شکست طرح بازآفرینی شهری دولت تدبیر/ سالی یک میلیون مسکن ساخته شود

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه مسکن موتور محرکه اقتصاد ایران است، گفت: به ساخت سالی بیش از یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: سال ۱۳۹۸ توسط رهبر معظم انقلاب که ابلاغ کننده سیاست‌های کلان نظام هستند به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است در این راستا با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا، رونق تولید می‌تواند در جنگ اقتصادی دشمن، کلید پیروزی باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس ادامه داد: تحریم‌ها و بی‌ثباتی اقتصادی، بخش زیادی از سرمایه ایرانیان را تبدیل به ارز نموده که همین موضوع سبب افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش هزینه‌های زندگی از مواد غذایی تا هزینه مسکن شده که بر اساس اطلاعات موجود هر خانوار ایرانی حدود ۶۰ درصد از درآمد خود را به هزینه مسکن اختصاص می‌دهد. یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های خانوار آن است که ارزهای خانگی به چرخه اقتصاد کشور برگردد تا با رونق تولید، عرضه محصولات افزایش یافته و ارزش پول ملی نیز افزوده شود.

با حجم زیادی از «بد مسکنی» روبرو هستیم‌

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه بزرگترین و اساسی‌ترین و داخلی‌ترین موتور محرکه اقتصاد ایران صنعت ساختمان و مسکن است، گفت: متأسفانه در شش سال گذشته وزارت راه و شهرسازی با استدلال وجود مسکن خالی از ورود به ساخت مسکن خودداری کرد و بزرگترین موتور محرکه اقتصاد ایران را از کار انداخت و سبب رکودی عمیق بر ایران شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که استدلال وجود خانه‌های خالی صحیح نیست و بسیاری از کشورها به نسبت جمعیت بیش از دو برابر ایران ذخیره مسکن دارند. همچنین مسئله اصلی، رفاه حوزه مسکن است نه تعداد مسکن‌های خالی و ما در ایران با حجم زیادی از بدمسکنی رو به رو هستیم. هدف و روش اندازه‌گیری باید میزان رفاه جامعه ایرانی در حوزه مسکن باشد و با توجه به پایین بودن سطح رفاه در حوزه مسکن، ایران به ساخت سالی بیش از یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد که این موضوع سبب رونق تولید همه جانبه در صنایع مختلف کشور خواهد شد.

طرح بازآفرینی شهری، طرح ناکارآمد دولت تدبیر برای بازار مسکن

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: راهکارهایی چون بازآفرینی شهری که توسط وزارت راه و شهرسازی در چند سال قبل اتخاذ شده ناکارآمد است زیرا دولت باید در اصلی‌ترین موتور محرکه اقتصاد ایران ورود حداکثری داشته باشد و همانطور که می‌بینیم متأسفانه از راهکار بازآفرینی شهری فقط یک نام را می‌شنویم و هیچ تأثیری در بازار مسکن نمی‌بینیم. راه اندازی موتور محرکه اقتصاد ایران که همان صنعت ساخت و ساز مسکن است می‌تواند سبب شود که صنایع وابسته وارد رونق شوند و رکود از بین برود.

لزوم ورود دلارهای خانگی به چرخه ساخت مسکن

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: خانوارها به دنبال آن هستند که دلارهای خانگی خود را تبدیل به رفاه کنند، ولی فضایی برای این کار نمی‌یابند، در صورتی که دولت باید ورود حداکثری به حوزه ساخت و ساز مسکن کند و به پیش فروش مسکن بپردازد، در این صورت دلارهای خانگی وارد چرخه ساخت مسکن می‌شود و با رونق گرفتن صنایع مختلف (کاشی، کابینت، آهن آلات، رنگ و …) بیکاری به طور معناداری در کشور کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: در صورت ورود دلارهای خانگی به چرخه ساخت مسکن در جنگ اقتصادی، دشمن ناکام و رفاه جامعه در حوزه مسکن افزایش خواهد یافت. برای این راهکار، دولت می‌تواند بسیاری از زمین‌های بلااستفاده سازمان‌های دولتی در داخل شهرها را به صورت ضربتی به این امر اختصاص داده و با استفاده از تجربه انبوه سازی صورت گرفته در مسکن مهر و اصلاح مشکلات آن، سرعت را چند برابر نماید.

رونق صنعت ساختمان اسلحه‌ای قدرتمند در جنگ اقتصادی

قاضی زاده هاشمی گفت: صنعت ساخت و ساز مسکن تنها صنعتی است که همه چرخه آن در داخل کشور است. متأسفانه به علت تحریم، بقیه صنایع دیگر (که حتی بخش کوچکی از چرخه آنها به خارج از کشور وصل باشد) با مشکل اساسی روبرو هستند و نمی‌توانند برای رونق تولید به کار گرفته شوند. پس تنها راه تحقق شعار سال ۱۳۹۸ برای رونق تولید از دوباره فعال کردن موتور محرکه ساخت مسکن می‌گذرد و این مهم نه تنها به رفاه جامعه و ثبات اقتصاد در شرایط تحریم منجر می‌شود، بلکه به مانند اسلحه‌ای قدرتمند در جنگ اقتصادی عمل خواهد کرد و برای پرقدرت کردن این اسلحه به برداشت از صندوق توسعه ملی نیز می‌توان اندیشید.

وی در پایان با بیان اینکه در این خصوص نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی نوشته و ارسال نموده‌ام گفت: وزارت راه و شهرسازی باید با درنظر گرفتن نام سال ۱۳۹۸ در حرکتی ضربتی، فرصتی را که در شش سال گذشته از دست داده و سبب قدرت گرفتن دشمن برای راه اندازی جنگ اقتصادی با ایران شده است را از جبران کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *