خبر خوش دولت برای مستاجران تهرانی/ مسکن ویلایی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

هرچند که پیش از این اعلام شده بود امکان ساخت مسکن حمایتی با مساحت ۶۰ متر هم وجود دارد تا قیمت ها کمتر شود که در این صورت قیمت این واحدها حدود ۲۸۲ میلیون تومان تمام می شود.
وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکن حمایتی در حالی از سوی دولت سیزدهم مطرح شده است که توان اجرایی کابینه رییسی برای به سرانجام رساندن این پروژه پرخرج از جهات مختلف زیر سوال رفته است.
از یک سو دولت باید منابع ریالی کلانی به صورت وام برای ساخت این واحدهای مسکونی اختصاص دهد که این مساله از نظر بسیاری از کارشناسان فشار به منابع بانکی و رشد تورم تلقی شده است. از سوی دیگر توان دولت برای تامین مصالح ساختمانی ۴ میلیون واحد مسکونی و تاثیر موج تقاضا برای مصالح ساختمانی بر بازار این اقلام مشخص نیست. آن هم در شرایطی که مطابق گزارش های مرکز آمار امسال برخی اقلام ساختمانی تورم سه رقمی را تجربه کرده اند.

نکته دیگر اینکه رقم بالای اقساط بانکی این طرح است که نه تنها در توان قشر ضعیف نبوده که حتی قشر متوسط درباره توان پرداخت این اقساط تردید دارند. وزارت راه و شهرسازی رقم اقساط مسکن حمایتی را بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان  اعلام کرده است.

گذشته از این، بهای ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی روشن نیست و در حالی که وزارت راه و شهرسازی بهای ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی را حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دانسته، بسیاری از فعالان بازار ساخت و ساز معتقد هستند که ساخت مسکن حمایتی با این قیمت تقریبا غیرممکن است. به ویژه اینکه با رشد تورم و گذشت زمان و همچنین تاخیر احتمالی در تحویل واحدهای مسکونی قیمت ها بالاتر می رود و مسکن حمایتی به صورت مداوم مشمول افزایش قیمت خواهد شد اما پاشنه آشیل این طرح تامین زمین رایگان برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی است که بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی دولت تنها توانسته است برای زیر یک میلیون واحد مسکونی زمین مورد نیاز را تامین کند.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی به باشگاه خبرنگاران گفته است که اراضی ۹۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شده و در سال آینده ساخت این پروژه‌ها آغاز می‌شود.

این اتفاق در حالی رخ داده است که حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای دریافت مسکن حمایتی ثبت نام کرده اند و در این شرایط وزارت راه و شهرسازی در ادعایی عجیب از واگذاری مسکن حمایتی ویلایی خبر داده است!

ساخت مسکن حمایتی ویلایی برای تهرانی ها

چندی پیش علیرضا جعفری، سرپرست شرکت عمران شهر‌های جدید در یک نشست خبری گفت که متراژ هر واحد بین ۷۰ تا ۱۱۰ متر است که به این ترتیب حداقل قیمت هر واحد مسکن حمایتی ۳۲۹ میلیون تومان است. واحدهای ۸۰ متری حدود ۳۷۶ میلیون تومان، واحدهای ۹۰ متری حدود ۴۲۳ میلیون تومان و واحدهای ۱۱۰ متری حدود ۵۱۷ میلیون تومان تمام می شود.

هرچند که پیش از این اعلام شده بود امکان ساخت مسکن حمایتی با مساحت ۶۰ متر هم وجود دارد تا قیمت ها کمتر شود که در این صورت قیمت این واحدها حدود ۲۸۲ میلیون تومان تمام می شود.

همچنین امکان دارد که بلوک های مسکن حمایتی در ۴ تا ۵ طبقه ساخته شود. هرچند که سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید گفته است در صورتی که مجوز افزایش محدوده های شهری صادر شود برنامه ریزی هایی انجام داده ایم که واحدهای دو طبقه و ویلایی هم در دستور ساخت قرار گیرند.

پس از این ماجرا رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین نهضت ملی مسکن به‌صورت ویلایی در برخی شهرهای جدید کشور خبر داد.

او در این زمینه توضیح داد: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن اساس سیاست بر آن است تا کنار شهرک‌های صنعتی، شهرک‌های مسکونی برای کارگران، مهندسان و دیگر اقشار ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: در نهضت ملی مسکن برای ساکنان سواحل مکران و شهر تهران، ایوانکی استان سمنان که مراکز صنایع است برنامه‌ریزی شده، اراضی به شکل ویلایی واگذار می‌شود. این‌کار با این هدف انجام شده است تا تردد کارکنان صنایع ساکن در شهر تهران محدود شود و کارکنان صنایع در نزدیکی محل کار خود ساکن شوند.

این موضوع در شرایطی نقل می شود که پیش از این تصور می شد منظور دولت از مسکن حمایتی ویلایی واحدهای مسکونی است که به صورت خود مالکی ساخته می شود و افرادی که زمین شخصی در اختیار دارند می توانند واحدهای ویلایی بسازند اما حالا دولت خبر داده است که با وجود کمبود زمین برای ساخت مسکن حمایتی تصمیم دارد مسکن حمایتی ویلایی بسازد که این مساله به معنی گسترش افقی شهرها نیز بوده و با افزایش مساحت افقی شهرها دولت باید برای تامین زیرساخت های شهری نیز هزینه بیشتری کند. مساله ای که احتمالا در توان مالی دولت فعلی نیست و تا سالها بعد دولتهای متعددی را درگیر این مساله می کند.

چنانکه در پروژه مسکن مهر هم ساخت واحدهای مسکونی در خارج از محدوده شهری دردسرهای فراوانی برای تامین زیرساخت های شهری مانند مدرسه، مراکز خرید، فضای سبز، کلانتری، خیابان سازی و جاده کشی و … ایجاد کرد و همچنان بسیاری از ساکنان مسکن مهر با وجود گذشت حدود ۱۴ سال از این پروژه از دسترسی به امکانات اولیه شهری محروم هستند.

مسکن حمایتی خودمالکی چیست؟

مسکن حمایتی خود مالکی پروژه ای مشابه مسکن مهر خود مالکی است که در آن افراد به جای دریافت زمین رایگان از دولت، زمین شخصی دارند و تنها از تسهیلات مسکن دولتی برای ساخت واحد مسکونی خود استفاده می کنند. در طرح نهضت ملی مسکن، افراد خودمالک نیز می توانند از تسهیلات استفاده کنند. تسهیلاتی که در قالب نهضت ملی مسکن به مالکان واگذار می‌شود نیاز به خرید اوراق یا سپرده گذاری ندارد. در این طرح متقاضیان با مراجعه به بانک مورد نظر، باید مدارک مورد نیاز یعنی اسناد مالکیت و پروانه ساختمان را در سایت بارگذری کنند سپس رسید آن را به شعبه ارائه دهند تا تشکیل پرونده شود و بلافاصله نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند.

وام خود مالکی در چهار مرحله و با توجه به پیشرفت طرح توسط بانک عامل به حساب مورد نظر متقاضی واریز می‌شود. بر اساس سقف تعیین شده، متقاضیان وام خود مالکی در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، مراکز استان‌هایی که بیش از یک میلیون جمعیت دارند و کلانشهر هستند ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهر‌های کشور ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین روستا‌ها ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد./ اقتصاد آنلاین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *