قیمت سیمان در بازار و بورس؛ 19 مرداد 1401 + جدول

متوسط قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا در معاملات دیروز و امروز سه شنبه و چهارشنبه ۱۸ و ۱۹ مرداد بسته به نوع، کیفیت و کارخانه سازنده آن از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان در نوسان بوده است.

به گزارش مستقل آنلاین؛ در حالی که وزارت صمت قیمت سیمان را کیسه ای ۵۰ هزار تومان اعلام کرد، اما در بورس کالا ۳۵ هزار تومان کشف قیمت شده و انبوه سازان نرخ آن را کیسه ای ۶۰ و مرکز آمار ۷۰ هزار تومان اعلام کرده اند.

در روزهای اخیر قیمت سیمان به گفته برخی فعالان صنعت ساختمان کمی از آرامش دور شده است.

برخی کارشناسان صنعت ساختمان معتقدند: در روزهایی که دولت بر تشدید فعالیت‌های ساخت و ساز در نهضت ملی مسکن تأکید دارد، بازار این کالا باید از دست دلالان خارج شده و با سازوکارهایی، از تولیدکننده به مصرف کننده نهایی داده شود.

سرپرست مرکز تحقیقات راه و مسکن: وزارت راه بزرگترین مصرف کننده سیمان است

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تشکیل زنجیره تأمین مصالح ساختمانی فولاد و سیمان بین وزارت راه وزارت صمت خبر داده و می‌گوید قرار است سیمان «آمیخته» به جای سیمان پرتلند در ساخت و ساز که انطباق با محیط‌زیست دارد، جایگزین شود.

 

سیمان آمیخته جای سیمان پورتلند را می‌گیرد

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: سیمان آمیخته از منابع طبیعی مانند پوزولان و سرباره و … تهیه می‌شود که مصرف این نوع از سیمان تا ۳۰ درصد سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و آلودگی محیط زیستی نیز ندارد.

 

وی تأکید کرد: بزرگترین مصرف‌کننده سیمان خود وزارت راه و شهرسازی است و وزارت صمت راهبری صنایع را برعهده دارد.

سیمان در بورس کالا چند؟

متوسط قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا در معاملات دیروز و امروز سه شنبه و چهارشنبه ۱۸ و ۱۹ مرداد بسته به نوع، کیفیت و کارخانه سازنده آن از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان در نوسان بوده است.

 

قیمت سیمان

 

وزارت صمت: کیسه ۵۰ کیلویی سیمان، ۵۰ هزار تومان

این در حالی است که نیمه تیر ماه امسال سیف الله امیری مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت اعلام کرد: طبق برنامه، هر هفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در وزارت صمت، فردی که در هفته گذشته هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی را از بورس کالا به قیمت ۳۶ هزار تومان خریداری کرده، حداکثر باید این محصول را به قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه کند و بیشتر از آن خلاف است.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان: فقط ۴ تا ۵ درصد گران‌تر از بورس کالا می‌فروشیم

اسماعیل کاظمی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت بازار سیمان گفت: بازار سیمان بسیار عالی است و در آرامش قرار دارد.

وی ادامه داد: قیمت سیمان در مصالح فروشی‌ها، همان قیمت بورس کالاست و تنها با ۴ تا ۵ درصد سود متعارف فروخته می‌شود.

رئیس کانون انبوه سازان: کیسه ۵۰ کیلویی سیمان، ۶۰ هزار تومان

سید محمد مرتضوی رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره قیمت سیمان اظهار کرد: تفاوت قابل ملاحظه‌ای در قیمت سیمان بین آنچه در بازار سنتی با آنچه در بورس کالا کشف قیمت می‌شود، وجود دارد؛ قیمت سیمانی که به سازندگان پروژه‌های ساختمانی داده می‌شود بسیار بالاتر از بورس کالاست.

وی ادامه داد: هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در حال حاضر در بازار ۶۰ هزار تومان است ولی در بورس کالا بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان در روز است که یک تفاوت ۳۰ تا ۴۰ درصدی دارد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان گفت: یکی از علل این تفاوت قیمت سیمان این است که گردانندگان پروژه‌های ساختمانی هنوز عادت نکرده‌اند تا از بورس کالا سیمان خریداری کنند یا اینکه در ایجاد هماهنگی میان زمان خرید آن از بورس کالا با تحویل محموله از تولیدکننده در زمان مورد نیاز، نمی‌توانند تطبیق ایجاد کنند.

کارگزاران بورس مایلند برای دلالان ثبت خرید سیمان کنند نه مسکن سازان

وی خاطرنشان کرد: اکثر سازندگان به صورت سنتی اقدام به خرید سیمان می‌کنند و انگیزه‌ای برای خرید سیمان از بورس کالا ندارند در حالی که یک تفاوت قابل ملاحظه در قیمت‌ها وجود دارد؛ یکی دیگر از علل این تفاوت قیمت در بورس کالا با بازار سنتی سیمان، عدم تمایل کارگزاران بورس به ورود انبوه سازان به عنوان خریدار در احجام کوچک سیمان است؛ آنها مایلند که بیشتر برای خریداران احجام قابل توجه سیمان که تقریباً دلالان هستند، اقدام به خرید محصول از عرضه کنندگان در بورس کالا کنند.

مرتضوی ادامه داد: از آنجا که سودی که کارگزاران بورس بابت کارگزاری دریافت می‌کنند، رقم بالایی است، لذا کارگزاران به ثبت خرید سیمان برای سرمایه گذاران در این حوزه، علاقه بیشتری دارند که اکثراً واسطه‌ها هستند؛ واسطه‌ها هم سیمان خریداری شده را بین پروژه‌های ساختمانی توزیع می‌کنند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد روش فروش سیمان در بورس، صحیح است اما باید تمهیداتی اندیشیده شوند تا واسطه‌ها به تدریج از این بازار حذف شوند و مصرف کنندگان نهایی سیمان که همان سازندگان هستند، از این روش منتفع شوند که لازمه آن، اصلاح ساختار و سازوکار فروش سیمان در بورس کالاست.

بازار میلگرد در آرامش

مرتضوی درباره قیمت فولاد و میلگرد گفت: فعلاً مشکل خاصی در این خصوص نداریم و قیمت‌های بهتری داریم که امیدواریم این نرخ‌های مناسب، پایدار بماند؛ حتی پیش بینی‌ها از کاهش بیشترِ قیمت میلگرد و فولاد است.

وی با بیان اینکه قرار است ۴ میلیون مسکن ساخته شود، ادامه داد: باید به بازار داخل میلگرد و فولاد توجه بیشتری شود و سیاست‌هایی که در خصوص محدود شدن صادرات فولاد اتخاذ شده، سیاست صحیحی است.

مرکز آمار: متوسط قیمت سیمان در بهار امسال کیسه‌ای ۷۰ هزار تومان!

در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی بر آرامش بازار مصالح ساختمانی برای اجرایی شدن برنامه دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال تأکید دارند، مرکز آمار ایران نسبت به انتشار متوسط قیمت برخی اقلام مصالح ساختمانی در بهار امسال اقدام کرد.

در این گزارش، متوسط قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان پورتلند ۷۱ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شده که در بالاترین نرخ ۹۰ و کمترین نرخ ۵۸ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت سیمان 2

نرخ عجیبی که مرکز آمار از متوسط قیمت مسکن داده بود!

این مرکز پیشتر نیز متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی معاملات مسکن تیر ماه را ۴۵ هزار تومان اعلام کرده بود که با متوسط قیمت مسکن اعلامی بانک مرکزی که هر متر مسکن را ۴۲ هزار تومان برآورد کرده بود، تفاوت مثبت ۳ میلیون تومانی داشت.

منبع: مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *