تامین اعتبار برای تکمیل ۲۰۰ هزار مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم باقی مانده مسکن مهر را تمام کنیم، گفت: در سطح کشور ۲۰۰ هزار واحد باقی مانده که اعتبار برای تکمیل آن‌ها تامین شده و زیرساخت‌های مسکن مهر را نیز انجام می‌دهیم.

تهران بهشت؛رستم قاسمی شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ بهمن در جلسه شورای مسکن استان فارس ضمن گرامیداشت دهه فجر، مسکن را از موضوعات مهم اقتصادی کشور دانست که به سه مولفه نیاز مردم، انتظار مردم برای تحقق وعده دولت و قانونگذاری مجلس وابسته است، خاطرنشان کرد که نیاز کشور بیش از چهارمیلیون خانه ایست که دولت وعده ساخت آن را داده.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جهش مسکن قانونی خوبست و باید دست اندرکاران حتما آن را مطالعه کنند، مشخص شدن وظایف هر دستگاه در این قانون را یکی از نکات مهم آن دانست.

قاسمی با بیان اینکه در بحث مسکن نخستین مسئله تامین زمین است، عنوان کرد: قانون مشخص کرده همه دستگاه‌های دولتی باید زمین‌هایشان را در اختیار قانون جهش مسکن بگذارند و اگر این اتفاق نیفتد وزارت راه و شهرسازی می‌تواند ظرف یک ماه سند را به نفع تولید مسکن در اختیار بگیرد که تنها زمین‌های نیروهای مسلح و زمین‌های کشاورزی درجه یک و دو از آن مستثنی شده است.
هم اکنون دیگران می‌خوانند

او همچنین با بیان اینکه فارس جزو آخرین استان‌های کشور به جهت تولید مسکن است، خاطرنشان کرد: امروز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن نهایی کردیم که یک میلیون واحد در حال طی کردن مراحل واگذاری و مابقی در شرف فراهم کردن مقدمات است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق وعده دولت ۳ میلیون مسکن شهری و یک میلیون مسکن روستایی باید تولید شود، گفت: بخش قابل توجهی از این ۳ میلیون واحد مسکونی، مربوط به استان‌هایی است که در حوزه مسکن عقب ماندگی دارند.

قاسمی با بیان اینکه راهی جز تامین زمین نداریم و روش‌های تامین زمین هم مشخص است، گفت: زمین‌های دولتی، زمین‌های فاقد کاربری و زمین‌های قابل الحاق، این‌ها روش‌هایی است که برای تامین زمین وجود دارد.

او با بیان اینکه باید در استان فارس ظرف ۳ هفته مشکل تامین زمین حل شود، افزود: اختیار برخی امور به ویژه در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر به استان‌ها واگذار شده است تا برای تامین زمین مشکل ارتباط و گرفتن دستور از مرکز را نداشته باشند.
بهترین قیمت برای خرید بلیط هواپیما را از فلایتیو دریافت کنید.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه موضوع زمین مورد توجه جدی باشد، گفت: برای ۵ کلانشهر از جمله شیراز توسعه آن‌ها به دلیل مسائل مختلف از جمله آلایندگی در دستور کار نیست و برای این شهرها باید شهرک‌ احداث شود.

قاسمی با بیان اینکه احداث شهرهای جدید نیز در کلانشهرها باید در دستور کار باشد، اضافه کرد: موضوع دیگر حوزه مسکن تامین منابع است، در شورای پول و اعتبار منابع تولید مسکن مصوب شده تا تسهیلات به انحا مختلف به مردم داده شود و چنانچه بانکی از ارائه تسهیلات سر باز بزند جریمه می‌شود.

او با بیان اینکه بانک‌های مشخص شده باید سهم ۲۰ درصد خود را پرداخت کنند، عنوان کرد: موضوع دیگر در حوزه مسکن اجراست، اما روش‌های اجرا متفاوت است. در مناطقی که منازل مردم یک طبقه است نباید ساختمان چند طبقه احداث شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تجربه مسکن مهر همین است که باید تولید مسکن متناسب با زندگی مردم باشد، تصریح کرد: روش‌های ساخت مسکن در این نهضت ملی نیز نسبت به مسکن مهر اصلاح شده است.

قاسمی با بیان اینکه از مشارکت مردم در ساخت نیز می‌توان بهره برد، گفت: شیوه‌نامه‌های اجرا ابلاغ و تمام آن‌ها به صورت دستور کار در اختیار استان‌ها داده شده است.

او با تاکید بر اینکه جزییات تولید مسکن به استان‌ها ابلاغ شده است، دولت را موظف به ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر مدرسه، کلانتری، آب، برق، گاز و دیگر خدمات عمومی همزمان با ساخت واحدهای مسکونی دانست و تاکید کرد که تنها پرداخت حق انشعاب برعهده مردم است.

عقب ماندگی فارس در حوزه مسکن

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فارس در حوزه مسکن عقب‌ماندگی دارد، گفت: طرح اقدام ملی مسکن با نهضت مسکن ادغام و یکپارچه شده حتی برای مسکن مهر نیز توافق کرده‌ایم که وام باقی مانده براساس قانون تولید مسکن محاسبه شود و همه این‌ها نیز ابلاغ شده است.

قاسمی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم باقی مانده مسکن مهر را تمام کنیم، افزود: در سطح کشور ۲۰۰ هزار واحد باقی مانده که اعتبار برای تکمیل آن‌ها تامین شده است و زیرساخت‌های مسکن مهر را نیز انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه امروز وعده ۴ میلیون مسکن داده شده و ظرفیت‌های آن وجود دارد، عنوان کرد: مسئولان استان فارس قانون جدید را خوب مطالعه، نمایندگان نیز اجرای قانون را پیگیری کنند و انتظارمان این است که در حوزه مسکن عقب‌ماندگی را جبران کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال این هستیم که مردم حداقل سود را در تسهیلات مسکن پرداخت کنند که این بستگی به تامین منابع در صندوق ملی مسکن دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *