تب میلیاردی بازار مسکن در خراسان جنوبی؛ افزایش قیمت مصالح ساختمانی این بار بهانه گرانی‌‌ها

گروه استان‌ها- بازار مسکن خراسان جنوبی یک هفته‌ای است که روند افزایشی به خود گرفته در حالی که مشاوران املاک عامل گرانی مسکن را افزایش قیمت مصالح ساختمانی می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، از مدتها قبل برنامه‌ریزی کرده بودند تا برای نوروز  زندگی مشترکشان را جشن بگیرند اما به یک باره سروکله کرونا که پیدا شد به همه برنامه‌ها خط بطلان کشید.

مراسم خود را به تعویق انداختند تا با فراق بیشتر به دنبال خانه باشند، کرایه‌های سرسام آور و قیمت‌های افسارگسیخته خانه‌ها سبب شد تا نتوانند با درآمد و پس اندازی که دارند به راحتی سقفی بر خود مهیا کنند.

برنامه هر روزشان رفتن به مشاوران املاک و دیدن خانه‌های جدید است تا شاید بتواند با اندک پس اندازی که دارند خانه‌ای برای خود مهیا کنند یا بتوانند خانه‌ای مناسب را اجاره کنند.

این مشکل تنها برای این زوج جوان بیرجندی نیست. دغدغه خانه‌دار شدن مشکل امروز و دیروز نیست سالیان سال است که مردم برای داشتن سرپناهی به دنبال راه و چاره هستند هرچند در این میان در یک بازده زمانی قیمتها روند کاهشی پیدا کرد اما در برهه‌ای دیگر به شدت روند افزایشی به خود گرفت و در حال حاضر نیز آنچه مشهود است گرانی و افزایش قیمت مسکن است.

 

دغدغه جوانان برای ازدواج و اختصاص بخش قابل توجهی از درآمد آنان برای پرداخت اجاره و رهن خانه از جمله مشکلات دیرینه در جامعه است که ارتباط مستقیم با نداشتن مسکن شخصی پیدا می‌کند از سویی دیگر تهیه مسکن جزو کالاهای گران قیمت و هزینه‌بر است به گونه‌ای که عمده مردم با تسهیلات بانکی و اصطلاحاً از پس‌اندازهای آینده صاحب مسکن می‌شوند.

اگر از ابتدای سال تاکنون به قیمت‌ کالاها نگاه کنیم آنچه به وضوح قابل مشاهده است اینکه بسیاری از اقلام ضروری مردم چندین بار افزایش قیمت داشته و در این میان بازار مسکن هم روزهای پر فراز و نشیبی را دنبال کرده است. یک روز قیمت‌ها آنقدر بالاست که به گفته کارشناسان قیمت‌ها حباب است و شکسته می‌شود و روزی دیگر نوسان قیمت‌ها به اندازه‌ای است که تهیه مسکن برای مردم آرزویی دست نیافتنی است به طوری که مردم برای پیدا کردن خانه‌های اجاره‌ای هم با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

وضعیت بازار مسکن در خراسان جنوبی وضعیت خوبی نیست و متقاضیان مسکن در انتظار هستندند تا این بازار سروسامانی یابد تا شاید بتوانند سقفی برای خود فراهم کنند اما این بازار طی ماه‌های اخیر هر روز بدتر از روز گذشته بوده است.

با بالارفتن چند برابری اجاره‌خانه از ابتدای سال‌جاری و افزایش تقاضا برخی از صاحب‌خانه‌ها از اجاره دادن منزل خود خودداری می‌کنند تا بتوانند در این بین از آب گل آلود ماهی بگیرند و این بازار بدون اینکه مدیریت شود رها شده و صاحب‌خانه‌ها همه کاره برای تعیین مبلغ اجاره شده‌اند که این ضربه بیشتری بر آشفته بازار مسکن زده است.

یکی از مشاوران املاک در بیرجند که معتقد است بازار مسکن از ابتدای سال تاکنون روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و معاملات کمی رقم خورده است در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: رشد قیمت مسکن از ابتدای سال تاکنون سبب شده تا قدرت خرید اکثر متقاضیان مسکن کاهش یابد.

اکبری با بیان اینکه در یک برهه از زمان یکی از دلایل رشد قیمت مسکن رشد نرخ دلار بود و از سویی با ریزش بازار بورس بیشتر سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند به سمت بازار ساخت و ساز و مسکن بروند.

وی ادامه داد: با هجوم به سمت بازار مسکن و ساخت و سازها معاملات گران تمام می‌شود چرا که هر کدام از فروشندگان و خریداران قیمت ملک خود را در دیوار گذاشته و آنجا را مبنا قرار می‌دهند در حالی که دیوار ملاک خوبی برای قیمت گذاری نیست.

این مشاور املاک بیرجندی در حال حاضر گرانی مسکن را به علت گرانی مصالح ساختمانی از جمله آهن می‌داند و معتقد است در بازار ثبات وجود ندارد.

وی گفت: هر روز شاهد تورم و نوسانات قیمتی در بازار از جمله مصالح ساختمانی هستیم هنگامی که بازار ثباتی ندارد نمی‌توان نسبت به کاهش یک ملک امیدوار بود به عنوان مثال یک کیسه سیمان از ابتدای سال تاکنون چندین بار روند افزایش قیمت داشته و بازار اهن آلات، میلگرد، نبشی و فولاد هم روزهای آشفته‌ای را دنبال می‌کنند که با وجود این آشفتگی‌ها بازار مسکن هم به تبع در نوسان است و خرید و فروشی وجود ندارد.

یکی از شهروندان بیرجندی نیز با گلایه از اواضاع پر نوسان و آشفته در بازار مسکن گفت: با وجود سه فرزند خانه اجاره‌ای به ندرت می‌توان یافت از سویی دیگر هر ماه قیمت‌ها افزایش می‌یابد و تامین سقف برای مردم به معمایی دست نیافتنی و گران تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه تورم و نوسانات قیمت‌ها سبب شده تا مستاجران برای خرید خانه ناامیدتر از قبل شوند گفت: تقاضای خرید مسکن وجود دارد اما قیمت‌ها به قدری بالاست که نمی‌توان انتظار داشت با این هزینه‌ها بتوانیم خانه بخریم.

این شهروند بیرجندی عنوان کرد: در طرح اقدام ملی مسکن هم با توجه به اقساط زیاد نتوانستیم شرکت کنیم پس باید تنها با رویای خانه دار شدن سر کنیم.

احمدی دیگر شهروند بیرجندی که تأمین مسکن را یکی از دغدغه‌های اکثر خانواده‌های ایرانی می‌داند اظهار داشت: قیمت‌های خرید مسکن و اجاره خانه در بیرجند گویی با استان‌های کلان کشور در رقابت است و در این راستا هیچ نظارتی وجود ندارد و به عبارتی دیگر بازار مسکن و اجاره خانه بازاری بی حساب و کتاب است که هرچه می‌توانند و زورشان می‌رسد قیمت می‌گذارند.

وی گفت: گاهی مردم به زمین و مسکن به عنوان سرمایه نگاه می‌کنند و تا پولی به دست می‌آورند منزل یا زمین می‌خرند و از آن جایی که جمعیت رو به افزایش است قیمت زمین و مسکن هم افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه بنگاه‌های معاملات املاک بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: از دلیل افزایش قیمت‌ مسکن، افزایش قیمت مصالح ساختمانی در همه انواع آن و حضور دلالان است و اگر در این زمینه هدف‌گذاری درستی انجام نشود این قیمت‌ها اوج بیشتری خواهد گرفت.

اربابی افزود: در بازار مسکن هیچ نهادی نمی‌تواند قیمت‌ها را نظارت کند و ما تنها حق الزحمه کمیسیون‌های معاملات را نظارت می‌کنیم و قانونی بر نظارت قیمت املاک نیست و شاید همین امر سبب شده قیمت املاک در خراسان جنوبی با استانی بزرگی مانند خراسان رضوی برابری کند.

وی با اشاره به اینکه کمبود زمین در شهرها باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود گفت: افزایش قیمت‌ها باز هم وجود خواهد داشت مگر اینکه دولت تدبیری در این زمینه بیندیشد مانند گرفتن مالیات از خانه‌های خالی تا اینکه ثبات قیمت ایجاد شود.

رئیس اتحادیه بنگاه‌های معاملات املاک بیرجند افزود: اوضاع تا چند هفته اخیر خیلی خوب و آرامش بر بازار مسکن حاکم بود و حتی قیمت‌ها بین 15 تا 17 درصد کاهش یافت و هر چند در این روزها فروشنده زیاد بود و خریدار نداشتیم اما در مجموع بازار آرامش خوبی داشت تا اینکه در یک هفته اخیر با افزایش نرخ برخی مصالح، دوباره قیمت‌ها به قبل برگشت و با افزایش آن در مقایسه با چند هفته گذشته روبه رو بودیم.

وی گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی از آینده قیمت مسکن داشت اما امیدواریم با توجه به وعده مسئولان، شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *