وام ۷۰۰ میلیونی خرید مسکن خانه اولی‌ها را صاحبخانه می‌کند؟

زوج های خانه اولی بخش مهمی از متقاضیان مسکن را تشکیل می دهند. برخی بررسی ها نشان می دهد افزایش وام خرید خانه به ۷۰۰ میلیون تومان می تواند به ورود آنها به بازار مسکن منجر شده و بازار را رونق دهد این در حالیست که قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها چنان افزایش یافته که حتی چنین وامی نیز نمی تواند خانه دار شدن این اقشار را قطعی کند.

به گزارش کاماپرس، رکود بازار مسکن در حال عمیق شدن است و هر چه بر ابعاد و عمق این رکود افزوده می شود نگرانی فعالان این بازار نیز افزایش می یابد. عمیق شدن رکود بازار مسکن به معنی دور شدن افراد فاقد مسکن از خانه دار شدن نیز هست و از این منظر راهکارهایی که ورود این افراد به بازار و امکان پذیر کردن خرید مسکن را برای آنها فراهم کند، باید مورد توجه قرار گیرد.

یکی از راهکارهای تحرک بخشی به بازار مسکن افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی است و در میان متقاضیان مصرفی خانه اولی ها از اهمیت خاصی برخوردارند. این اقشار به دلیل جوانی و پویایی و انگیزه، امکان پذیرفتن تعهد بازپرداخت تسهیلات را دارند اما سقف تسهیلات کنونی خرید خانه نمی تواند رویای آنها را برای خانه دار شدن محقق کند.

افزایش ۹ برابری تسهیلات خرید مسکن برای خانه اولی ها

روزنامه دنیای اقتصاد در تحیلی نوشته است که خبرگان بازار مسکن مهم‌ترین نقشه عملیاتی برای تحقق رویای صاحبخانه شدن خانه‌اولی‌ها را افزایش وام مسکن می‌دانند.

به نوشته این روزنامه در حال‌حاضر‌ بیشترین مبلغ وام مسکن در تهران برای هر یک از زوجین معادل‌۸۰ میلیون تومان و در سایر شهرها معادل‌۶۰‌میلیون تومان است. میانگین قیمت مسکن در شهر تهران نیز در نیمه بهار حدود ۲۸ میلیون تومان و در سایر شهرهای کشورها حدود ۱۰ میلیون تومان است. بر این اساس وام مسکن خانه‌اولی‌ها در شهر تهران برای پوشش نیمی از بهای خرید آپارتمان‌۵۰ متری (سطح حداقلی مناسب) باید به ۷۰۰ میلیون تومان برسد.

به بیان دیگر سقف وام مسکن برای موثر واقع شدن در بازار، باید به ۹ برابر سقف فعلی برسد. در عین حال در سایر شهرهای کشور نیز این رقم باید به ۲۵۰ میلیون تومان یعنی تقریبا چهار برابر رقم کنونی افزایش پیدا کند.

دو نکته مهم درباره افزایش وام خرید مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان

با وجود آن که افزایش وام خرید خانه به ۷۰۰ میلیون تومان تا حدی موجب امیدواری خانه اولی به صاحبخانه شدن می شود نباید فراموش کرد که قیمت خانه اکنون در تهران چنان گرانی افسارگسیخته ای را تجربه می کند که حتی وام ۷۰۰ میلیونی نیز نمی تواند در خرید خانه – در بسیاری از مناطق – موثر باشد. ضمنا این نکته را نیز نیابد از نظر دور داشت که وام ۷۰۰ میلیونی اقساط سنگین – حداقل ۵ میلیونی – دارد که بازپرداخت آن برای بسیاری از زوج های جوان امکان ناپذیر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *