تبدیل آزمایشگاه مکانیک خاک از نهاد اجرایی به دستگاه حاکمیتی

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک از تبدیل وظایف این شرکت از دستگاه اجرایی به نهاد حاکمیتی و نظارتی در لایحه بودجه ۹۹ خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا حسینی مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک امروز در نشست خبری در حاشیه چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت: اعتبارات این دستگاه در سال جاری ۳۰۲ میلیارد تومان بود که تا پایان سال تخصیص می‌یابد.

وی مهمترین اقدام این شرکت را انجام آزمایش‌های مربوطه در خصوص پروژه‌های عمرانی در زمینه مکانیک خاک دانست و گفت: به عنوان مثال، پروژه آزادراه تهران ـ شمال که پروژه بسیار سنگینی است و علاوه بر ساخت راه، تونل‌سازی نیز دارد، آزمایش‌های سنگین بیوتکنیک انجام و به پیمانکار واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک در خصوص تبدیل شدن این شرکت به دستگاه حاکمیتی اظهار داشت: بر اساس نظر وزیر راه و شهرسازی در لایحه بودجه سال آینده، تبصره‌ای اضافه شده مبنی بر اینکه «شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از دستگاه اجرایی به دستگاه حاکمیتی تغییر وظیفه خواهد داد و این تغییرات در اساسنامه این شرکت لحاظ خواهد شد». همچنین وظایف آزمایش‌های خاک را نیز شرکت‌های خصوصی انجام داده و شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک بر این شرکت‌های خصوصی نظارت خواهد داشت.

در ادامه این نشست محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره همکاری با آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: طی دو سال اخیر پروژه PMS (مدیریت روسازی راه‌ها) با همکاری آزمایشگاه مکانیک خاک انجام شد و بر اساس آن، روسازی ۵۵هزار کیلومتر از شریان‌های اصلی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: نتیجه این فعالیت، تعیین روش نوسازی و بهسازی روکش راه‌ها، تعیین اولویت برای راه‌های مورد نیاز به بهسازی و همچنین کاهش هزینه‌های بهسازی راه‌ها خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره قیر تقلبی نیز گفت: بخشی از مموله تانکرهای حمل قیر توسط افراد سودجو تخلیه می‌شد و به جای آن، با مواد غیراستاندارد پر می‌شد که با نصب دستگاه‌های خاص بر روی این تانکرها، تا حدود زیادی از استفاده از قیر تقلبی در راهداری جلوگیری کرده‌ایم.

شکرچی‌زاده افزود: تا پیش از افزایش قیمت قیر، زیرسازی و روسازی راه‌ها با استفاده از قیر و آسفالت بود اما پس از آنکه قیر گران شد و همچنین تولید سیمان به دو برابر میزان نیاز سرانه کشور افزایش یافت، به روسازی بتنی جاده‌ها رو آورده‌ایم. در حال حاضر تجربه روسازی بتنی باد فرودگاه‌های تبریز و مهرآباد و آزادراه اصفهان ـ شیراز را داریم و بخشی از آزادراه تهران ـ شمال نیز روکش بتنی شده است.

وی تصریح کرد: میزان مصرف سوخت در روسازی بتنی برای کامیون‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد ضمن اینکه عمر رویه بتنی ۴۰ تا ۵۰ سال است اما روسازی آسفالت ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *