خرید متری مسکن در بورس با رفع موانع رونق می‌گیرد

صندوق‌های زمین و مسکن، صندوق‌هایی از جنس صندوق‌های پروژه‌ای هستند.

علیرضا ناصر پور مدیر توسعه بازار و مطالعات اقتصادی در رابطه با صندوق املاک و مسکن در بورس کالا گفت: در رابطه با خرید متری مسکن که مربوط به اوراق سلف است در حال حاضر با سه موضوع مواجه هستیم.

او گفت: صندوق زمین و ساختمان از گذشته وجود داشته و با همکاری بانک مسکن همراه بوده است، اما تنوع و تعداد به دلیل موانعی مانند نقل و انتقال املاک افزایش پیدا نکرده است. راه اندازی این صندوق‌ها با اقدامات و رفع موانع امکان پذیر شده است.

مهدی مشاورنیان کارشناس مسکن گفت: یکسری مکانیزم‌ها در این صندوق‌ها وجود دارند، علاوه بر آن بازگردان و ضامن به بهتر شدن بازار و نقد شوندگی و فروش کمک خواهند کرد.

او بیان کرد: قانون ابزار‌های مالی و قانون جهش تولید از این صندوق حمایت می‌کنند، اما خوب موانعی مانند عدم آگاهی مردم نیز وجود دارند که با آگاهی رسانی با کمک رسانه ها مرتفع می‌شوند.

ناصر پور گفت: در رابطه با عدم فعالیت برخی صندوق ها با توجه به مجوز‌هایی که دارند باید گفت این صندوق‌های زمین ساختمان متناسب با عمر این پروژه‌ها هستند؛ یعنی با اتمام پروژه زمان تسویه صندوق‌ها نیز هست. سازمان بورس باید نظارت کافی را بر این صندوق‌ها داشته باشد و آسان بودن و آگاهی مردم از این صندوق‌ها نیز باید بررسی شود.

کارشناس مسکن گفت: پتانسیل این صندوق‌ها در کشور به طور کامل شناخته نشده است و کنشگران بازار سرمایه به دلیل عدم شناخت کافی نتوانستد خیلی از آن استقبال و استفاده کنند، هم چنین روند طولانی ثبت این صندوق‌ها نیز از مواردی است که باید مرتفع شود تا استقبال کامل تری شکل گیرد.

او بیان کرد: مزایده‌هایی که دولت قرار است، انجام دهد قرار است که در این صندوق‌ها انجام گیرد، اما آیین نامه آن کامل نیامده است که این نیز بسیار مهم و خوب است.

کارشناس مسکن بیان کرد: در این صندوق‌ها بازارگردان، هیئت مدیره و مدیر را داریم خوب همه این‌ها هزینه بر است، اما بیان این نکته ضروری است که شکل گیری این صندوق‌ها برای هر پروژه‌ای مناسب نیست و برای پروژه ها‌ی بزرگ تری لازم است که تعداد این صندوق‌ها کیفیت را می‌تواند، افزایش دهد.

ناصر پور اظهار کرد: کاهش وجود ارکان متعدد در برخی مواقع امکان پذیر نیست، زیرا که برای شفافیت آن ارکان متعددی در بورس در نظر گرفته شده است. اگر اختلافی وجود داشته باشد نیز نهادی برای رسیدگی آن وجود دارد. از ابتدای امسال در حوزه عرضه فیزیکی مسکن و املاک اتفاقات خوبی رقم خورده است.

کارشناس مسکن گفت: صندوق زمین و مسکن جنسی از صندوق پروژه دارند که با آگاهی مردم آینده روشنی خواهند داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *