رانت‌های عجیب در بازار سیمان/ نوسان قیمت سیمان به دلیل نبود بارنامه است

یزد- بحری، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی استان یزد، گفت: صادر نشدن بارنامه سیمان، مهمترین عامل در بی‌ثباتی قیمت سیمان بوده و همین موضوع موجب نوسان قیمت سیمان شده است.

 

علی‌اصغر بحری، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: سیمانی که از یزد به مقصد سایر شهرها بارگیری می‌شود بارنامه نداشته و این، به معنای بدون شناسنامه بودن بار است.

او با اشاره به رد و بدل شدن رانت‌های عجیب، بیان کرد: نداشتن بارنامه، بعضأ راننده را به تخلف تشویق کرده و باعث حمل بار با توناژ غیر استاندارد می‌شود.

بحری تصریح کرد: به عنوان مثال، توناژ استاندارد حمل بار ١۵ تن است و به دلیل نبود بارنامه، رانندگان امکان حمل ٣٠ تن بار را خواهند داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی با اشاره به آسیبی که حمل بار غیر استاندارد به آسفالت جاده‌ها وارد می‌کند و نیز خطر تصادفات، اظهار کرد: علاوه بر مشکلات مذکور، در حال حاضر کرایه‌ها به طور سلیقه‌ای دریافت شده که این عامل، نوسان قیمت سیمان را باعث می‌شود.

دلالان، سوداگران اصلی فروش سیمان
بحری درباره فروش بارهای فرا استانی کارخانه‌های تولیدی گفت: کارخانه‌های تولیدکننده مصالح، همواره مازاد تولیدی دارند که باید به استان‌های همجوار صادر کنند.

او با اشاره به ضرورت تطابق قیمت این بار فرا استانی با مصالح شهر مقصد، افزود: به عنوان مثال، قیمت سیمان یزد به ازای هر تن ٢٧٠ هزار تومان است و سیمان کرمان نیز با همین قیمت عرضه می‌شود. اما زمانی که سیمان یزد به کرمان صادر می‌شود با محاسبه هزینه حمل و نقل با قیمت هر تن ٣٧٠ هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی، تصریح کرد: به منظور برابری قیمت، کارخانه تولید کننده ناچار به تخفیف قیمت فروش بوده و هر تن سیمان را ٧٠ هزار تومان ارزان‌تر به دلال تحویل می‌دهد.

او افزود: اما به دلیل نبود بارنامه، دلال، بار سیمان را به کرمان ارسال نکرده و در خود یزد به فروش می‌رساند و به ازای هرتن ٧٠ هزار تومان سود به دست می‌آورد.

بحری با اشاره به اینکه دلال‌ها روزانه به ازای هزار تن سیمان، ٧٠ میلیون تومان سود به دست می‌آورند، اظهار کرد: در واقع سوداگران اصلی فروش سیمان دلال‌ها بوده و کارخانه‌های تولیدی و فروشندگان مصالح، متضرران اصلی این بازار هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *