بازارِ مسکن گرفتار کرونا شد!

بازارِ مسکن گرفتار کرونا شد!

فروردین امسال تنها هزار و ۲۰۰ معامله خرید و فروش مسکن در تهران امضا شده است. اگر این تعداد را با اسفندماه مقایسه کنیم، می‌بینیم کرونا معاملات مسکن پایتخت را ۸۸ درصد کاهش داده است. این کاهش تعداد معاملات، تا حدودی روی قیمت مسکن در تهران تاثیر گذاشته. طوری که بررسی داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می‌داد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت اسفندماه ۹۸ به مرز ۱۷ میلیون تومان رسیده بود و این عدد در فروردین ماه به حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده

کاهش ۸۸ درصدی معاملات مسکن در تهران، تنها بخشی از تاثیر شیوع ویروس کرونا در ایران است. داده‌های وزارت راه و شهرسازی از معاملات مسکن نشان می‌دهد کسادی بازار مسکن در کل کشور اتفاق افتاده و تهداد معاملات املاک با کاهش چشمگیر ۸۲ درصدی روبرو شده است. این رقم در شهر‌های بزرگ بیشتر به چشم می‌آید. مثلا مشاوران املاک تهران در اسفندماه حدود ۱۰ هزار معامله مسکن را جوش داده‌اند و در فروردین این تعداد به هزار و ۲۰۰ مورد معامله کاهش پیدا کرده است.

شیراز بیشترین کاهش معاملات را در اثر کرونا تجربه کرده است. تعداد مبایعه‌نامه‌های خرید و فروش مسکن در این شهر ۹۱ درصد کاهش داشته و تقریبا یک دهم شده است. اتفاقی که باعث شده قیمت مسکن در این شهر ۱۶ درصد کاهش پیدا کند که بیشترین رقم در بین هفت شهر پرجمعیت کشور است. اسفندماه سال ۹۸ در کل کشور حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ معامله مسکن ثبت شده بود که این رقم در فروردین‌ماه به چهار هزار مورد کاهش پیدا کرده. کرونا علاوه بر کاهش تعداد معاملات، قیمت مسکن را هم کاهش داده است.

بررسی داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد میانگین قیمت کل معاملات مسکن کشور در اسفندماه حدود ۱۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بوده که این رقم در فروردین‌ماه با کاهش ۱۹ درصدی به هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. البته مقایسه قیمت‌ها با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد با وجود کاهش چشمگیر اخیر، قیمت‌ها نسبت به سال قبل ۴۳ درصد بیشتر است. پارسال میانگین قیمت خانه‌ها در کل کشور متری پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

تهران؛ کاهش ۸۸ درصدی معاملات

داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد فروردین امسال تنها هزار و ۲۰۰ معامله خرید و فروش مسکن در تهران امضا شده است. اگر این تعداد را با اسفندماه مقایسه کنیم، می‌بینیم کرونا معاملات مسکن پایتخت را ۸۸ درصد کاهش داده است. این کاهش تعداد معاملات، تا حدودی روی قیمت مسکن در تهران تاثیر گذاشته. طوری که بررسی داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می‌داد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران اسفندماه ۹۸ به مرز ۱۷ میلیون تومان رسیده بود. رقمی که در گزارش جدید وزارت راه و شهرسازی به حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. البته باید توجه داشته باشید که عموما این وزارتخانه در گزارش رسمی خود با حذف داده‌های پرت، میانگین قیمت را کمی متفاوت اعلام می‌کند.

تعطیلات نوروز هر سال تعداد معاملات را تا حدودی کاهش می‌دهد. امسال هم بخشی از کاهش را می‌توان تحت تاثیر همین تعطیلات ۱۵ روزه دانست. برای اینکه ببینیم کرونا دقیقا چه تاثیری روی بازار مسکن فروردین‌ماه گذاشته، می‌توانیم سراغ داده‌های مدت مشابه سال قبل برویم. فروردین پارسال تعداد معاملات مسکن در تهران حدود سه هزار و ۲۰۰ مورد بود که نشان می‌دهد رونق بازار مسکن نسبت به سال گذشته حدود ۶۲ درصد کاهش داشته است. در مدت یک سال گذشته قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با افزایش ۴۱ درصدی از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار به ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

بانک مرکزی درباره بازار مسکن تهران آمار متفاوتی را ارائه کرده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به میانگین ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی اسفندماه، حدود دو درصد کاهش داشته است. با وجود اختلاف در میانگین قیمت اعلام شده توسط بانک مرکزی، تغییرات تعداد معاملات مشابه داده‌های وزارت راه و شهرسازی است و نشان از کاهش ۸۸ درصدی تعداد معاملات در فروردین‌ماه سال ۹۹ دارد.

مشهد؛ کاهش ۷۰ درصدی معاملات

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد می‌گوید آمار معاملات در فروردین‌ماه ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. بررسی داده‌های وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد تعداد معاملات مسکن در این شهر کاهش داشته، اما نه در این حد. این داده‌ها می‌گویند فروردین امسال تنها ۱۱۰ معامله خرید و فروش مسکن در مشهد امضا شده که نسبت به آماره ۳۸۰ تایی اسفندماه، حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این قرارداد‌های خرید و فروش، با میانگین قیمت پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان امضا شده‌اند که نشان می‌دهد خانه‌های مشهد در اولین ماه سال ۹۹ حدود ۵۰۰ هزار تومان معادل هفت درصد ارزان شده است. چراکه بررسی داده‌های اسفندماه نشان می‌دهد قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایان سال ۹۸ به شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده بود.

مقایسه آمار ۱۱۰ تایی تعداد معاملات در فروردین‌ماه ۹۹ نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان‌دهنده کاهش ۵۰ درصدی معاملات نسبت به سال قبل است. چراکه فروردین پارسال در مشهد حدود ۲۱۴ معامله مسکن امضا شده بود. بررسی تغییرات قیمت در طول یک سال اخیر نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این مدت ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است. فروردین پارسال قیمت مسکن در مشهد حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

اصفهان؛ کاهش ۷۴ درصدی معاملات

مشاوران املاک اصفهان کلا علاقه چندانی به ثبت رسمی قرارداد‌های مسکن ندارند. همین مورد باعث شده آمار معاملات در سومین شهر پرجمعیت کشور، همیشه بسیار پایین باشد. این مورد در فروردین‌ماه به اوج خود رسیده است. بررسی داده‌های وزارت راه و شهرسازی می‌گوید اسفندماه سال ۹۸ تقریبا ۷۱ قرارداد مسکن در اصفهان ثبت شده که این تعداد در فروردین‌ماه به ۱۸ مورد رسیده و نشان از کاهش ۷۴ درصدی تعداد معاملات در این شهر دارد. کرونا در کنار کاهش تعداد معاملات، مسکن اصفهانی‌ها را تا حد زیادی ارزان کرده است.

اسفندماه میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اصفهان حدود هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که این رقم در فروردین‌ماه امسال با کاهش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و کاهش چشمگیر ۱۷ درصدی را پشت سر گذاشته است. با وجود این کاهش قیمت، همچنان املاک در اصفهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد گران‌تر معامله می‌شوند. فروردین ۹۸ میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اصفهان حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود.

کرج؛ کاهش ۸۵ درصدی معاملات

همسایه پایتخت در فروردین‌ماه با کاهش ۸۵ درصدی آمار معاملات مواجه شده است. داده‌های وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در ماه گذشته تنها ۷۰۰ معامله مسکن در کرج امضا و ثبت شده که تناسب چندانی با آمار چهار هزار و ۵۰۰ تایی اسفندماه ندارد. این اتفاق باعث شده قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کرج کاهش هفت درصدی نسبت به اسفندماه را تجربه کند.

بررسی داده‌های وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کرج به حدود چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. اسفندماه این رقم تقریبا پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. با وجود این کاهش قیمت، اثر گرانی بازار مسکن همچنان پابرجا است. مقایسه نرخ چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی هر مترمربع واحد مسکونی در فروردین ۹۹ با فروردین ۹۸ نشان می‌دهد در یک سال اخیر قیمت مسکن در شهر کرج ۴۶ درصد افزایش داشته است. آن زمان معاملات خرید و فروش مسکن در کرج با میانگین قیمت سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان امضا می‌شد.

شیراز؛ کاهش ۹۱ درصدی معاملات

کرونا بیشترین تاثیر را روی تعداد معاملات مسکن شیراز گذاشته است. طوری که فروردین امسال تنها ۸۸ مورد خرید و فروش مسکن در چهارمین شهر پرجمعیت کشور اتفاق افتاده که نسبت به اسفندماه ۹۱ درصد کاهش داشته است. آخرین ماه سال ۹۸ تعداد هزار و ۳۳ مورد معامله مسکن در شیراز امضا شده بود که میانگین قیمت آن‌ها متری هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. کرونا علاوه بر کاهش تعداد معاملات، قیمت‌ها را هم کاهش داده و است. فروردین امسال خریداران مسکن در شیراز برای هر مترمربع واحد مسکونی هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه کردند که نسبت به اسفندماه پنج درصد کاهش داشته است. با این وجود مقایسه قیمت خانه‌ها در فروردین‌ماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد در یک سال گذشته قیمت مسکن در شیراز ۵۲ درصد رشد داشته و از چهار میلیون و ۶۶۰ هزار تومان به رقم فعلی یعنی هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

تبریز؛ کاهش ۷۳ درصدی معاملات

کرونا قیمت مسکن در تبریز را هشت درصد کاهش داد. اسفند‌ماه ۹۸ قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تبریز حدود شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. بررسی آخرین داده‌های وزارت راه و شهرسازی از معاملات مسکن این شهر نشان می‌دهد قیمت خانه‌ها در تبریز به متری پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. این مورد در کنار کاهش ۷۳ درصدی تعداد معاملات اتفاق افتاده است. اسفندماه در مرکز استان آذربایجان شرقی دست کم ۳۳۰ معامله خرید و فروش مسکن امضا شده بود که این تعداد در فروردین‌ماه امسال به ۸۹ مورد کاهش پیدا کرده است. بخشی از این کاهش مربوط به تعطیلات نوروزی و بخش دیگر مربوط به کرونا است. برای بررسی تاثیر کرونا می‌توان آمار فروردین ۹۹ را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کرد. این مقایسه نشان می‌دهد تعداد معاملات کاهش ۴۲ درصدی داشته است. فروردین پارسال حدود ۱۵۰ معامله مسکن در تبریز امضا شد بود که میانگین قیمت ان‌ها متری چهار میلیون تومان بود. این رقم در یک سال اخیر ۴۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

قم؛ کاهش ۵۱ درصدی معاملات

تعداد معاملات در قم حدود ۵۱ درصد کاهش داشته و از ۲۰۵ مورد در اسفندماه به ۱۰۱ مورد در فروردین‌ماه ۹۹ رسیده است. کرونا در این شهر هم نتوانسته تاثیر چندانی بر کاهش قیمت مسکن بگذارد. طوری که هر مترمربع واحد مسکونی در قم همچنان پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود که مشابه نرخ‌های اسفند ۹۸ است. مقایسه این رقم با قیمت مسکن در مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد اتفاقات سال ۹۸ در بازار مسکن قم، قیمت خانه در این شهر را ۴۱ درصد افزایش داده است. پارسال این موقع قیمت مسکن در قم متری پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *