تکمیل جاده‌های هندوستان ایران ۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد

جیرفت- ایرنا- ۲ روز پس از آنکه امام جمعه جیرفت در خطبه های نماز از تاخیر در ساخت پل جنگل‌آباد انتقاد کرد، اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان تور بازدید برای خبرنگاران گذاشت تا وضعیت را تشریح کند و بگوید که اجرای طرح های حوزه راه دستکم ۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام میثم تارم امام جمعه جیرفت که طی ماه های گذشته نیز از روند کند ساخت برخی طرح های راهسازی انتقاد کرده بود، ۲۱ بهمن ماه جاری گفت: اداره راهسازی هرچه زودتر کار ساخت پل مسیر جنگل آباد را به اتمام برساند زیرا این ترافیک همیشگی زیبنده نیست.

پس از پایان تور بازدید خبرنگاران از طرح های حوزه راه، مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان شامگاه یکشنبه در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و گفت: پیش از راه‌اندازی اداره‌ کل راه و شهرسازی جنوب کرمان حتی یک کیلومتر بزرگراه هم در جنوب کرمان وجود نداشت؛حالا ۲۴۰ کیلومتر بزرگراه زیر بار ترافیک است، ۳۷ کیلومتر آماده و ۱۳۰ کیلومتر در دست ساخت اما نیاز به اعتبارات بیشتر وجود دارد.

سخن از مشکلات حوزه راه جنوب کرمان درحالی است که این منطقه که به هندوستان ایران شهرت دارد در ایام سرد سال که محصولات خارج از فصل کشور و خارج از کشور از طریق جیرفت و دیگر مناطق جنوب کرمان تامین می شود، حدود نیمی از ناوگان حمل و نقلی کشور به این منطقه گسیل می شوند.

در جنوب استان کرمان با توجه به میزان بالای تولیدات کشاورزی راه نقش حیاتی دارد که انتظار می رود با تخصیص اعتبارات بیشتر در این بخش، هم زمینه توسعه سایر بخش ها مهیا شود و شاهد سوانح کمتری نیز باشیم.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل مهم محرومیت در جنوب کرمان نیز همین عامل باشد که حال دولت برای ایجاد تحولی در آن دست به کار شده است و اگر اعتبارات لازم برای ساخت این راه‌ها نرسد به خوبی به اهداف مدنظر نمی‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان درزمینه توسعه راه در این منطقه گفت: تکمیل و بهره‌برداری از راه‌های جنوب استان کرمان به حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

محمد ساردویی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای ساخت هر کیلومتر بزرگراه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان و راه اصلی هفت تا هشت میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی افزود: در جنوب کرمان ۳۷ کیلومتر بزرگراه با هزینه ساخت ۳۷۰ میلیارد تومان آماده افتتاح و ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه نیز در حال ساخت است.
ساردویی ادامه داد: جاده جیرفت تا سه‌راهی بم ۴۷ کیلومتر است که با تامین اعتبار انتظار می‌رود سال آینده به بهره‌برداری برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان درباره بزرگراه جیرفت – بافت – سیرجان نیز گفت: ۱۱۰ کیلومتر از این بزرگراه در حوزه جنوب کرمان قرار دارد و از جیرفت تا پل کلدان به طول ۲۴ کیلومتر تکمیل شده و زیربار ترافیک قرار گرفته است.
وی افزود: قطعه ۲۴ کیلومتری سربیژن تا شهر درب بهشت از این بزرگراه درحال کار ترانشه و پل سازی است؛ هفت کیلومتر از این قطعه نیز تا شهریور سال آینده تکمیل خواهد شد و برای مابقی بزرگراه مشاور درحال طراحی است.
ساردویی ادامه داد: ۱۶۵ کیلومتر از بزرگراه کهنوج – رودبار – ایرانشهر در حوزه جنوب کرمان قرار دارد که پنج کیلومتر آن آسفالت شده و هفت کیلومتر درحال آسفالت است و سال آینده ۲۵ کیلومتر از این بزرگراه کامل می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان اضافه کرد: ۱۳۵ کیلومتر از بزرگراه جیرفت – فاریاب – زیارت‌علی نیز در حوزه جنوب کرمان قرار دارد که ۱۵ کیلومتر آن در حال ساخت، تاکنون چهار کیلومتر آسفالت شده و سه کیلومتر آماده مناقصه است.

قلعه گنج هم صاحب بزرگراه می‌شود

وی در زمینه پروژه بزرگراه کهنوج – قلعه گنج نیز گفت: تاکنون در شهرستان قلعه گنج بزرگراهی ساخته نشده بود و طول این بزرگراه ۷۵ کیلومتر است که کارهای اجرایی قطعه اول به طول ۱۰ کیلومتر آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان درباره بزرگراه بندر جاسک – قلعه گنج – رودبار – محمدآباد ریگان هم اظهارکرد: طول این بزرگراه ۴۸۰ کیلومتر است که ۲۵۰ کیلومتر آن در حوزه جنوب کرمان قرار دارد و ۱۳۵ کیلومتر آن آسفالت شده و درحال استفاده است.
وی با بیان اینکه میزان ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهور برای این پروژه اختصاص داده شده است‌ افزود: ۲۷ کیلومتر آن آماده برای آسفالت است و به دلیل اهمیت این بزرگراه برای جنوب کرمان، ۴۵ کیلومتر هم در حوزه هرمزگان کار کردیم.

ساردویی پروژه بزرگراه ترانزیتی سه‌راهی بم- جیرفت- کهنوج- بندرعباس را یکی از مهمترین طرح‌های ساخت بزرگراه در جنوب کرمان دانست و افزود: طول این پروژه ۲۲۰ کیلومتر است که ۱۴۰ کیلومتر آن تکمیل شده و زیربار ترافیک قرار دارد و مابقی در حال اقدام است.

وی اضافه کرد: جاده کمربندی شهر کهنوج نیز در مرحله مطالعه کیفی مشاور است که تا قبل از سال ۱۴۰۲ مطالعه طرح، شروع خواهد شد.

ساردویی درباره آخرین وضعیت پل بهادرآباد بیان کرد: تمام شمع‌ها و ۵۴ تیر پل بهادرآباد تکمیل شده و طول این پل ۴۰۰ متر با ۱۹ دهانه ۲۰ متری است.

تکمیل جاده‌های هندوستان ایران ۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد

وی با بیان اینکه پل جنگل آباد جیرفت در بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد اضافه کرد: تمام تیرهای این پل نصب، دیافراگم‌های آن بسته شده است و بزودی بتن ریزی دخال پل آغاز می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی درباره جاده‌های کمربندی شهر جیرفت نیز گفت: پیشنهاد کمربندی جنوبی شهر جیرفت به وزارتخانه داده شده است که در صورت صدور مجوز، مطالعات آن شروع خواهد شد.

تکمیل جاده‌های هندوستان ایران ۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد

هزار و ۲۰۰ واحد مسکن ملی در جنوب کرمان

وی در حوزه شهرسازی نیز گفت: ۳۳ هزار نفر برای نهضت ملی ثبت نام کردند که برنامه اجرایی ۲۱ هزار نفر بود، بنابراین هفت هزار و ۸۰۰ واجد شرایط وارد فرایند شدند و سه هزار و ۱۰۰ نفر هم افتتاح حساب کردند.
ساردویی اظهار کرد: کار ساخت یک هزار و ۲۰۰ واحد در حال ساخت و با پیشرفت فیزیکی متفاوت تا نازک کاری در حال انجام است.
وی افزود: یک هزار و ۴۰۰ نفر هم فراخوان برای انتخاب سازنده مجتمع ها دادیم که این افراد شامل افراد زیرپوشش دستگاه‌های مختلف هستند و قرار نیست پولی پرداخت کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان ادامه داد: تلاش می کنیم در بهار ۱۴۰۲ تعداد ۸۰ واحد مسکن ملی را تحویل متقاضیان دهیم.

وی گفت: طرح های جامع و تفصیلی شهرهای نودژ، دوساری، فاریاب، جبالبارز، درب بهشت و مردهک مشکلاتی داشت و مشاور تعیین شده بازنگری می کند.
ساردویی ادامه داد: نهضت ملی مسکن و توسعه شهرها در افق جدید طرح ها دیده شده و در رشد شهر نیاز به زمین های دولتی بیشتری برای ساختن اماکن زیربنایی و عمومی وجود دارد.

ساردویی یادآور شد: هیچ جای توسعه برای شهر فاریاب نمانده بنابراین به دنبال الحاق ۱۰۰ هکتار زمین هستیم چرا که در زمین های کشاورزی هم نمی شود کار کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان با اشاره به اینکه سه هزار هکتار زمین های تصرف شده را پس گرفتیم و برخی در فرایند قضایی است گفت: شاهد تصرفات زیادی از سوی ادارات برای کارکنان خود بوده‌ایم و اکنون حدود ۱۰۰ هکتار در تصرف قرار دارد و ۶ هزار و ۴۰۰ نفر اعضای تعاونی مرتبط با آن هستند.

شهرداری های جیرفت و قلعه گنج از قیر رایگان استفاده نکردند
وی با بیان اینکه امسال ۲ میلیارد تومان برابر با یک هزار تن قیر رایگان تحویل شهرداری های جنوب کرمان داده شد افزود: قلعه گنج و جیرفت هنوز به صورت کامل از این کمک استفاده نکرده‌اند و بنابراین امکان گرفتن دور جدیدی از قیر نخواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *