منابع نیز به تشویق بانک‌های عامل برای سرمایه گذاری در تولید یا نوسازی مسکن در نظر گرفته خواهد شد.

صندوق ملی مسکن علاوه بر اینکه به محلی برای جذب سرمایه‌های سرمایه گذاران داخلی و بانک‌ها تبدیل می‌شود، سرمایه‌های خارجی بخش مسکن نیز در آن متمرکز شده و به نهادی برای همکاری بخش مسکن با بازار سرمایه تبدیل خواهد شد.

از دیگر اهداف در نظر گرفته شده برای صندوق ملی مسکن، تأمین ضمانت بانک‌پذیر برای دریافت تسهیلات نوسازی مسکن خانوارهای کم درآمد و ساکنان بافت‌های فرسوده و حاشیه نشینان اعلام شده است

ضمانت اصل و سود تسهیلات بانکی طرح‌های حمایتی بخش مسکن، اخذ تسهیلات از سیستم بانکی، صندوق توسعه ملی و نهادهای پولی بین المللی، حمایت از توسعه خدمات بیمه‌ای بخش مسکن، ححمایت از استارتاپ ها و فناوری‌های نوین در ساخت و ساز و… از دیگر برنامه‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی برای صندوق ملی مسکن پیش بینی کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *