جزئیات برنامه اقدام ملی تولید مسکن/احتمال پیش‌فروش ۲۰۰ هزار واحد

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح جزئیات برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن گفت: نیمی از ۴۰۰ هزارواحدمسکونی برنامه اقدام ملی را سازنده می‌تواند در مرحله ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، پیش فروش کند.

حبیب الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تفاوت مسکن مهر با طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن و همچنین اظهاراتی که برنامه اقدام ملی را در راستای ادامه طرح مسکن مهر می‌دانند، اظهار داشت: یکی از اصلی ترین تفاوت‌های این دو طرح این است که مسکن مهر به خط اعتباری بانک مرکزی متصل بود که در حال حاضر قاعدتاً چنین امکانی در این طرح وجود ندارد و بنا هم نداریم از خط اعتباری بانک مرکزی در طرح اقدام ملی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن بیشتر متکی به منابع بخش خصوصی و تسهیلاتی است که به صورت معمول سیستم بانکی پرداخت می‌کند.

قرار نیست دولت در برنامه اقدام ملی مانند مسکن مهر ورود کند

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی دیگر از تفاوت‌های مسکن مهر و برنامه اقدام ملی این است که دولت در این برنامه قرار نیست مانند طرح مسکن مهر به برنامه ورود کند. در طرح مسکن مهر متقاضیان ثبت نام می‌کردند، منابع آنها جمع آوری و ساخت پروژه‌ها شروع می‌شد، دولت (شامل ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، شرکت عمران شهرهای جدید و بنیاد مسکن) مسئولیت اجرای پروژه‌ها را به وکالت از متقاضی بر عهده داشتند.

وی یادآور شد: این در حالی است که در برنامه اقدام ملی قرارداد مشارکت با بخش خصوصی (انبوه ساز یا سرمایه گذار) در قالب ساختار مشخصی به امضا می‌رسد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره واگذاری رایگان اراضی دولتی در برنامه اقدام ملی به انبوه ساز که به نوعی تکرار این فرآیند در طرح مسکن مهر است، گفت: در ابتدای اجرای پروژه برای آنکه به سرمایه گذار هزینه‌ای تحمیل نشود، قیمت زمین از سازنده اخذ نمی‌شود اما زمین به عنوان سهم دولت در قرارداد مشارکت لحاظ می‌شود. به این معنا که زمین آورده دولت و هزینه ساخت، آورده سازنده است؛ در پایان عملیات ساخت و ساز، سهم هر یک مشخص می‌شود. اگر در جایی ارزش زمین بیشتر بود، سهم دولت بیشتر می‌شود و اگر در شهری زمین از ارزش بالایی برخوردار نبود، سهم سرمایه گذار از پروژه بیشتر خواهد بود.

انبوه ساز در پایان ساخت و ساز به جای پول زمین، واحد ساخته شده به دولت می‌دهد

به گفته طاهرخانی، در پایان پروژه بر اساس سهم هر یک از این دو (زمین به عنوان آورده دولت و هزینه تمام شده ساخت به عنوان آورده سرمایه گذار) واحدهای ساخته شده میان آنها تقسیم می‌شود.

وی تأکید کرد: وجه تمایز اصلی میان این دو برنامه این است که در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، حوزه سرمایه گذاری خصوصی ورود می‌کند، بنابراین تمام محاسبات مربوطه را برای آنکه پروژه‌ای آغاز و ساخته نشود که کارآیی و فروش نداشته باشد، انجام می‌دهد. بر خلاف آنچه در مسکن مهر رخ داد و ما با حجم انبوهی از واحدهای فاقد متقاضی مواجه شدیم. اما در این برنامه قطعاً چنین مشکلی بروز نخواهد کرد چون بخش خصوصی وقتی می‌خواهد در طرحی سرمایه گذاری کند، مطالعات لازم را برای بازاریابی فروش واحدها انجام می‌دهد.

وام انبوه ساز بدون نیاز به خرید اوراق تسهیلات مسکن و با سود ۱۸ درصد است

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره نحوه تأمین مالی برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن اظهار کرد: بخشی از سرمایه را در مراحل اولیه ساخت و ساز از سوی سرمایه گذار تأمین می‌شود. در ادامه آن، سیستم بانکی نیز به اعطای تسهیلات مورد نظر می‌پردازد. بانک‌های عامل هم تعهد کرده اند تسهیلات مربوطه را با سود ۱۸ درصد پرداخت کنند و نیازی به خرید اوراق تسهیلات مسکن از سوی سازنده نیست. این تسهیلات، در قالب تسهیلات کوتاه مدت در دوره ساخت پرداخت می‌شود.

پیش فروش ۲۰۰ هزار واحد زیر نظر شرکت شهرهای جدید انجام می‌شود

وی ادامه داد: یکی دیگر از روش‌های تأمین مالی برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن از محل پیش فروش واحدهاست که با مدیریت شرکت عمران شهرهای جدید اجرایی می‌شود. سازنده می‌تواند در مرحله ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه، تمام یا بخشی از واحدها را پیش فروش کرده و پروژه را تأمین مالی کند. در این روش، سرمایه‌های خرد مردم جمع آوری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی پیش شده در برنامه اقدام ملی، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی قرار است در شهرهای جدید ساخته شود؛ ۱۰۰ هزار واحد دیگر را بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد دیگر قرار است از طریق نوسازی بافت‌های فرسوده انجام شود؛ که به گفته طاهرخانی، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تحت مدیریت شرکت عمران شهرهای جدید در قالب پیش فروش به متقاضیان عرضه خواهد شد.

طاهرخانی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تفاوت‌های برنامه اقدام ملی با طرح مسکن مهر این است که اجرای این برنامه، به هیچ وجه منجر به افزایش محدوده شهرها به خصوص در مجموعه شهرهای جدید نخواهد شد بلکه در قالب ظرفیت‌های طرح‌های جامع تفصیلی شهرها اجرا می‌شود؛ بر خلاف آنچه در مسکن مهر رخ داد و محدوده برخی شهرهای جدید اضافه شد.

درآمد حاصل از فروش واحدها صرف احداث مسکن حمایتی می‌شود

وی درباره نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از فروش زمین به متقاضیان خرید واحدهای تولید شده در برنامه اقدام ملی، گفت: بخشی از آن به طرح‌های توسعه‌ای شهرهای جدید اختصاص می‌یابد بخشی هم به دولت داده می‌شود تا در حوزه مسکن حمایتی هزینه شود. چارچوب‌های نحوه هزینه کرد این درآمدها در حال آماده سازی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *