نحوه صدور چک در معاملات مسکن

اگر خریداران در معامله‌ای که انجام می‌شود دو نفر هستند و چکی که پرداخت می‌شود متعلق به یکی از خریداران است، لازم است خریدار دیگر هم پشت برگه چک را به عنوان ضامن امضا کند و در قرارداد نیز میزان بدهی او مشخص شود.
چک در معاملات مسکن

چک از جمله اسنادی است که امروزه در معاملات از جمله خرید و فروش ملک رواج بسیاری دارد. در اغلب معاملات مسکن حداقل یک برگ چک بین طرف‌های معامله رد و بدل می‌شود. در برخی موارد در معاملات مسکن چک به عنوان مبلغ معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اغلب موارد نیز تحت عنوان چک بیعانه، چک ضمانت تنظیم سند و … بین طرفین قرارداد استفاده می‌شود. در این نوشتار به بررسی نحوه صدور چک در معاملات مسکن پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

تعریف چک

چک برگه‌ای معتبر و قانونی است که به دارنده چک مهلت بیشتری برای پرداخت مبلغ خریدی که انجام داده می‌دهد. قانون تجارت چک را این گونه تعریف کرده: چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد بانک دارد، به صورت کلی یا جزیی می‌گیرد یا به دیگری واگذار می‌کند.

معاملات مسکن

نکات مهم صدور یا دریافت چک در معاملات مسکن:

۱. در زمان صدور چک سعی متن چک با دست خط و قلم صادرکننده چک نوشته شود. همچنین برای دریافت چک اشخاص دیگر نیز این مورد باید رعایت شود، به این صورت که تمام متن چک توسط صاحب حساب آن نوشته شود تا ادعای جعل در آن وجود نداشته باشد.

۲. ابتدا متن چک نوشته و بعد امضاء شود و از ثبت امضا و تاریخ، بدون تکمیل متن چک خودداری گردد.

۳. از امضاهای ساده که به راحتی جعل می‌شوند تا حد ممکن استفاده نشود و در زیر امضا نام و نام خانوادگی صادرکننده ذکر شود.

۴. در قسمت “در وجه “که روی چک درج شده است اسم شخص دریافت کننده ذکر و از عبارت حامل استفاده نشود.

۵. به منظور جلوگیری از امکان انتقال چک توسط دارنده به دیگران علاوه برخط زدن حواله کرد یا آورنده، در متن چک عبارت غیر قابل انتقال از طریق پشت نویسی (ظهر نویسی) نیز قید شود. در این صورت دارنده نمی‌تواند چک را به دیگری تسلیم کند.

۶. برای حفظ حقوق فروشنده لازم است کلیه ارقام و عبارات متن چک با خط صادر کننده و امضا آن در جلوی دید وی درج شود.

نحوه صدور چک در معاملات مسکن

۷. تاریخ چک با عدد و حروف توسط صادر کننده درج گردد.

۸. با توجه به اینکه یکی از شرایط قانونی لازم چک داشتن تاریخ صدور است، بنابراین توصیه می‌شود چکی که تاریخ در آن قید نشده تحویل گرفته نشود.

۹. اگر خریداران در معامله‌ای که انجام می‌شود دو نفر هستند و چکی که پرداخت می‌شود متعلق به یکی از خریداران است، لازم است خریدار دیگر هم پشت برگه چک را به عنوان ضامن امضا کند و در قرارداد نیز میزان بدهی او مشخص شود.

۱۰. اگر صادرکننده چک زودتر از موعد سررسید چک، به حساب دارنده‌ پول واریز کرده و یا از هر طریق مانند کارت به کارت وجه را به وی انتقال داده و درخواست برگرداندن لاشه چک را داشته باشد، در این صورت دارنده باید قبل از برگرداندن چک به او، ابتدا بررسی کند که پول از حساب چه کسی به حساب وی منتقل شده است. زیرا ممکن است پول را شخص دیگری به حساب واریز کرده و شما به تصور این که وجه معامله را دریافت کرده‌اید، اصل چک را به صاحب آن عودت دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *