افزایش قیمت مسکن در بازار ارتباطی به تحریم ها ندارد

قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: اقدامات دولت فقط کوتاه مدت و زودگذر است. ما محکوم به ساخت مسکن هستیم و باید بسازیم. با حرف مشکل مسکن برطرف نمی شود.

 

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درخصوص معضل مسکن در کشور افزود: تا جلوی سوداگری ها گرفته نشود، همین آش است و همین کاسه. جلوی سوداگری ها با مدیریت عرضه و تقاضا گرفته می شود. برای مثال: پنج سال پیش قانون مالیات بر خانه های خالی مصوب شده است، اما امسال تازه دارد عملی می شود. چرا مصوبات مجلس را دست کم می گیریم؟ مصوبات مجلس و قوانین باید مثل آیه قرآن پذیرفته و اجرا شود. نه این که بگذاریم ابتر شود و ازبین برود. بنابراین با کنترل وضعیت، قانونگرا و قانونمند در این کار فعالیت کنیم. دولت هیچ وقت نمی تواند تاجر خوبی باشد باید ناظر خوبی باشد. راهکارهای دولت از جمله مسکن مهر و مسکن ملی به کجا رسیده است؟

وی درخصوص ارتباط افزایش قیمت مسکن با مساله تحریم ها تصریح کرد : بیش از ۸۵ درصد مصالح ساختمانی تولید داخلی است. بازار دلار، طلا، بورس دست دولت است. پس دولت می تواند قیمت ها را کنترل کند. دولت می تواند قیمت مسکن در بازار را کنترل کند. اگر دولت بخواهد می تواند با مصالح ساختمانی که تولید داخل است و سیاست های گفتمانی، کنترل قیمت مسکن را به دست بگیرد. مثالی در قدیم می گفتند که وبا وبا می آورد. گفتن یک معضل حتی می تواند ترس و وحشت ایجاد کند. صحبت از گرانی وضعیت را بدتر می کند. دولت می تواند افزایش قیمت ها در بازار را مدیریت کند. می تواند برنامه های کنترل قیمت و تولیدی را در آن پیاده سازی کند. در بازار عرضه و تقاضا توازن ایجاد کند و به این ترتیب مشکل کمبود مسکن را در کشور با کمک بخش خصوصی برطرف کند. دولت هر چقدر هم قدرت داشته باشد، نمی تواند بدون بخش خصوصی مشکلات را برطرف کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که آیا خانه دار شدن برای مردم یک رویا شده است؟ گفت: نباید امید را از مردم بگیریم. کسی نمی تواند مسئول باشد و بی تفاوت نباشد. اگر تصمیمات اشتباهی هم می گیرند مثل کم کردن نرخ مشاوره املاک این دلیل بر این است که می خواهند یک کاری کنند. اما زور و قدرتشان به بخش خصوصی می رسد. ما مولد اقتصادی هستیم. ما مولد شغلی و مالیاتی هستیم. ما هستیم که تشویق در بازار خرید و فروش ایجاد می کنیم.

وی با بیان اینکه دولت زورش به بخش خصوصی می رسد در ادامه افزود: ما باید بانک ها را ساماندهی کنیم و به تولید کننده سوبسید مالیاتی بدهیم. نه این که فقط مالیات بگیریم. باید تولید را رواج بدهیم. اما نه با حرف! اگر تولید کننده به بخش تولید کمک کند باید معاف مالیاتی شود. اگر ۵۰۰ نفر را سر کار گذاشت، باید ضمن معافیت مالیاتی، تشویق هم بشود. ایجاد شغل را نباید جلویش را بگیریم. نصف کردن حق مشاوره مشاوران املاک تصمیم بی منطقی است و تاثیری هم بر قیمت ها ندارد. در همه جای دنیا قیمت بالا و پایین می شود. شما به جهان اول نظر نکنید، پاکستان، هند و ترکیه را ببینید. آیا نرخ حق مشاوره با بالا و پایین شدن قیمت ها تغییر می کند؟ دولت وقتی قدرت و زورش به کنترل وضعیت نمی رسد، بخش خصوصی را تحت فشار قرار می دهد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

قلی خسروی درخصوص تعداد مستاجران کل کشور گفت : آماری نداریم. قراردادهایی که در سامانه املاک و مستغلات با کد رهگیری ثبت شده را می توان مورد نظر قرار داد، ولی طبق قانون ۱۰ مدنی، هر قراردادی که بین مستاجر و مالک نوشته شده است، لازم الاجراست. اغلب این قرارداد ها در املاکی ها ثبت نمی شود و بین خود مردم نوشته شده است. پیش از این تعداد خانوار مستاجر را ۲۵ درصد اعلام کرده بودند و در حال حاضر می گویند ۴۲ درصد مستاجر داریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *