شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن

برای دومین سال متوالی، پرداخت وام ودیعه اجاره مسکن به مستاجران در دستور کار قرار گرفته است و فرآیند ثبت نام برای دریافت این تسهیلات از ۲۶ خرداد ماه آغاز شده است.

دیدارنیوز ـ ۲۲ خردادماه بود که ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام به تمدید مصوبات سال گذشته این ستاد در خصوص حمایت از مستأجران کرد به همین منظور تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره مسکن، تعیین سقف اجاره‌بها برای قرارداد‌های تمدیدی در سال جاری و نیز اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به خانواده‌های مستأجر به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.

در میان این برنامه‌های حمایتی وام ودیعه اجاره مسکن توجه بسیاری از مستأجران را به خود جلب کرده است و البته مباحث فراوانی در پی داشته است. وامی که متأهل یا سرپرست خانوار بودن و متقاضیان، دارا بودن اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و وجود کد رهگیری از مهم‌ترین شرایط دریافت آن است علاوه بر آن که تاریخ انعقاد اجاره‌نامه واحد مسکونی باید مربوط به شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ باشد.

مبالغ تسهیلات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است به طوری که تسهیلات کمک ودیعه اجاره در سال جاری ۷۰ میلیون تومان برای شهر تهران، ۴۰ میلیون تومان برای دیگر کلان‌شهر‌ها و ۲۵ میلیون تومان برای سایر شهر‌ها در نظر گرفته شده است.

دریافت وام ودیعه اجاره با چه شرایطی؟

بر اساس آمار موجود سال گذشته ۹۰۰ هزار متقاضی برای دریافت این تسهیلات وجود داشت، اما تعداد دریافت‌کنندگان وام عددی بسیار کمتر از این تعداد بود. به این دلیل که بنا به گفته محمود زاده، از میان افراد واجد شرایط حدود ۳۳۵ هزار متقاضی اطلاعات و مدارک خود را در سایت بارگذاری کردند.

از این تعداد متقاضی که اطلاعات خود را در سایت بارگذاری کردند، تنها ۲۲۵ هزار متقاضی توانستند تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کنند که بسیاری از افراد به دلیل محدود بودن زمان ثبت نام و همچنین بارگذاری نکردن اطلاعات خود در سامانه که با مشکل مواجه شده بودند.

علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در رابطه با شرایط دریافت این وام می‌گوید: سقف وام ودیعه مسکن برای متقاضیان شهر اصفهان، مبلغ ۴۰ میلیون و برای ساکنان شهرستان‌های استان به ۲۵ میلیون می‌رسد. از ۲۶ خردادماه ثبت نام وام برای واجدین شرایط آغاز شده است و تا ۳۱ شهریورماه ادامه دارد پرداخت وام هم از آبان ماه به بعد آغاز می‌شود.

وی یادآور می‌شود: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا همان شرایط و مقرراتی که برای دریافت این تسهیلات در سال ۱۳۹۹ وجود داشت امسال هم به قوت خود باقی است. متقاضیان لازم است دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات باشند همچنین تاریخ انعقاد اجاره‌نامه واحد مسکونی باید مربوط به نیمه نخست سال ۱۴۰۰ باشد سپس از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام خود را انجام دهند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان سایر اطلاعات و نکات در خصوص دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن در سامانه مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد.

قاری قرآن در پاسخ به این سئوال که دلیل موفق نشدن عده‌ای برای دریافت این وام در سال گذشته چه بود؟ می‌گوید: تمام متقاضیان واجد شرایطی که سال ۹۹ برای دریافت تسهیلات ودیعه اجاره ثبت نام کرده بودند در صورت تکمیل مدارک، وام خود را دریافت کرده‌اند مگر آن که از بانک مربوطه وامی دریافت کرده که هنوز اقساط آن را پرداخت نکرده بودند و یا مشکلات بانکی خاصی را داشته‌اند.

وی اظهار می‌کند: سال گذشته بانک مسکن به همراه چند بانک دیگر برای پرداخت این وام معرفی شدند، اما امسال تا کنون فقط از طریق بانک مسکن، پرداخت تسهیلات مذکور امکانپذیر است و مابقی بانک‌ها هم به زودی معرفی می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تأکید می‌کند: اگر بیش از ۲ هفته تکمیل مدارک بانکی و معرفی ضامن‌های به طول انجامد درخواست شخص متقاضی برای دریافت وام رد می‌شود.
مبلغ وام با مبالغ اجاره‌نشینی ناهمخوان است

اما پرسش اساسی که وجود دارد آن است که مشمولان این طرح چه گروه‌هایی هستند؟ آیا مبلغ این وام پاسخگوی اجاره‌نشینی در یک کلانشهر است؟

طبق پیش‌بینی‌ها، کارگران و حقوق بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر مشمول دریافت این تسهیلات هستند. افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در کنار زنان سرپرست خانوار دیگر گروه مشمول تسهیلات مذکور را تشکیل می‌دهند.

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی زنان مجرد بالای ۳۵ سال و خودسرپرست نیز امکان دریافت این تسهیلات را دارند و به مردان سرپرست خانوار هم که به دلیل فوت همسر، طلاق و متارکه، مجرد هستند نیز وام اجاره تعلق می‌گیرد.

داشتن فرم «ج» سبز در سامانه وزارت راه و شهرسازی و نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد از دیگر شروط تعیین شده برای دریافت این تسهیلات است. از سوی دیگر متأهل یا سرپرست خانوار بودن و داشتن سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا به همراه اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری از دیگر شرایط دریافت این تسهیلات اعلام شده است.

رضا رحمانی، کارشناس مسکن در رابطه با شرایط دریافت این وام می‌گوید: شرایط دریافت تسهیلات ودیعه اجاره همانند سال گذشته است فقط مبلغ وام تا حدودی تغییر کرده است.

وی ادامه می‌دهد: بازپرداخت این وام به دو روش است؛ در روش نخست مستأجران تسهیلات را دریافت می‌کنند و کل مبلغ را در پایان سال بازمی‌گردانند. این گروه فقط لازم است در طول یک سال، سود وام را پرداخت کنند، اما روش دوم دریافت وام بدون بازگشت است که دریافت‌کنندگان با بازپرداخت ۱۳ درصد، اقساط وام را پرداخت می‌کنند که برای متقاضیان اصفهانی عددی حدود یک‌میلیون و ۳۴۰ هزار تومان می‌شود و برای شهر‌های کوچک که ۲۵ میلیون تومان وام دریافت می‌کنند میزان اقساط ۸۴۰ هزار تومان است.

این کارشناس اظهار می‌کند: با وجود آن که پرداخت وام ودیعه مسکن در ذات خود، برنامه‌ای بسیار مطلوب برای این وضعیت اقتصادی است، اما این بحث وجود دارد که دریافت این وام شرایط خاص بسیاری را می‌طلبد و اگر فرد، دارای این شرایط هم باشد و موفق به دریافت این وام شود مبلغ وام پرداختی، چندان با مبالغ اجاره به خصوص در کلانشهر‌ها همخوان نیست و خواه‌ناخواه شخص دریافت کننده مجبور به افزودن مبلغی دیگر به این وام برای رهن و یا اجاره است.

رحمانی خاطرنشان می‌کند: از طرفی هم با اقساط سنگین وام، روبرو می‌شود؛ به نحوی که گاه مجبور است علاوه بر بازپرداخت وام، اجاره را هم تقبل کند که برای بسیاری از مردم دشوار است. با این اوصاف شاید بهتر بود برنامه اصولی‌تری برای پرداخت این وام وجود داشت تا فرد دریافت کننده وام، با مبلغ بیشتر و اقساط سبک‌تر، گره‌ای از مشکلش گشوده شود، زیرا این میزان از مبالغ، برای اجاره‌نشینی در کلانشهر‌ها و حتی شهر‌های کوچک چندان کارآمد نیست.

گزارش از نفیسه زمانی نژاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *