بازار مسکن از رکود خارج شد

بانک مرکزی از رشد ۲۷ درصدی معاملات مسکن شهر تهران طی آذرماه در مقایسه با ماه پیش از آن خبر داد.

بر اساس آمار بانک مرکزی تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذر ماه سال ۱۴۰۱، به ۱۰.۲ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۲۷.۲ و ماه مشابه سال قبل ۴.۷ درصد افزایش نشان می دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۴۸۰.۷ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۲.۹ درصدی نسبت به ماه قبل است.

بررسی توزیع واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنادر ماه گذشته نشان می‌دهد از مجموع ۱۰۱۸۴ واحد مسکونی، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۹ درصدی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
با این وجود سهم مذکور در مقایسه با آذرماه سال قبل ۴.۲ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با عمر بالا در گروه‌های ۱۱ تا ۱۵ سال و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده در آذرماه امسال حاکی از آن است که در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم ۱۵ درصدی از کل معاملات بیشترین قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. مناطق ۱۰ و ۲ نیز به ترتیب با سهم ۹.۴ و ۹.۳ درصد از کل معاملات انجام شده در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده با ۹۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان برای منطقه یک و کمترین متوسط قیمت با ۲۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان برای منطقه ۱۸ بوده است. همچنین در آذرماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب نسبت به ماه قبل از آن ۲.۵ و ۳ درصد افزایش یافته است.
منبع: خبر فوری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *