سقف کرومیت چیست؟

سقف از جمله قسمت های ساختمان است که به روش های گوناگون با توجه به مقاومت سازه با استفاده از مصالح گوناکون ساخته می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، در نوشته های پیشین به معرفی انواع سقف پرداخته شد، هم اکنون در این نوشته قصد داریم به توضیح یکی از انواع آن با عنوان سقف کرومیت بپردازیم. این سقف همانند سقف تیرچه بلوک معمولی است اما تیرچه هایی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند متفاومت هستند. برای آشنایی با این سقف با ما همراه باشید:

سقف کرومیت نوعی سقف تیرچه بلوک است که برای ساخت آن از تیرچه فلزی با جان باز استفاده می شود. این سقف در سازه های فولادی ساخته می شود و نوعی سقف جدید است که از استحکام و یکپارچگی بالا برخوردار است. این سقف در مقایسه با سایر سقف ها از مزایای بیشتری برخوردار است از این رو از آن در سازه های مختلف استفاده می شود.

با استفاده از تیرچه های کرومیت می توان چندین سقف را به طور همزمان بتن ریزی کرد و این کار از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه خواهد بود. تیرچه های کرومیت دارای حالتی ایستاده هستند و نیازی به شمع بندی در زیر سقف ندارند. این تیرچه ها به گونه ای طراحی شده اند که به تنهایی می توانند وزن بتن و قالب ها را تحمل کنند، از این رو پس از بتن ریزی، تیرچه های فولادی با بتن ترکیب و یکپارچه شده و بارهای وارد آمده به سقف را تحمل می کنند. در کل این تیرچه ها از قابلیت تحمل بار قبل از گیرش بتن و پس از آن برخوردار هستند و می توانند تمام بارهای زنده و مرده را تحمل کنند.

تیرچه های فولادی که برای ساخت سقف کرومیت مورد استفاده قرار می گیرند قبل از نصب باید بررسی شده و بی عیب بودن آنها تائید شود. اگر طول این تیرچه ها بلند است باید آنها را برید و بعد از قرار دادن در محل مورد نظر تقویت کرد.

برای ساخت سازه های بتنی، بال زیرین تیرچه ها باید روی قالب فلزی یا چوبی قرار بگیرد. وقتی بتن در تیرچه های فولادی ریخته می شود، به فضاهای بین تیرچه نفوذ کرده و با این کار مقاومت برشی تیرچه ها افزایش پیدا می کند. پر شدن جان تیرچه ها توسط بتن منجر به کاهش لرزش سقف می شود. هنگام بتن ریزی باید عملیات ویبره بتن حتماً انجام شود تا بتن به تمام قسمت های تیرچه نفوذ کرده و فضاهای خالی را پر نماید.

بلوک هایی که در سقف کرومیت مورد استفاده قرار می گیرند از نوع بلوک سفالی، بلوک سیمانی و بلوک پلی استایرن هستند. جداره بلوک های سیمانی که برای این سقف انتخاب می شوند باید ۱/۵ سانتیمتر و نشیمن آنها روی تیرچه ۱/۷۵ باشد. بلوک های سفالی نیز باید دارای جداره ای با ضخامت ۰/۸ سانتی متر و بدون ترک خوردگی باشند.

اگر از بلوک های پلی استایرن در اجرای این نوع سقف استفاده شود، سطح بلوک های تحتانی باید با رابیتس پوشش داده شوند و اندودکاری آنها با ملات گچ با ضخامت ۲/۵ سانتی متر صورت گیرد. بلوک های پلی استایرن نوعی بلوک ساخته شده از مواد پلیمری هستند که در مقایسه یا سایر بلوک ها وزن کمتری دارند و استفاده از آنها نقش مهمی در کاهش هزینه ها و زمان اجرای پروژه ایفا می کند.

بلوک چینی این سقف بعد از قالب بندی بازشوها و کلاف ها صورت می گیرد. مجری طرح باید از مهارت لازم در چیدن بلوک ها برخوردار باشد و آنها را به گونه ای بچیند که فضاهای خالی به حداقل برسند. در قسمت های اریب نیز می توان از بلوک های متناسب با این قسمت ها استفاده نمود و یا آنها را به اندازه سایز مورد نظر برش داد.

اگر سقف های کرومیت به خوبی اجرا شوند در مقایسه با سایر سقف ها دارای مزایای منحصر بفردی نظیر انسجام بسیار بالا، ضخامت قابل قبول، عدم نیاز به سقف کاذب و سرعت اجرای بالا خواهند بود. سایر مزایای این نوع سقف نیز به شرح زیر هستند:

مزایای سقف کرومیت

سرعت اجرای بالا و سهولت کار

اجرای این سقف در مقایسه با سقف هایی که با تیرچه ساخته می شوند با سرعت بالاتری انجام می شود. پس از انجام مرحله بتن ریزی می توان به عملیات ساخت و ساز ادامه داد و مانعی برای بارگذاری های سبک وجود نخواهد داشت.

تغییر شکل به منظور دستیابی به مقاومت نهایی

سیستم سقف کرومیت پس از تغییر شکل های بسیار به مقاومت نهایی دست پیدا می کند و بین تیرچه و بتن انفصال رخ می دهد. رفتار این نوع سقف و انفصال تدریجی آن ایمنی و استحکام آن را تضمین می کند.

کاهش تنش بتن

تیرچه های کرومیت همانطور که گفته شد حالتی ایستاده دارند به همین دلیل می توانند وزن بتن خیس را تحمل کنند و میزان تنش بسیار پایین است.

کاهش وزن سقف

در مقایسه با سقف های تیرچه بلوک معمولی، مصرف بتن در سقف کرومیت کمتر است، در نتیجه سقف سازه از نظر وزنی سبک تر خواهد شد.

عدم نیاز به شمع بندی

تیرچه کرومیت خود به تنهایی می تواند وزن بتن خیس، بلوک و سایر عوامل اجرایی را قبل از گیرش بتن و پس از آن تحمل نماید. به دلیل این مقاومت و استحکام بالا نیازی به شمع بندی در هیچ کدام از عملیات اجرایی نیست.

یکپارچگی اسکلت و سقف

تیرچه های کرومیت به اسکلت جوش داده می شوند و بعد از آنکه بتن خود را گرفت، سقف و اسکلت یکپارچه و محکم خواهند شد.

نظارت بر اجرای پروژه

طراحی و اجرای سقف های کرومیت با نظارت و راهنمایی نیروهای متخصص صورت می گیرد تا ایمنی کار تضمین شده و هیچ گونه نقصی در کار پیش نیاید.

اجرای چند سقف به طور همزمان

اجرای سقف کرومیت برای ساختمان هایی که تعداد طبقات آنها بالا و یا زیر ینای آنها کم است موجب صرفه جویی اقتصادی می شود. به علت عدم نیاز به شمع بندی می توان بتن ریزی را برای چند سقف به طور همزمان اجرا نمود.

اجرای سقف با دهانه و باربری ویژه

در سیستم این نوع سقف امکان اجرای سقف با بارهای سنگین و دهانه های بلند وجود دارد. با استفاده از سقف کرومینت می توان دهانه سقف را تا ۱۲/۵ متر با قابلیت تحمل شدت بار ۷ تن اجرا نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *