مراحل ساخت تیغه های سفالی

تیغه های سفالی جزو یکی از مصالح ساختمان سازی می باشند که از گذشته تا به حال برای دیوار کشیدن ساختمان ها و منازل به کار می روند.

امروزه به دلیل پیشرفت در صنعت ساختمان سازی و بهبود ویژگی مصالح، از آخرین نسل آجر های تیغه چینی و دیوار کشی استفاده می شود که آجر و تیغه سفالی هستند.

از مواد اصلی تشکیل دهنده جهت ساخت آجر می توان به خاک سفال یا خاک رس اشاره کرد که جزو مواد اولیه خام هستند و به طور کلی، به این مدل از آجر ها نام آجر سفال نیز داده اند.

نحوه ساخت آجر سفال

ساخت آجر سفال به سه طریق متفاوت انجام می گیرد که شامل

  • آجر های قالبی
  • آجر های صنعتی
  • آجر سفال دست ساز

می باشند.

در ادامه مراحل ساخت تیغه های سفالی را در هر یک از این روش ها توضیح خواهیم داد.

آجر قالبی یکی از کم هزینه ترین و کارآمد ترین آجر ها می باشد و از نظر خرید سفال هم برای شما هزینه ی زیادی نخواهد داشت. آجر های سفالی به طور دست ساز توسط افراد ساخته می شود؛ همچنین مراحل این کار به این ترتیب است که گل سفال را در قالب های مخصوص به خود ریخته و اقدام به خشک کردن آن می کنیم.

از نحوه ساخت تیغه سفالی قالبی که بگذریم، به مراحل ساخت تیغه های صنعتی می رسیم. آجر های صنعتی در رنگ ظاهری بسیار شبیه به آجر های سفالی قالبی هستند اما تفاوت های زیادی در ظاهر دارند که تشخیص آجر های سفالی قالبی از آجر های سفالی صنعتی را آسان می کند. قابل ذکر است که بسیاری از تولید کنندگان از مواد اولیه دیگری برای ساخت آجر استفاده می کنند که در نهایت ماده اصلی در این ماجرا همان خاک رس است که در رأس جهت ساخت قرار می گیرد.

 

مرحله ی اول ساخت تیغه سفالی استخراج کردن و کندن مواد خام است؛ در این جا کیفیت خاک مد نظر مورد بررسی و آزمایش قرار داده می شود و در صورت داشتن کیفیت مد نظر مهندسین، استخراج می شود.

در ادامه آماده سازی مواد اولیه انجام گرفته و کلوخ و سنگ ها را از خاک جدا، در آسیاب خورد کرده و در مکانی مخصوص نگه داشته می شود.

در مرحله سوم قالب گیری را انجام می دهیم. قالب گیری به دو روش قابل انجام است:

1) تولید آجر به روش خشک که خاک در داخل قالب فشرده شده و میزان درصد رطوبت این حالت بسیار کم است.

2) تولید آجر به روش تر که خاک را به صورت خمیر در آورده و به دستگاه قالب گیری جهت فرم دهی برده می شود؛ پس از این مرحله آجر ها را به دستگاه برش داده و در اندازه های مورد نیاز و مطلوب برش داده می شود. پس از فرم دهی آجر ها را جهت رساندن میزان رطوبتشان به حد مطلوب وارد دستگاه خشک کن  کرده و بعد از آن وارد کوره می شوند.

توجه داشته باشید در صورت وارد نکردن خشت ها به داخل خشک کن، خشت ها در نهایت ترک می خورند و خاصیت خود را از دست می دهند!.

در مرحله ی آخر، خشت ها در کوره تحت حرارت بالا قرار گرفته و پس از پخته شدن، کوره را خاموش کرده و بعد از سرد شدن به تخلیه تیغه ها، جهت بارگیری و انبار کردن آن اقدام می کنیم.

نوع دیگر آجر ها، آجر سفال جوش است که آجر سفال خاص در این صنعت پربار سفال پزی به حساب می آید و در حال حاضر در اکثر کشور ها به خصوص کشور های صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از این نوع تیغه های سفالی به منظور نماسازی برای سازه ها و ساختمان ها، فرش کردن کف پیاده رو های شهر، پوشش بدنه و کف آبرو، ساخت دودکش، فرش کردن کف کارخانه ها، فرش کردن کف انبار های کشاورزی و سالن های دامداری در حال پرورش طیور و استخر های به کار گرفته شده به منطور صنعتی و همچنین ساخت مجرای فاضلاب استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *