کاهش صدور پروانه ساختمانی در تهران به ۸ هزار فقره طی ۹ سال گذشته

تهران – ایرنا – رییس انجمن مهندسان مشاور طراح و ناظر ساختمان تهران گفت: در سال ۹۰ و ۹۱ در شهر تهران حدود ۵۰ هزار پروانه ساختمانی صادر می‌شد که این آمار نسبت به سال ۹۹ که هشت هزار فقره بوده، آمار کاهشی قابل توجهی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهیار فرنیا» روز چهارشنبه در همایش «شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر» درباره میزان کاهش صدور پروانه ساختمانی در سالهای اخیر تصریح کرد: در ۴ – ۵ سال اخیر هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد در تهران کاهش صدور پروانه ساختمانی داشتیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته در حدود هشت هزار پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شد که نسبت به سال ۹۸ که حدود ۹ هزار پروانه ساختمانی صادر شد، یکهزار فقره کاهش داشته است.

فرنیا ادامه داد: در سال ۹۰ و ۹۱ در شهر تهران حدود ۵۰ هزار پروانه ساختمانی داشتیم که این آمار نسبت به سال ۹۹ که هشت هزار فقره بوده است آمار کاهشی قابل توجهی است.

وی همچنین به ضرورت اصلاح شیوه نامه کنونی تشخیص صلاحیت مهندس طراح و ناظر انتقاد کرد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران نیز در این همایش با بیان اینکه اصلاح شیوه‌نامه کنونی تشخیص صلاحیت مهندس طراح و ناظر خواست عموم تشکل‌های مهندسی است، گفت: موضوع اصلی این همایش شیوه نامه‌ای است که در اسفند سال گذشته ابلاغ شد و اصرار به اجرای آن باعث شد تا ما امروز در اینجا جمع شویم تا شاید صدای مهندسان و کسانی که نگران اجرای این شیوه نامه هستند شنیده شود.

«غلامرضا خوش‌گفتار منفرد» با تاکید بر اینکه اصلاح این شیوه نامه خواست همه اعضای نظام مهندسی است، گفت: رسمی که در تمام دنیا وجود دارد این است که اگر قرار است آیین نامه ای انشاء و اجرا شود از تشکل ها نیز نظرخواهی می شود.

وی تصریح کرد: خدمات مهندسی خدمات فردی نیست اما به دنبال این هستند که این خدمات را به صورت متفرق بین اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم کنند که در این صورت مسئولیت‌پذیری به شدت کاهش پیدا می‌کند.

نائب رییس اول سازمان نظام مهندسی تهران نیز با بیان اینکه قرار است این شیوه نامه ابلاغی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی کیفیت ساخت و ساز را بالا ببرد تاکید کرد: اگر می خواهیم ایرادات فعالیت های قبلی را رفع کنیم باید نگاهی به خروجی کار داشته باشیم زیرا که این شیوه نامه ای که صادر شده با هدف ارتقا کیفیت ساخت و ساز است. پس اگر ایرادی در ساز و کار اداری شرکتها و یا مسائل فنی مربوط به آن بود باید از همه دست اندرکاران و فعالان نظرخواهی صورت می گرفت که متاسفانه نگرفت.

محمد احمدی با بیان اینکه اتاق فکری که ساعتها تلاش کرده تا روزهای روشنی برای ساخت و ساز کشور رقم بخورد، ادامه داد: بالاترین صنعت کشور صنعت ساختمان است و اکنون مهندسان علیرغم همه مشکلات با عشق و علاقه در حال کار هستند و مسایل مالی چندان مهم نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *