یک سوم جمعیت ایران در مناطق ناپایدار سکونت دارند

ساری – ایرنا – معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری گفت: یک سوم جمعیت ایران در مناطق ناپایدار بافت فرسوده و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.

محمد آیینی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از بناهای تاریخی شهر ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که، با سد بزرگی از بافت فرسوده و حاشیه نشین در کشور مواجه هستیم، افزود: در زمان حاضر ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار واحد بنای ناپایدار در بافت های فرسوده کشور وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه با نگاهی به عملکرد دولت‌های قبل شاهد غفلتی بزرگ در نوسازی بافت‌های فرسوده و ترمیمی مناطق حاشیه‌نشین شهرها هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری اضافه کرد: سد حاشیه نشینی و بافت های فرسوده در مازندران و بی توجهی به این مسئله را چشمگیر توصیف کرد و ادامه داد: وجود بافت تاریخی در این مناطق نیز از دیگر چالش هایی است که برای دولت سیزدهم به یادگار مانده است.

آیینی بر عزم دولت سیزدهم در جهت عبور از چالش حاشیه نشینی و بافت فرسوده تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر یک سوم جمعیت کشور در مناطق ناپایدار سکونت دارند این در حالی است که طی این سال‌ها فقط ١٠ درصد بناهای ناپایدار نوسازی شد که شامل ٢١٩ هزار واحد می شود و به جای آن ٧٠٠ هزار واحد جدید ساخته شد.

وی سیاست دولت سیزدهم برای حل ابر چالش بافت فرسوده و حاشیه نشینی را مردمی سازی نوسازی مناطق ناپایدار عنوان کرد و افزود: مردمی سازی از طریق بسته‌های حمایتی و مشوق های ساخت و ساز به همراه نزدیک کردن مالکان به سازندگان یک اولویتی است که دولت در این بخش گام های بزرگی برداشته است.

این مقام مسئول انواع مشوق های تسهیلاتی، افزایش بنا، استفاده از ماده ١٨ اشتغال و دیگر بسته های حمایتی را از گام‌های اساسی دولت جهت تشویق سازندگان دانست که پیش بینی می شود تحول بزرگی را ایجاد کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از تجربه گذشته، مردمی سازی را تنها راهکار برای عبور از این چالش دانست.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر بیش از ۹ هزار و ۲۷۹ هکتار بافت ناکارآمد شهری فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی (مناطق حاشیه ای شهرها) و بافت تاریخی در استان مازندرانشناسایی شده است.

از این میزان چهار هزار و ۹۹۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری فرسوده است که بیشترین حجم این بافت به ترتیب در شهرهای ساری با ۶۳۹ هکتار، آمل با ۴۰۱ هکتار، بابل با ۳۲۰ هکتار و قائمشهر با ۳۱۷ هکتار و کمترین آن نیز در شهر کلارآباد با ۱۸ هکتار وجود دارد.

سکونتگاه های غیررسمی مناطق حاشیه ای شهرهای استان نیز دارای سه هزار و ۲۸۹ هکتار است که پیش بینی می شود ۲۰۰ هزار نفر در این مناطق سکونت داشته باشند. شهر بابل با یکهزار و ۵۷ هکتار، قائمشهر با یکهزار و ۵۱ هکتار بیشترین وسعت سکونتگاه های غیررسمی مازندران را دارند. بیشترین بافت تاریخی استان در دو شهر ساری و بابل وجود دارد. برای تکمیل این پروژه ها که شامل بهسازی، احداث بنا و مرمت بافت ناکارآمد شهری(فرسوده)، سکونتگاه های غیررسمی (مناطق حاشیه ای شهرها) و تاریخی ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سال گذشته از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *