بازار مسکن تکان نخورده است

رصد بازار مسکن شهر تهران در اولین روزهای بازگشایی حاکی از آن است که قیمت‌ها در فضای کلی بالا نرفته و حتی در برخی موارد نسبت به اسفند ماه کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، واسطه های ملکی از آرامش نسبی بازار مسکن در اولین روزهای اردیبهشت ماه و پس از تعطیلی حدود ۴۵ روزه بازار خبر می دهند. مشاوران املاک در سه منطقه ۱، ۴ و ۵ می گویند که در دو سه روز گذشته وضعیت معاملات بهتر شده اما تغییر محسوسی در نرخ‌های پیشنهادی ایجاد نشده است.

بر اساس آخرین قیمتها در اردیبهشت ۱۳۹۹ قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در شمیران بسته به محله موقعیت و امکانات واحد مسکونی بین ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان است و در واحد های لوکس به ارقام بالاتر می رسد. میانگین قیمت منطقه ۳۳ میلیون تومان است.

در منطقه ۵ قیمت پیشنهادی آپارتمان نوساز در اردیبهشت ۱۳۹۹ به ۲۰ تا ۲۴ میلیون تومان در هر متر مربع می رسد. میانگین قیمت منطقه نیز با ۱۸.۸ میلیون تومان است.

در محله تهرانپارس شرقی واقع در منطقه ۴ نرخ پیشنهادی آپارتمان نوساز، متری ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان تعیین می شود و ارقام بالاتر بدون مشتری خواهد بود. با توجه به وسعت منطقه ۴ و قرار داشتن محله هایی همچون پاسداران، لویزان و شمس آباد در این منطقه میانگین قیمت مسکن در آن متری ۱۶.۱ میلیون تومان است.

با وجود آنکه در روزهای اخیر معاملات مقداری افزایش پیدا کرده هنوز حجم بسیار زیادی آپارتمان کلید نخورده در مناطقی که حضور سفته بازان، زیاد است وجود دارد. بعضی از این خانه ها دو تا سه سال خالی مانده اند. از سوی دیگر زمزمه های مبنی بر اعمال مالیات بر معاملات خودرو و مسکن باعث شده تا مالکان واحدهای نوساز برای فروش آنها بعضاً با نرخ های زیر قیمت بازار اقدام کنند. گروه دیگر از سازندگان برای تعریف پروژه های خود به نقدینگی نیاز دارند و آپارتمانهای به قیمت توسط این افراد ارائه می شود.

با این وجود به نظر می رسد قیمت پیشنهادی آپارتمانهای بازسازی شده قدیمی، نامتعارف است. این بازه سنی آپارتمان عمدتاً توسط دلالان و سفته بازان خریداری می شود. با توجه به نرخ پایین آپارتمان های قدیمی، دلالان این خانه‌ها را خریداری و پس از بازسازی آن با هزینه‌های نه چندان بالا، نرخ های نجومی برای آن تعیین می کنند. عمدتا هم فاقد آسانسور و در بعضی موارد فاقد پارکینگ هستند.

اردیبهشت معمولاً بازه زمانی پر معامله‌ای در بازار مسکن محسوب می شود. به همین دلیل قیمت ها با افزایش نسبی همراه بوده است اما با فروکش کردن بازار در ماه های بعد از آن نرخ‌ها به تدریج پایین می آید؛ هرچند در اولین روزهای اردیبهشت شاهد رشد معنی داره قیمت مسکن در شهر تهران نیستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *