سایه روشن راه‌اندازی صندوق بورسی ودیعه /بازار اجاره بی‌سامان ماند

در حالی که دولت ومجلس در تکاپوی راه اندازی صندوق ویعه اجاره مسکن هستند،به نظر می رسد با اتمام فصل نقل و انتقال مستأجران،نتایج ایجاد این صندوق در صورت راه اندازی عملا در سال آینده نمایان شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود تا قبل از اتمام فصل نقل و انتقال مستأجران در شهریور ماه، طرح‌هایی برای بهبود وضعیت قیمت‌ها در بازار اجاره و ساماندهی آن به اجرا در می‌آورد، اما تا کنون هیچ طرحی ارائه نشده و صرفاً یا اقدامات اجتماعی و پویش‌های مردمی از جمله کمپین صاحبخانه خوب تا حدودی مؤثر بوده یا اینکه با توجه به کاهش قیمت‌ها در بازار خرید و فروش مسکن و آثاری که بر بازار اجاره بها می‌گذارد، قیمت‌ها در این بازار تا حدودی تعدیل شده است؛ بنابراین عملاً هیچ یک از طرح‌های دولتی تا کنون نتوانسته به داد مستأجران برسد.

از سوی دیگر کاهش ماهانه تورم در مرداد ماه نسبت به تیرماه نیز در کاهش قیمت‌ها در بازار اجاره بها اثر روانی داشته و به نظر می‌رسد از تشدید قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن که در ماه‌های ابتدایی امسال رخ داد، در ماه‌های پیش رو خبری نباشد.

اولین مداخله دولت؛ تعیین کمیته تعیین سقف اجاره بها / موافقان و مخالفان ورود دولت به بازار

مهم‌ترین برنامه‌ای که وزارت راه و شهرسازی در بخش اجاره مسکن در اسفند ماه سال گذشته پیگیری می‌کرد، راه اندازی کمیته تعیین سقف اجاره بها بود که با مخالفت هیئت دولت روبه رو شد.

روش دوم؛ ابزار مالیاتی برای کنترل بازار اجاره مسکن

روش دومی که معاونت مسکن و ساختمان در پیش گرفت، ایجاد تعدیل در قیمت اجاره مسکن با استفاده از ابزار مالیاتی بود؛ اگرچه در قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع قانون مالیات بر اجاره بها مطرح شده، اما دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با ارائه پیش‌نویس لایحه «اصلاح تبصره ۱۱ ماده ۵۲ قانون مالیات‌های مستقیم» برای بررسی و طی تشریفات قانونی به هیئت وزیران، قصد دارد تا این پایه مالیاتی را به ابزاری برای کنترل افزایش افسارگسیخته اجاره بها تبدیل کند.

بر اساس این پیشنهاد، موجران و مالکان واحدهای مسکونی در تهران تا سقف ۱۵۰ متر مربع و در دیگر شهرها تا سقف ۲۰۰ متر مربع از معافیت مالیاتی بر اجاره بها برخوردارند و چنانچه مالکی بالاتر از این متراژ، واحد مسکونی در اختیار داشته باشد اما سقف تعیین شده برای هر محله یا منطقه را که در کمیته‌ای با عنوان تعیین سقف اجاره بها، مشخص و پیشنهاد می‌شود، رعایت نکند، مشمول مالیات بر اجاره بها خواهد شد.

این پیشنهاد نیز در حال حاضر همچنان روی میز کمیسیون اقتصاد هیئت دولت بوده و هنوز نتوانسته مراحل قانونی برای تصویب در دولت را طی کند؛ چه رسد به اینکه بخواهد برای تصویب به مجلس برود که حتی با فرض تصویب آن در دولت، باز هم باید پروسه طولانی و در صف انتظار ماندن تصویب در مجلس را بگذراند که این فرآیند، خود یک ماجرای پیچیده چند ساله خواهد بود.

مخالفت دولت با تدوین لایحه مالیات اجاره مسکن از سوی وزارت راه

گفتنی است بر اساس اعلام عباس فرهادیه مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار مهر، ظاهراً دولت با این پیشنهاد نیز چندان موافق نیست و معتقد است سازمان امور مالیاتی باید این پیشنهاد را برای ارائه به مجلس طی کند که در این صورت، قطعاً ابزار مالیاتی ساماندهی بازار اجاره بها، به سال جاری نخواهد رسید.

راهی که وزارت اقتصاد پیش گرفت / صندوق ودیعه مسکن

موازی با برنامه‌ها و طرح‌های کاغذی وزارت راه و شهرسازی در بازار اجاره مسکن، وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز موضوع وام ودیعه مسکن را مطرح و پیگیری کرد که این اتفاق چندان با روی خوش از سوی وزیر راه و شهرسازی همراه نشد.

با این حال وزیر اقتصاد موضوع «وام ودیعه مسکن» را از طریق هماهنگی با بانک‌ها به عنوان رئیس مجامع عمومی بانک‌های دولتی پیگیری کرد و نهایتاً طرحی از سوی بانک عامل بخش مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی دولتی در حوزه مسکن برای ارائه به بانک مرکزی تهیه شد.

مدیرعامل بانک عامل مسکن: بانک مرکزی با وام ودیعه مسکن مخالفت کرد

اما آنگونه که ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن در گفت وگو با خبرنگار مهر اعلام کرد، این طرح به دلیل داشتن مشکلات فقهی و احتمال ربوی بودن، با مخالفت شورای فقهی بانک مرکزی روبه رو شد که به نظر می‌رسید این برخورد بانک مرکزی، اجرای طرح پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را به طور کلی منتفی کند.

رحیمی انارکی اظهار داشت: این تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بود و قرار بود با سود ۱۸ درصد از دریافت کننده آن بازپس گرفته شود.

انتقاد مدیرعامل سابق بانک عامل مسکن از صندوق ودیعه / صندوق بورسی است یا بانکی؟

محمدهاشم بت شکن در گفت وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مشخص نیست منظور از صندوق ودیعه چه نوع صندوقی است، گفت: اگر منظور از صندوق ودیعه مسکن، صندوقی شبیه صندوق ضمانت صادرات است، باید برای آن لایحه جداگانه در دولت تهیه شده و در مجلس به تصویب برسد.

وی ادامه داد: اگر صندوق ودیعه مسکن قرار است صندوق بانکی مانند صندوق پس انداز مسکن یکم باشد، عملاً این تسهیلات به یک حساب سپرده تبدیل می‌شود که ادامه حیات آن به بود و نبود منابع و مصارف بانک‌های عامل بستگی دارد. اگر هم قرار است به صورت صندوق سرمایه گذاری بورسی باشد و در بازار سرمایه به ارائه خدمات بپردازد، می‌بایست از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوزهای مربوطه اخذ شود.

معاون وزیر اقتصاد: صندوق ودیعه مسکن هم می‌تواند بورسی باشد هم بانکی

محمد علی دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت وگو باخبرنگار مهر از راه اندازی صندوق ودیعه مسکن در نیمه دوم امسال با شکل و شمایل جدیدی خبر داد.

وی در خصوص سازوکار صندوق ودیعه مسکن، اظهار داشت: راه اندازی این صندوق را راهکار کوتاه مدت برای تسهیل بازار اجاره مسکن می‌دانیم.

وی با بیان اینکه راهکارهای بلندمدت ساماندهی بازار اجاره مسکن باید به سمت تولید وعرضه مسکن هدایت شود، راه اندازی صندوق ودیعه مسکن را محصول مالی و بانکی برای تسهیل بازار اجاره دانست.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که ماهیت صندوق ودیعه مسکن به چه شکل خواهد بود؟، گفت: راه اندازی صندوق ودیعه مسکن می‌تواند به دو طریق باشد؛ هم صندوقی باشد که در بازار سرمایه تأمین منابع می‌شود و هم به شکل ایجاد یک حساب سپرده در بانک‌های عامل.

وی در پاسخ به این سوال که آیا راه اندازی صندوق ودیعه مسکن نیازمند مصوبه قانونی خاصی است؟ تصریح کرد: همینکه در دولت نهایی و تصویب شود، کافی خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: همکاری مجلس با دولت برای راه‌اندازی صندوق ودیعه اجاره مسکن

الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به ضرورت رسیدگی به مسائل معیشتی مردم، گفت: یکی از برنامه‌های کمیسیون اقتصادی مجلس رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌ها با برنامه‌های زودبازده است و در حال حاضر کمیسیون اقتصادی با همکاری دولت در تلاش است صندوقی طراحی کند تا این صندوق بتواند ودیعه‌ای به عنوان پیش پرداخت مسکن در اختیار مردم قرار دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مذاکراتی با دولت برای حل مشکل اجاره مسکن مردم در حال انجام است.

رئیس سازمان بورس: آمادگی پذیرش صندوق ودیعه در بورس را داریم

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر از آمادگی این سازمان برای پذیرش صندوق ودیعه اجاره مسکن خبر داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *