سنگ اندازی برخی بانک ها پیش پای مستأجران/ به کارگران وام ودیعه مسکن نمی‌دهیم

درحالی مطابق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا کارگران در اولویت دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند که برخی بانک ها از پرداخت به این قشر زحمتکش خودداری می کنند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در راستای حمایت از مستأجران وام ودیعه 15 میلیون تومانی، 30 و 50 میلیون تومانی به ترتیب در شهرهای، شهرهای بزرگ و تهران بایستی از سوی بانک ها پرداخت شود. در ابتدا قرار بود که این وام 36 ماهه بازپرداخت شود اما با مصوبه 15 شهریور  ستاد ملی کرونا دوره بازپرداخت وام 50 میلیون تومانی به 60 ماه افزایش یافت؛

«مصوبه 35 جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 1399/06/15» در مورد نوع تسهیلات و نوع وثایق در طرح تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن:

اصلاح بند 6 مصوبه جلسه 31 ستاد ملی در خصوص “تسهیلات پرداختی کمک ودیعه اجاره مسکن”

الف- نوع تسهیلات

1. با نرخ سود 13 درصد و سر رسید یکساله به نحوی که یک دوازدهم معادل سود تسهیلات طی یک سال، ماهانه پرداخت و اصل بدهی در زمان اتمام قرارداد تسویه خواهد شد. ضمناً در پایان سال اول در صورت تفاهم بانک عامل با متقاضی، مانده بدهی می تواند طی 36 قسط و با نرخ 13 درصد تقسیط شود.

2. با نرخ سود 12 درصد و تقسیط 36 ماهه (برای حداکثر تسهیلات تا 300 میلیون ریال) و برای تسهیلات بیش از 300 میلیون ریال با تقسیط 60 ماهه، به نحوی که متقاضی در هر قسط بخشی از اصل و سود تسهیلات را پرداخت نماید. بدیهی است در صورت تمایل متقاضی مدت بازپرداخت تسهیلات می تواند کاهش یابد.

تبصره: چنانچه در سر رسید اقساط، متقاضی نسبت به تسویه و یا تعیین تکلیف بدهی خود اقدام نکرد، نرخ سود تسهیلات (متعلق به مانده بدهی متقاضی به بانک عامل) با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به علاوه وجه التزام 6 درصد محاسبه و از متقاضی اخذ می شود.

ب- نوع وثایق

1- گواهی کسر از حقوق
2- گواهی کسر از مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی

3- سهام عدالت

4- در تسهیلات 150 میلیون ریالی اخذ سفته یا چک فرد متقاضی به تشخیص بانک عامل.

در تسهیلات بیش از 150 میلیون ریال اخذ سفته یا چک فرد متقاضی به تشخیص بانک عامل به همراه یک ضامن»

به گزارش تسنیم، با توجه به روند کُند پرداخت وام ودیعه مسکن از سوی بانک ها به مستأجران ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا زمان دریافت وام مذکور را تا پایان دیماه تمدید کرد. از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی نیز طی اطلاعیه ای از آغاز مرحله دوم ثبت نام وام ودیعه مسکن خبر داد و زمان آنرا پایان مهرماه اعلام کرد.

در شرایطی که دولت و وزارت راه و شهرسازی تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا در شرایط اسفبار اقتصادی بتوانند کمکی به مستأجران داشته باشند که برخی از بانک ها از پرداخت وام به کارگران سرباز می زنند.

اوایل مردادماه امسال مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که کارگران، خانوارهای 5 نفره، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در اولویت دریافت این وام قرار دارند در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر این که “وام ودیعه مسکن به درد کارگران نمی خورد” گفته بود: این‌که گفته می‌شود وام مذکور به درد کارگران می‌خورد، اشتباه است.

پروانه اصلانی افزود: به‌عنوان مثال صاحبخانه‌ای از مستأجر خود درخواست 50 میلیون تومان پول پیش را در تهران کرده است؛ اگر این مستأجر که از قشر کارگران است بخواهد این پول را تهیه کند باید وامی را با سود حداقل 18 درصدی پس از دوندگی زیاد از بانک دریافت کند.

وی تاکید کرد: قسط چنین وامی حداقل ماهانه 1.5 میلیون تومان است و با توجه به درآمد کارگران پرداخت این مبلغ از توان کارگران خارج است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که سود کمک ودیعه مسکن 13 درصد است و مستأجران در تهران ماهانه حدود 540 هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند. از این رو حدود یک میلیون تومان به سود کارگران است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *