بسته های حمایتی، مسکنی موقت

مصوبات تا زمان اجرایی شدن، شفاف نیستند و برنامه‌ای برای به ثمر رسیدن آن وجود ندارد. از طرفی مصائب و طرح‌های اشتباه در ماه‌های گذشته باعث خنثی شدن چنین طرح‌های مفیدی که به سود بازار سرمایه بوده، شده است.

بسته‌های حمایتی و تزریق نقدینگی در واقع می‌تواند برای بازار سرمایه مفید باشد و تقاضا را افزایش دهد. به نظرم این موضوع باعث جهت‌دهی بازار خواهد شد اما برخلاف ذهنیت عامه اینطور نیست که تأثیر عمیق و بلندمدتی داشته باشد بلکه تأثیر آن کوتاه‌مدت و در سطح خواهد بود.
اگرچه این پول‌پاشی به اندازه چند روز معاملات در بازار سرمایه است اما قرار بر این نیست که اگر روزانه ۴ هزار میلیارد تومان معامله انجام می‌شود، ‌ به‌همین اندازه تزریق شود. این تزریق اگرچه نسبت به معاملات روزانه بازار سهام ناچیز است، اما می‌تواند باعث بهبود کفه تقاضا شود. تزریق پول باید تحت شرایطی انجام شود. اینکه مصرف این پول در کجا و در چه زمینه‌ای خواهد بود، اهمیت زیادی دارد. اینگونه مصوبات تا زمان اجرایی شدن، شفاف نیستند و برنامه‌ای برای به ثمر رسیدن آن وجود ندارد. از طرفی مصائب و طرح‌های اشتباه در ماه‌های گذشته باعث خنثی شدن چنین طرح‌های مفیدی که به سود بازار سرمایه بوده، شده است.
برای مثال می‌توان به دامنه نوسان نامتقارن اشاره کرد که باعث قفل شدن بسیاری از سهم‌ها در صف فروش شد و همچنین سهم‌های کوچکی که قفل بوده و راهکاری برای متعادل شدن این سهم‌ها داده نشده است. در نتیجه این تزریق پول تاثیری در این سهم‌ها ندارد و بسیاری بر این عقیده‌اند که این پول‌پاشی به سود آنها نیست. البته تزریق پول بهتر از تزریق نکردن آن است، اما آثار زیادی نخواهد داشت. این کار در ذات می‌تواند موثر باشد اما اگر هدفمند نباشد، می‌تواند باعث به هدر رفتن منابع شود. تنها راه برگشت بازار سهام به دوران درخشان خود این است که اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار بازگردد و همچنین تغییر و طرح قوانین و مقررات به یکدفعه و خلق‌الساعه نباشند و از سوی دیگر در جهت متعادل‌سازی بازار، حد دامنه نوسان افزایش یابد تا نقدشوندگی نیز تقویت شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *