بازار مسکن رونق می‌گیرد

رئیس اتحادیه املاک تهران گفت: احیای برجام می‌تواند در بلندمدت در کاهش قیمت مسکن موثر باشد.
به گزارش صدای بورس، امروز ۱۶ بهمن ماه خبر رسید که دولت جو بایدن به لغو تحریم ایران در چند بخش رضایت داد. در این زمینه گروهی از تحلیل‌گران معتقدند که لغو تحریم در کوتاه‌مدت تاثیری در کاهش قیمت مسکن ندارد.

بررسی وضعیت بازار مسکن در تجربه‌های قبلی، به‌ویژه در زمان اجرای برجام، نشان می‌دهد قیمت مسکن چهار درصد رشد داشت. حال با توجه به وعده ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال آیا روند رشد قیمت مسکن متوقف می‌شود؟

در این باره مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران گفت: این اقدامات سیاسی و لغو تحریم بر متوقف‌شدن رشد قیمت مسکن اندکی اثرگذار است. در واقع با لغو تحریم هسته‌ای باید ابتدا قیمت دلار، قیمت سیمان و قیمت آهن کاهش یابد تا بازار مسکن از اتفاق‌های سیاسی تاثیر بگیرد.

مصطفی‌قلی خسروی توضیح داد: قیمت مسکن را عرضه و تقاضا و همچنین قیمت مواد اولیه ازجمله مصالح ساختمانی تعیین می‌کند. آنچه پیداست با لغو تحریم روند رشد قیمت مسکن نه در کوتاه‌مدت، بلکه ممکن است در بلندمدت متوقف شود.

او بیان کرد: سیاست دولت سیزدهم ثبات قیمت دلار و دیگر کالاهاست. توقف رشد قیمت مسکن در حالی رخ می‌دهد که عوامل تاثیرگذار در قیمت خانه نیز روند ثابت یا کاهشی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

سال آینده، وام ودیعه مسکن پرداخت می شود؟

منتظر کاهش قیمت مسکن نباشید

در این میان اما منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن تحلیل متفاوتی دارد. به اعتقاد او مردم با لغو تحریم نباید منتظر ریزش قیمت مسکن باشند. قیمت املاک زمانی با انتشار اخبار سیاسی، ازجمله مذاکرات کاهش پیدا می‎‌کند که این اخبار بر روند دیگر بازارها، به‌ویژه قیمت دلار، قیمت طلا و خودرو اثر بگذارد.

غیبی به تجارت‌نیوز توضیح داد: اخبار مذاکرات در کوتاه‌مدت هیچ تاثیری بر قیمت مسکن ندارد. قطعا در یک دوره شش‌ساله که قیمت مسکن حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته، دیگر بازگشت به قیمت‌های سابق امکان‌پذیر نیست. یعنی اینکه بگوییم قیمت یک خانه در منطقه دو تهران به متری ۱۰ میلیون تومان می‌رسد این کاهشِ قابل‌توجه قیمت مسکن دیگر محال است.

به گزارش تجارت‌نیوز، او ادامه داد: مگر اینکه با مذاکرات و رفع تحریم‌ها تولید ثروت داشته باشیم و سطح درآمد مردم افزایش پیدا کند در این شرایط دیگر بازار راکد نیست. یعنی خرید و فروش خانه رونق دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *