مسکن برای خواب زمستانی آماده می شود

شیب رشد نرخ تورم مصالح ساختمانی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار به‌ قدری است که توانسته هزینه تولید مسکن را در عرض یک فصل حدود یک ‌سوم افزایش دهد

 

 

در شرايطي كه بنگاه هاي مشاوران املاك سه روز است همزمان با اجراي محدوديت ها تعطيل شده اند كارشناسان مي گويد بازار مسكن و حتي صنعت مسكن براي فرورفتن به خواب زمستاني و ركود شديد خود را آماده مي كند. در شرايط كنوني ركود بازار مسكن و افزايش شديد قيمت مصالح ساختماني دو چالش اصلي صنعت ساختمان و مسكن است كه فعالان اين حوزه معتقدند در ماه هاي آينده افزايش هم پيدا خواهد كرد.  در حال حاضر بخش زيادي از معاملات مسكن از فضاي حقيقي و بنگاه هاي املاك به فضاي مجازي و سايت هاي تخصصي اين حوزه كشيده شده است البته بسياري از فعالان بازار مي گويند كه مشتري خريد كم و تعداد فايل ها افزايش پيدا كرده است. يكي از مشاوران املاك مي گويد بعد از انتخابات آمريكا با موجي از ركود رو به رو شده ايم؛ مشتريان انتظار دارند كه قيمت ها كاهش پيدا كند ولي فروشندگان حاضر به كاهش قيمت ها نيستند از طرفي سازندگان جديد هم چون ساختمان ها را با هزينه هاي زياد ساخته اند از قيمت هاي اعلامي سابق كم نمي كنند؛ همه اين ها يعني افزايش فايل ها و كاهش معاملات.»

گزارشي كه مرکز آمار ایران از قیمت نهاده‌های ساختمان‌ها مسکونی شهر تهران در فصل تابستان ١٣٩٩ منتشر کرده از رشد قیمت همه گروه‌های مصالح ساختمانی حکایت دارد. در این میان، گروه‌های فولاد، تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی رکورددار بیشترین رشد قیمت بوده‌اند. شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل 71.4درصد رشد کرده است. این میزان رشد 39.5 درصد بیش از تورم نقطه ‌به‌ نقطه سالانه در فصل بهار بوده است. همچنین تورم مصالح ساختمانی در تابستان امسال نسبت به فصل بهار نیز به 30.3 درصد رسیده که رقم کم ‌سابقه‌ای به‌حساب می‌آید و از رشد سنگین هزینه‌های تولید مسکن فقط در همین 3ماهه تابستان حکایت دارد. شیب رشد نرخ تورم مصالح ساختمانی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار به‌ قدری است که توانسته هزینه تولید مسکن را در عرض یک فصل حدود یک ‌سوم افزایش دهد.

همزمان شدن تخلیه تورم در بازار نهاده‌های ساختمانی و خروج تقاضای سرمایه ‌گذاری از بازار مسکن دورنمای سختی برای حوزه تولید مسکن ایجاد کرده است به ‌گونه‌ای که سازندگان حتی امکان استفاده از تسهیلات بانکی برای تکمیل پرو‌ژه‌های نیمه‌ تمام را از دست داده‌اند؛ چرا که  دورنمای فروش این پروژه‌ها با اما و اگرهای زیادی مواجه شده و درصورتی‌که رکود و کسادی بازار مسکن ادامه پیدا کند، علاوه بر تحمل خواب سرمایه باید هزینه تسهیلات بانکی را نیز بپردازند و این بدون فروش حداقل بخشی از پروژه امکان‌ پذیر نیست.

البته در شرايطي مسكن در آستانه ورود به خواب زمستاني است كه طبق آمارهاي وزارت راه و شهرسازي ميانگين قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در شهر تهران به 20 ميليون و 900 هزار تومان در مهرماه امسال رسيده است. عددي كه در خرداد ماه امسال 19 ميليون تومان بود و فروردين امسال 15 ميليون و 500 هزار تومان بود. در واقع قیمت مسکن در شهر تهران از ابتدا امسال 35 درصد افزایش یافته است. همچنين نگاهي كلان تر به آمارهاي مسكن نشان مي دهد كه از ابتداي سال 1396 تاكنون قيمت هر متر واحد مسكنوني حدود 5 برابر شده است. در فروردين سال 1396 ميانگين قيمت هر متر مربع واحد مسكوني حدود 4 ميليون تومان بوده و حالا به 20 ميليون و 900 هزار تومان رسيده است.مسکن برای خواب زمستانی آماده می شود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *