خروج بانک‌ها از بازار مسکن اجرایی می‌شود؟

آنا بررسی کرد؛
خروج بانک‌ها از بازار مسکن اجرایی می‌شود؟

با آن که یکی از اهداف بانک‌ها رونق تولید است؛ برخی بانک‌ها با تبدیل شدن به بنگاه‌های اقتصادی و با سوداگری‌های خود باعث بروز مشکلات بسیار زیادی در بازار مسکن شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مسکن و شهرسازی خبرگزاری آنا، قیمت مسکن در چند سال اخیر به دلیل مشکلات بسیار زیادی که در این حوزه مانند کاهش عرضه مسکن به وجود آمده است؛ رشد بسیار زیادی داشته است چنان‌که خرید خانه برای بسیاری از افراد ازجمله جوانان تبدیل به یک رؤیا شده است. یکی از راه‌حل‌هایی که در این امر وجود دارد ورود بانک‌ها دولتی و خصوصی و ارائه تسهیلات خرید مسکن مناسب به مردم است اما متأسفانه برخی از بانک‌ها در بازار مسکن به دنبال منافع خود بوده‌اند و با سوداگری در بازار مسکن اوضاع را پیچیده‌تر کرده‌اند.

یکی از اتفاقاتی که ضربه بزرگی به اقتصاد وارد کرده است تبدیل شدن بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی است. قانون اساسی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از اینکه بانک‌ها با استفاده از حجم پول بسیار زیادی که در اختیار دارند تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی نشوند آن‌ها را موظف کرده؛ تا سقف ۲۰ درصد از سرمایه خود را در کارهای اقتصادی سرمایه‌گذاری کنند اما به گفته کارشناسان برخی از بانک‌ها بیش از ۱۰۰ درصد سرمایه خود را به‌صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کردند که بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه مسکن انجام شده است.

خانه‌های خالی یکی دیگر از مشکلات بازار مسکن است که با کاهش آن می‌توان عرضه مسکن را کنترل کرد اما از ۳ میلیون خانه خالی که در تهران وجود دارد، طبق بررسی‌های که انجام شده است بسیاری از این خانه‌ها در اختیار بانک‌ها قرار دارند. بر اساس ادعای افشین پروین‌پور، عضو سابق شورای عالی مسکن «بانک ملت بیش از ۱۰۰۰ خانه خالی در اختیار دارد و به گفته او بانک‌های دیگر تا چند ۱۰ هزار مسکن خالی در اختیار دارند».

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *