تولیدکنندگان فولاد: نوردکاران در گرانی اخیر مسکن نقش داشتند

عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد ایران با انتقاد از عملکرد نوردکاران در ماه های گذشته گفت: هر زمان نوردی ها قیمت میلگرد و تیرآهن را بالا بردند و در بازار آزاد دست به فروش شدند، جو گرانی مسکن در کشور تشدید شد.

 

 

شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه ظرفیت تولید نوردکاران چیزی حدود 25 میلیون تن است عنوان کرد: این درحالی است که مصرف داخلی کشور سال گذشته تنها 7.5 میلیون تن بود و 2.5 میلیون تن نیز صادرات از سوی نوردکارن اتفاق افتاده بود. البته این حجم از صادرات نیز با قیمت های پایین صورت گرفته و بهای میلگرد صادراتی نوردکاران پایین تر از قیمت های شمش بوده است.

وی افزود: حجم صادرات میلگرد به دلیل محدودیت مقاصد صادراتی، محدود است چراکه در شرایط فعلی، علاوه بر اینکه تنها امکان صادرات به عراق و افغانستان وجود دارد سایر کشورها به جهت دارا بودن صنعت نورد، تمایلی به واردات مقاطع نداشته و تنها واردکننده شمش هستند.

عرضه حداقلی نوردکاران در بورس کالا
شهرستانی درخصوص عرضه 30 درصدی نوردکاران در بورس کالا اظهار داشت: با وجود همه حواشی که نوردکاران در خصوص عرضه شمش در بورس کالا عنوان می کنند، آمارها بیانگر عرضه 30 درصدی محصولات نوردی در بورس کالاست که دلیل این اقدام نیز مشخص است؛ نوردکاران در شرایطی که شمش را با قیمتی مطلوب و پایین تر از نرخ های جهانی از بورس کالا خریداری می کنند که حاضر نیستند محصولات خود را با حاشیه سود معقول در بورس کالا بفروشند و از این رو عمده این محصولات راهی بازار آزاد با قیمت های بالا می شود.

وی گفت: لذا نوردکاران در تلاشند با حداقل تناژ قابل عرضه در بورس کالا، ورود کنند و شاهد آن هستیم که تنها 30 درصد تولیدات نوردکاران در بورس عرضه می شود.

حاشیه سود بالای نوردکاران
این فعال بازار فولاد درباره هزینه های تبدیل شمش به میلگرد از سوی نوردکاران یادآور شد: در دنیا به جهت بالا بودن هزینه های انرژی و حقوق و دستمزد، حداقل اختلاف قیمت شمش و میلگرد 7 درصد است و با توجه به قیمت های فعلی شمش که 500 دلار برآورد می شود، میلگرد بایستی 535 تا حداکثر 550 دلار باشد که در ایران اختلاف قیمت بیشتر است.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: این تفاوت را در مصوبات وزارت صمت نیز به وضوح می توان مشاهده کرد چراکه در دستورالعمل های مربوطه، قیمت پایه میلگرد عرضه شده در بورس، 11 درصد قیمت شمش در نظر گرفته است و 10 درصد نیز قدرت مانور و نوسان به آن داده است. متاسفانه به دلیل سیاست های اشتباه در صدور مجوزها شاهد ارائه و ایجاد اینگونه رانت ها در حوزه نورد هستیم.

شفاف نیستند اما از شفافیت دم می زنند
وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر شفاف نبودن شرکت های حوزه نورد است. اگر شما تنها شرکت نوردی حاضر در بازار سهام را بررسی کنید به رشد سود 20 درصدی این شرکت می رسید که تنها ناشی از اختلاف قیمت فروش رسمی آن ها و قیمت های بازار آزاد است.

شهرستانی با اشاره به عدم شفافیت عملکرد بسیاری از نوردکاران علیرغم شفافیت کامل شرکت های فولادی تاکید کرد: نوردکاران به شدت مخالف ماده 8 شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد هستند و به بهانه های مختلف این بند را مورد انتقاد قرار داده اند چون در این بند نوردکاران مجاب به عرضه محصولات خود در بورس شده اند و هر گونه فروش خارج از بورس ممنوع است. دلیل اصلی این مخالفت ها، همان گونه که اشاره شد این است که نوردکاران تمایل به خرید شمش به قیمت های پایین از بورس و عرضه محصول در بازار به قیمت های بالاتر دارند؛ توجه کنید شمشی که در بازار داخلی به فروش می رسد حدود 130 دلار ارزان تر از قیمت های بین المللی است.

وی در پایان در خصوص گرانی قیمت مسکن و تاثیر مصالح ساختمانی از قبیل میلگرد و تیرآهن بر آن گفت: اگرچه سهم گرانی میلگرد و تیرآهن مورد استفاده در تولید ساختمان آنقدرها زیاد نیست اما طی ماه های اخیر هر زمان نوردی ها قیمت میلگرد و تیرآهن را بالا بردند و در بازار آزاد دست به فروش شدند، جو گرانی مسکن در کشور تشدید و بر این اساس نقش نوردکاران در رشد بهای مسکن غیر قابل انکار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *