حوزه مسکن باید از وزارت راه تفکیک شود

 

به گزارش ساختمان آنلاین: فرشید پورحاجت، دبیر انجمن انبوه سازان درمورد افزایش قیمت مصالح ساختمانی گفت: مصالح ساختمانی طی هفت ماه اخیر شوک بسیار بزرگی را به بازار مسکن کشور و صنعت ساختمان وارد کرد.

وی این حد از تورم در نهاده های تولید مسکن و صنعت ساختمان را بی سابقه خواند و افزود: متأسفانه نظارت و برنامه ریزی که باید توسط وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی و مجلس در این زمینه صورت نگرفته است.

پورحاجت با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان از ۲۸ هزار تومان به بالا است گفت: متاسفانه قیمت ها روزانه تغییر می کنند و وزارت صمت باید چرایی این قضیه را بررسی و پیگیری کند.

دبیر انجمن انبوه سازان از کوتاهی دولت و مجلس در بخش نظارتی انتقاد کرد و گفت: چرا مجلس در یک سال گذشته حتی یک کارت زرد به وزیر مسکن نداد و یا استیضاح نکرد!؟

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مسئولان طی چهار ماه اخیر به جای نظارت بر صنعت پیشران اقتصاد کشور و جلوگیری از دلالی به دنبال اخذ مالیات از مردم و حوزه تولید مسکن بودند.

پورحاجت با بیان اینکه دولت و مجلس در این رابطه فقط گفتار درمانی می کنند افزود: چه کسی باید تاوان این بی نظارتی ها را در حوزه صنعت ساختمان دهد و پاسخگوی فروپاشی این صنعت باشد!؟

دبیر انجمن انبوه سازان با اشاره به کمبود بالغ بر پنج میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: نمایندگان مجلس به جای اینکه طرح جهش تولید را دنبال کنند بهتر است که حوزه مسکن و شهرسازی را از وزارت راه و ترابری تفکیک کنند و به وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن کارت زرد دهند.

در ادامه، دکتر اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی هیچ ارتباطی به قیمت ارز ندارد گفت: متاسفانه حدود یک سال است که قیمت ها به صورت حبابی افزایش پیدا کرده اند.

وی صادرات بی رویه مصالح را یکی از دلایل این قضیه دانست و گفت: باید جلوی صادرات بی رویه جلوگیری شود. در حال حاضر قیمت هر کیلو میلگرد کمتر از پنج هزار تومان است اما در بورس با قیمت ۱۲ هزار تومان ارائه می شود و وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی در این مورد باید نظارت کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه تغییر مداوم قیمت مصالح سیمانی از جمله سیمان باید توسط وزارت صمت پیگیری شود افزود: بیشتر خدماتی که به کارخانه های سیمان داده می شود افزایش قیمت خاصی نداشتند، اما خود کارخانه ها قیمت سیمان را بالا می برند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *