بنیاد مسکن در ۱۹ نقطه کشور مشغول بازسازی منازل آسیب‌دیده مردم است

گنبدکاووس – ایرنا – نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بازسازی مناطق آسیب‌دیده ناشی از بلایای طبیعی را مهمترین ماموریت این نهاد انقلابی دانست و گفت: هم اکنون بنیاد مسکن در ۱۹ نقطه کشور مشغول بازسازی منازل آسیب‌دیده مردم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام حسین روحانی‌نژاد عصر یکشنبه در جلسه شورای معاونین بنیاد مسکن استان گلستان در گنبدکاووس افزود: در سایه حمایت دولت‌ها و با تلاش‌های صورت گرفته توسط بنیاد مسکن هم اکنون ۵۲ درصد واحدهای مسکونی در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار کشور نوسازی شده است.

وی بابیان اینکه بنیاد مسکن در نظر دارد تا افق ۱۴۱۰ جشن نوسازی واحدهای مسکونی در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر را برگزار کند، گفت: با اقدامات انجام شده در نوسازی واحدهای قدیمی و فرسوده، آمار جانباختگان بلایای طبیعی در کشور روند نزولی پیدا کرده است.

حجت الاسلام روحانی نژاد، ساخت مسکن برای اقشار آسیب پذیر و محروم را از دیگر ماموریت‌های بنیاد مسکن اعلام کرد و بیان داشت: هم اکنون ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی ویژه این قشر در نقاط مختلف کشور درحال انجام است.

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از توجه ویژه این نهاد به گلستان خبر داد و گفت: امسال از مجموع ۳۱ هزار میلیارد ریال اعتبارات محرومیت‌زدایی این نهاد هزار میلیارد ریال آن به این استان اختصاص یافته است.

وی باتاکید برضرورت تبیین خدمات نظام و بنیاد مسکن برای افراد جامعه افزود: در بحث رفع مشکل فقهی اهل سنت برای دریافت تسهیلات بانکی، این مشکل به “شورای افتاء” اهل سنت در استان‌های مختلف ارجاع‌شده تا تصمیم‌گیری شود.

حجت‌الاسلام روحانی نژاد اضافه کرد: باتوجه به اینکه تسهیلات پرداختی بنیاد مسکن با کارمزد چهار درصد صورت می‌گیرد، شورای افتاء اهل سنت در برخی استان‌ها براین اساس (کارمزد پایین تسهیلات) موافقت کردند تا تسهیلات دریافت شود.

امام جمعه گنبدکاووس هم در این نشست با اشاره به مساله فقهی اهل سنت مبنی بر عدم استفاده از تسهیلات بانکی به سبب کارمزد داشتن، گفت: این امر سبب شده تا پیروان این مذهب برای ساخت و ساز مسکن و نوسازی خانه خود اقدام نکنند که باید برای آن چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام محمود ترابی همچنین برلزوم رفع موانع قانونی برای ساخت خانه عالم با استفاده از تسهیلات بانکی بنیاد مسکن و نیز ترویج فرهنگ ساخت خانه برای نیازمندان توسط خیرین تاکید کرد و افزود: بسیاری از موفقیت‌های بنیاد مسکن در ارائه خدمات به برکت نفس گرم امام راحل (ره) و حساب ۱۰۰ معظم له در تشکیل بنیاد مسکن است.

مهدی دهرویه فرماندار گنبدکاووس هم دراین جلسه برلزوم توجه بیشتر به مناطق روستایی این شهرستان مرزی در بازنگری و اجرای طرح‌ هادی تاکید کرد و گفت: گلستان برخلاف نام زیبا و ظرفیت‌های خدادادی که دارد در بسیاری از شاخص‌ها از جمله سرانه درآمدی در رتبه‌های پایین قرار دارد که دولت و مجموعه مدیران استان تلاش دارند این شاخص را در افق ۱۴۰۴ ارتقا دهند.

همچنین مدیرکل بنیاد مسکن گلستان نیز در این جلسه گزارشی از ماموریت‌ها و اقدامات این نهاد ارائه داد و گفت: با توجه به اینکه ۴۷ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی سکونت دارند و از ۳۶ شهر این استان شمالی ۲۶ شهر آن کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت دارند، بنابراین این نهاد انقلابی به جمعیت زیادی از مردم گلستان خدمات می‌دهد.

سیدمحمد حسینی افزود: درحال حاضر تمامی ۹۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار گلستان طرح هادی مصوب دارند که طرح هادی ۴۰۰ روستا نیاز به بازنگری دارد ضمن اینکه طرح هادی در ۷۴ درصد روستاهای استان انجام شده که از این جهت از میانگین کشوری بالاتر است.

وی اضافه کرد: درسال گذشته با منابع اعتباری ملی و استانی بنیاد مسکن، بازنگری طرح هادی ۴۵۲ روستا انجام شد و امسال هم طرح هادی همین تعداد روستا یا بیشتر بازنگری خواهد شد.

حسینی ادامه داد: امسال با اعتبارات ویژه‌ای که دولت به گلستان داده است اجرای طرح هادی در ۲۸۰ روستا در قالب آسفالت معابر به مساحت کل ۸۰۰ هزار مترمربع انجام خواهد شد.

به گفته وی امسال از محل منابع قیر رایگان ۹۶۰ میلیارد ریال و از محل اعتبارات مناطق محروم برای نخستین بار هزار میلیارد ریال به استان گلستان اختصاص یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان همچنین از نوسازی ۵۷ درصد واحدهای مسکونی مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر استان خبر داد و گفت: گلستان ۲۲۸ هزار واحد مسکونی در این مناطق دارد که تلاش داریم ۴۳ درصد باقی مانده هم ظرف چند سال آینده نوسازی شوند.

حسینی به طرح نهضت ملی مسکن در گلستان نیز اشاره کرد و افزود: از مجموع ۱۱ هزار واحد مسکونی سهم این استان تاکنون عملیات اجرایی هفت هزار واحد در مناطق شهری و روستایی این استان شروع شده و بقیه هم درحال انجام مراحل اداری می‌باشد.

شهرستان گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *