طرح‌ خودمالکی موفق‌ترین الگوی مسکن مهر بود/ رشد 9 درصدی اقتصاد با ساخت یک میلیون مسکن

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی باید به نحوی باشد که تولید مسکن به صورت یک طبقه و دو طبقه در دستور قرار گیرد.
طرح‌ خودمالکی موفق‌ترین الگوی مسکن مهر بود/ رشد 9 درصدی اقتصاد با ساخت یک میلیون مسکن

ابوالفضل نوروزی کارشناس برنامه‌ریزی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به این مسئله که هزینه زمین و ساخت برای 1 میلیون مسکن در سال به یک ریال بودجه دولتی نیاز ندارد، گفت: دولت می‌تواند، اراضی خود را در قالب‌ مدل‌های متنوع نظیر اجاره بلند مدت و تهاتر اراضی مرغوب نیز واگذار نماید که در این صورت سهم عمده‌ای از هزینه مسکن برای مردم به شدت کاهش می‌یابد.

این کارشناس مسکن با اشاره به این مسئله که بخشی از هزینه ساخت مسکن به از محل آورده اولیه توسط مردم تامین می‌شود، تاکید کرد: این مسئله سبب می‌شود، سرمایه مردم که در بورس و بانک و بعضا به شکل طلا و سکه است، به سمت ساخت مسکن به عنوان یک فعالیت مولد اقتصادی هدایت شود.

* منابع مورد نیاز برای ساخت مسکن 10 درصد نقدینگی کل کشور است

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه برنامه ریزی ساخت 1 میلیون واحد مسکونی باید به نحوی باشد که تولید مسکن به صورت یک طبقه و دو طبقه در دستور قرار گیرد، افزود: در این صورت هزینه ساخت مسکن کاهش محسوسی می‌یابد، برای مثال در حال حاضر هزینه ساخت برای مسکن 1 طبقه به طور متوسط کمتر از 4 میلیون تومان در کشور (شهری و روستایی) است، بنابراین برای ساخت 1 میلیون مسکن با متراژ 100 مترمربع، 400 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که تنها 10 درصد از نقدینگی کل کشور می‌شود.

نوروزی در بیان راهکارهای تامین مالی فرآیند ساخت 14 میلیون مسکن گفت: مطابق با قانون جهش تولید مسکن 20 درصد از مانده تسهیلات بانکی که در حال پرداخت هست با هدایت نقدینگی به ساخت مسکن اختصاص می یابد که در این صورت بیش از 75 درصد از هزینه ساخت از منابع داخلی بانک با استفاده تسهیلات بانکی پوشش داده می‌شود.

*دولت شرایط ساخت مسکن را تسهیل کند

این کارشناس حوزه برنامه‌ریزی شهری ادامه داد: در پروژه مسکن مهر بهترین و موفق‌ترین مدل مسکن مهر خودمالکی بود که خود مردم مدیریت ساخت رو بر عهده داشتند و نظام مهندسی و بانک مسکن نظارت می‌کردند و بر اساس پیشرفت پروژه وام‌ها به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شد.

وی افزود: به استناد تجربیات موفق گذشته که به رکورد ساخت 1 میلیون مسکن در سال نیز رسیده‌اند، ساخت مسکن باید توسط مردم انجام شده و دولت باید شرایط این مسئله تسهیل نماید.

این کارشناس مسکن در تشریح سابقه ساخت یک میلیون واحد مسکونی گفت: سال ۹۹ نزدیک به ۵۵۰ هزار واحد عموما توسط مردم پروانه ساخت گرفته و در حال تولید است، از سوی دیگر در سال 1389 بیش از 1 میلیون و 150 هزار واحد در کل کشور پروانه ساخت گرفته است.

نوروزی در پایان با اشاره به نکات مثبت روشن شدن لوکوموتیو ساخت مسکن در کشور گفت: ساخت 1 میلیون مسکن در سال به دلیل ارتباطات پیشین و پسین صنعت مسکن با بیش از ۱۲۰ صنعت، هدایت نقدینگی منابع به سمت تولید مسکن و همچنین وارد شدن زمین‌های احتکار شده به چرخه تولید، باعث افزایش ۹ درصدی تولید ناخالص داخلی GDP خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *