کسر اقساط وام‌های تولیدکنندگان بدون توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار

در حالی که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در اسفند ماه 98 مقرر شد که اقساط وام تولیدکنندگان 10 رسته شغلی از بیماری کرونا 3 ماه به تعویق افتد، بانکها بدون توجه به این مصوبه اقساط وام را از حساب تولیدکنندگان کسر کردند.
کسر اقساط وام‌های تولیدکنندگان بدون توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در طی مصوبه 13 اسفند 98 شورای پول و اعتبار در خصوص کمک به صاحبان کسب و کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه شده‌اند، بانک مرکزی مصادیق کسب و کارهای مشمول که به تصویب کمیته منتخب دولت رسیده را اعلام کرد.

بر این اساس، بانک مرکزی عناوین بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که به طور مستقیم از بیماری کووید19 دچار بیشترین آسیب شده‌اند و شامل امکان بهره‌مندی از تعویق پرداخت تسهیلات در اسفند 98 و دو ماهه اول سال 99 شده‌اند را مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت و همچنین مراکز مربوط به گردشگری، شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها،‌ مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری،‌ مهمانپذیرها، مهمانسراها و… و مراکز تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز تولید آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه و… اعلام کرد.

لذا صاحبان این مشاغل و کسب و کارها با توجه به مشکلاتی که در خصوص شیوع ویروس کرونا در کشور و بعضاً تعطیلی کسب و کارهایشان به وجود آمده بود، منتظر اجرای این مصوبه بودند. اما براساس گزارشات مختلف، شنیده شد که مصوبه شورای پول و اعتبار علی‌رغم اعلام صریح آن توسط رئیس کل بانک مرکزی اجرایی نشده و اجرای آن فقط در مورد وام‌های قرض‌الحسنه صورت گرفته است.

بر این اساس گفت‌وگوهایی با برخی صاحبان این کسب و کارها و رؤسای اتحادیه‌های مذکور که مشمول تعویق سه ماهه اقساط وام شده‌اند، انجام شد که در ادامه می‌خوانید.

* بخشنامه شورای اعتبار درباره تعویق سه ماهه اقساط وام اجرا نشد

رسول شجری رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش چرم دست‌دوز تهران در این رابطه گفت: علی‌رغم ابلاغ بخشنامه شورای پول و اعتبار و اعلام بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر به تعویق افتادن اقساط ده رسته شغلی، اقساط وام صنف تولیدکنندگان کفش چرم دست‌دوز سر موعد مقرر و مطابق ماه‌های قبل از شیوع ویروس کرونا از موجودی حساب تولیدکنندگان کسر شد.

این اظهارات رئیس اتحادیه کفش چرم دست‌دوز در مورد کسر اقساط وام‌های تولیدکنندگان در حالی است که صنف مذکور براساس اعلام بانک مرکزی جزو ده رسته آسیب‌پذیر از شیوع ویروس کرونا بوده است و به گفته رئیس این اتحادیه، فعالان صنفی این بخش نه تنها بر اثر رکود حاکم بر اقتصاد با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می‌‌کنند، بلکه شیوع ویروس کرونا هم کسب و کار آنها را چند برابر متأثر کرده است و بر این اساس ادامه فعالیت اقتصادی برای بسیاری از تولیدکنندگان این بخش بسیار سخت شده است.

گفتنی است، رؤسای برخی از اتحادیه‌های صنفی از جمله اسکندر آزموده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، فروشندگان بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ درباره اینکه آیا مصوبه بانک مرکزی در خصوص تعویق اقساط وام در رسته شغلی آنها به اجرا درآمده است، گفت: اصناف این بخش اصلاً از وامی برخوردار نبوده‌اند تا مشمول معافیت یا تعویق آن شوند.

وی همچنین در مورد مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و تأثیر آنها بر فعالان صنفی این بخش، گفت: متأسفانه از اسفند سال گذشته واحدهای صنفی این بخش تقریباً تعطیل هستند و با مشکلاتی مواجه شده‌اند، به طوری که ادامه فعالیت برای آنها بسیار سخت است.

وی همچنین اظهار داشت: لازم است دولت در بخش‌هایی مانند مالیات و بیمه به فعالان صنفی این بخش کمک کند تا اشتغال پابرجا باقی بماند.

* کسر اقساط وام تولیدکنندگان پوشاک بدون توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار

به گزارش فارس، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک نیز در رابطه با مصوبه اسفندماه 98 شورای پول و اعتبار در مورد تعویق سه ماهه اقساط وام‌های تولیدکنندگان گفت: این مصوبه اجرا نشده است و اقساط وام تولیدکنندگان پوشاک در اسفند 98 و فروردین 99 طبق روال ماه‌های قبل از حساب وام‌گیرندگان کسر شده است و این روال در مورد اقساط اردیبهشت ماه 99 نیز ادامه دارد.

وی افزود: تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات بانکی فقط درباره وام‌های قرض‌الحسنه اجرایی شد که وام قرض‌الحسنه نیز معمولاً به صورت مبالغ بسیار اندک یک یا دو میلیونی دراختیار وام‌گیرندگان قرار می‌گیرد، یا در قالب وام ازدواج پرداخت می‌شود و این نوع وام مشمول تولیدکنندگان نمی‌شود.

شیرازی با انتقاد از اینکه در بخش مالیات و تأمین اجتماعی نیز هیچ تسهیلاتی برای کارفرما پس از شیوع ویروس کرونا فراهم نشده است، گفت:‌ اگرچه مهلت تصمیم اظهارات مالیات بر ارزش افزوده متعلق به دوره زمستان 1398 تا 31 اردیبهشت 1399 تمدید شده است، اما این موضوع مشکل تولیدکنندگان و اصناف را حل نمی‌کند و کمر خمیده فعالان اقتصادی را که زیر بار فشارهای اقتصادی خم شده را صاف نمی‌کند.

وی با اشاره به صدور مجوز آغاز به کار واحدهای صنفی از شنبه گذشته 23 فروردین 99 گفت: تعطیلی‌های اخیر و رکود حاکم بر بازار موجب افسردگی اصناف شده است، لذا بازگشایی واحدهای صنفی برای آغاز فعالیت تجاری در ایام شیوع ویروس کرونا فقط تا حدودی موجب ایجاد روحیه امیدواری در بین کاسبان و فعالان اقتصادی می‌شود و شاید آنها را به افق آینده امیدوارتر کند. در حالی که با توجه به شرایط حاکم اقتصادی امیدی به رونق بازار و کسب و کار نیست.

* با پیگیری‌های مستمر بانکها را برای اجرای بخشنامه متقاعد کردیم

به گزارش فارس، شاهرخ محمدزاده رئیس اتحادیه مهمانپذیران نیز از جمله رسته‌های شغلی آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا محسوب می‌شوند و براساس بخشنامه بانک مرکزی، فعالان این رسته شغلی نیز باید از مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر تعویق سه‌ ماهه اقساط وام برخوردار شوند. لذا شاهرخ محمدزاده رئیس اتحادیه مهمانپذیران استان تهران در رابطه با اجرای بخشنامه شورای پول و اعتبار در خصوص تعویق سه‌ماهه در پرداخت اقساط تسهیلات، گفت: متأسفانه علی‌رغم اعلام بانک مرکزی مبنی بر به تعویق افتادن اقساط وام، این بخشنامه اجرا نشد و بانکها برای دریافت اقساط، به وام‌گیرندگان دائما پیغام می‌دادند.

وی افزود:‌اما به دنبال پیگیری‌های مستمر و ممانعت از پرداخت اقساط، بالاخره موفق شدیم تا بانکها را برای اجرای بخشنامه قانع کنیم.

رئیس اتحادیه مهمانپذیران استان تهران بیان داشت: اگرچه بانکها مدام از اجرای بخشنامه مذکور به دلیل عدم ابلاغ آن سرباز می‌زدند، اما از آنجا که موضوع تعویق پرداخت اقساط وام رسانه‌ای شده بود و به طور رسمی مصوبه شورای پول و اعتبار از رسانه‌ها اعلام شده بود، ما با ارائه مدارک مستند خبری و پیگیری‌های مکرر بالاخره موفق به عدم پرداخت اقساط شدیم.

وی با بیان اینکه برخی فعالان صنفی این بخش با توجه به درخواست بانکها اقساط خود را پرداخت کرده‌اند، گفت:‌اما پیگیری‌های عده‌ای از فعالان صنفی منجر به اجرای مصوبه شد.

محمدزاده با انتقاد از اینکه در تصمیمات ستاد ملی کرونا مشورتی با رؤسای اتحادیه‌های صنفی آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا انجام نشده است، گفت: این در حالی است که فعالان صنفی در متن ماجرا قرار دارند و در تصمیم‌گیری‌ها می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

وی افزود: در حال حاضر مهمانپذیران، مسافرخانه‌ها، هتل‌ها دچار آسیب‌های اقتصادی فراوانی شده‌اند، اما متأسفانه هیچ کمکی از دولت مشاهده نمی‌شود.

وی با اشاره به جمعیت شاغل در مهمانپذیرها و مسافرخانه‌ها گفت: فقط مهمانپذیران استان تهران برای 3500 کارگر اشتغال ایجاد کرده‌اند، لذا لازم است تا دولت به این بخش به عنوان بخش اشتغالزا در شرایط ویژه‌ای که به آن دچار شده‌ایم، بیشتر توجه کند.

وی گفت: در شرایط فعلی لازم است تا دولت مساعدت‌هایی در زمینه‌های مالیات، بیمه تأمین اجتماعی و همچنین هزینه‌های انرژی با فعالان صنفی این بخش داشته باشد، زیرا در 2.5 ماه گذشته، عملاً این بخش تعطیل بوده و مهمانپذیران درآمدی کسب نکرده‌اند.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *