تاثیر برجام بر قیمت مسکن

توافق برجام روی میز تهران است و هنوز معلوم نیست توافق نهایی شکل می‌گیرد یا نه. اما در صورت احیا یا عدم احیای برجام، بازار مسکن در ایران به چه سمتی می‌رود؟ آیا مسکن گران می‌شود یا ارزان؟

بازار مسکن طی سال‌های اخیر نوسانات بسیاری را تجربه کرده و قیمت مسکن در سال‌های گذشته رشد قیمتی بالایی را تجربه کرده است. افزایش قیمت مسکن، تعداد معاملات را به شدت کاهش داده و حالا این نگرانی ایجاد شده که مبادا مسکن وارد دوره رکود تورمی شود.

گزارش‌های متعدد حاکی است که از دو هفته گذشنه تاکنون معاملات مسکن متوقف شده و بسیاری از معامله‌گران منتظر نتیجه برجام هستند. توافق یا عدم توافق برجام، چه تاثیری بر قیمت مسکن دارد؟
رونق مسکن در سایه تحقق برجام

یک کارشناس مسکن گفـت: دو سناریو برای بازار مسکن می‌توان متصور شد. در صورت تحقق برجام، مسکن رونق خواهد یافت و با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.
در ترب، با بهترین قیمت میز تلویزیون هایگلاس بخرید

بیت الله ستاریان با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در صورت عدم تحقق برجام مسکن به یک رکود تورمی عمیق می‌رود و این رکود تورمی دیگر با رونق عجین نخواهد شد.

وی در ارتباط با اینکه برجام چه تاثیری در بازار مسکن دارد، یادآور شد: در صورت تحقق برجام، تولید مسکن به طرز معناداری افزایش خواهد داشت و در پی آن قیمت و خرید و فروش نیز با تغییر مواجه می‌شود.
ستاریان در پاسخ به این سوال که آیا برجام می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار مسکن شود، گفت: خرده‌سازان در بازار مسکن کشور نقش بسزایی ایفا می‌کنند اما متاسفانه این افراد هیچ‌گاه تحلیل عمقی از بازار ندارند و بلافاصله پس از اینکه دولت بر طبل ساخت یک میلیونی مسکن می‌کوبد، این بازار را ترک می‌کنند، در حالی که تجربه نشان داده است که دولت نمی‌تواند نقش چندانی در تولید مسکن داشته باشد. دقیقا همان اتفاقی که در مسکن مهر افتاد که در سایه مسکن مهر تولید مسکن بخش خصوصی به طرز چشمگیری کاهش داشت.
استفاده سیاسی از مسکن

وی در ادامه افزود: مسکن پتانسیل بسیار بالایی دارد و استفاده سیاسی از این بازار باید ممنوع شود، هر چند بازار مسکن پتانسیل بالای سیاسی دارد.

ستاریان با اعلام نقش دولت در بازار مسکن اذعان داشت: دولت باید تنها ابزار ساخت و به خصوص تامین زمین را بر عهده بگیرد. طبق آمار موجود تا به امروز هیچ دولتی نتوانسته بیش از ۴۰ الی ۵۰ هزار واحد مسکونی تولید کند. بنابراین در شرایط موجود نباید بخش خصوصی را از بازار مسکن برانیم بلکه با تخصیص ابزارهای مالی مناسب می‌توان بخش خصوصی را ترغیب به افزایش تولید مسکن کرد تا با گذشت زمان به راحتی بخش خصوصی بتواند نیاز مسکن کشور را تامین کند.
کوچ انبوه‌سازان به کشورهای همسایه

وی افزود: در شرایط فعلی بخش خصوصی فعالیت در کشورهای همسایه را به ساخت و ساز در کشور ترجیح می‌دهند که این روند زنگ خطر جدی برای آینده بازار مسکن است. هر چند در کشور ساخت و ساز از سود بسیار بالایی برخوردار است اما به دلیل نبود ابزارهای مالی مناسب و جای خالی حمایت‌های دولت، بخش خصوصی فعالیت در کشورهای دیگر را ترجیح می‌دهد.

ستاریان در پایان گفت: مسکن در دولت و مجلس به درستی شناخته نشده است. از این رو مطالبه مجلس در حوزه مسکن از وزارت راه و شهرسازی است، اما این وزارتخانه نقش چندانی به غیر از تامین زمین از طریق طرح‌های شهرسازی در بازار مسکن ندارد، بنابراین در چنین شرایطی وزیر تامین منابع را منوط به ساخت و تحویل مسکن ملی می‌کند.

منبع: خبر انلاین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *