عملیات اکتشاف نفت در آب‌های سرزمینی عراق در شمال خلیج فارس

وزارت نفت عراق از عملیات قریب الوقوع اکتشاف نفت در آب‌های سرزمینی این کشور در شمال خلیج فارس خبر داد و در عین حال حفاری یک چاه نفت دیگر در استان بصره را به پایان رساند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از موازین نیوز، «احسان عبدالجبار» وزیر نفت عراق اعلام کرد که به زودی عملیات لرزه‌نگاری در یک منطقه دریایی این کشور برای کشف چاه نفت آغاز می‌شود.

پیش‌بینی‌ها و مطالعات نشان داده که این منطقه که در آب‌های سرزمینی عراق در شمال خلیج فارس و در دورترین نقطه از استان بصره در ۵۵۰ کیلومتری جنوب عراق واقع است، ترکیب‌های هیدروکربنی دارد.

عبدالجبار در یک بیانیه مطبوعاتی بر اهمیت انجام لرزه نگاری این منطقه دریایی در خلیج فارس تاکید کرد و گفت: این اولین آزمایش و فعالیت واقعی در یک سایت آبی منطقه‌ای در خلیج فارس در دو بخش خشکی و دریایی آن محسوب می‌شود که شامل ترکیب‌های هیدروکربنی در آب‌های منطقه‌ای شمال خلیج فارس است.

وی افزود: تلاش‌های وزارت نفت عراق در سال‌های گذشته منجر به انعقاد قرارداد مطالعه مشترک با شرکت چینی سینوک در سال ۲۰۱۹ با هدف تعیین نقاط و مکان‌های اکتشاف خشکی و دریایی شد.

«علی جاسم»، مدیرکل شرکت اکتشاف نفت عراق در بیانیه‌ای گفت: برنامه‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت با هدف به حداکثر رساندن ذخایر ملی از ثروت هیدروکربنی و سرمایه‌گذاری روی آن از طریق مشارکت ملی و تلاش و کار مشترک با شرکت های هوشیار بین المللی برای اطمینان از تبدیل انتظارات به ذخایر واقعی و تولید ملی است.

وی افزود: اکتشاف نفت در آب‌های سرزمینی عراق مهم است و در حال حاضر در حال آماده سازی برای انعقاد قراردادی در روزهای آینده با شرکت چینی سینوک هستیم تا به زودی کار بررسی‌های اکتشافی را آغاز کنیم.

اتمام حفاری چاه نفتی در بصره

دفتر اطلاع رسانی وزارت نفت عراق هم از اتمام حفاری یک چاه جدید در میدان زبیر در استان بصره خبر داد که نشان می‌دهد این چاه ۳۶۰۱ متر عمق دارد.

در این بیانیه آمده است: کارکنان فنی و مهندسی در شرکت حفاری عراق حفاری چاه نفت زبیر/۵۵۱ در میدان نفتی زبیر در استان بصره را به پایان رساندند.

بر اساس این بیانیه، باسم عبدالکریم ناصر، مدیر کل این شرکت تایید کرد که نیروهای فنی و مهندسی حفاری چاه را در عمق ۳۶۰۱ متری به پایان رسانده‌اند.

ناصر با بیان اینکه این شرکت حفاری هشت حلقه چاه نفت را به عنوان بخشی از قرارداد با شرکت ایتالیایی ENI برای حفاری ۳۷ حلقه چاه نفت در میدان نفتی زبیر در بصره با همکاری شلمبرگر برای ارائه خدمات نفتی به پایان رسانده است، توضیح داد: عملیات حفاری در یک دوره ۳۵ روزه صورت گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *