نظارت اداره استاندارد بر کنترل کیفیت مصالح ساختمانی

مدیر کل استاندارد استان کرمانشاه گفت : نظارت بر کنترل کیفیت مصالح ساختمانی از مرحله تولید تا عرضه مربوط به سازمان استاندارد است، ولی در مرحله اجرا ساخت و ساز قوانینی برای ما تعریف نشده است.

محمودرضا نیازی مدیر کل استاندارد استان کرمانشاه با تاکید بر اهمیت رعایت حقوق مصرف کننده، گفت : سازمان ملی استانداردسازی یکی از نهاد‌های حمایت کننده از حقوق مصرف کننده هستند که در قالب چهار محور استانداردسازی، ارزیابی و انطباق، تایید صلاحیت و اندازه‌شناسی در حوزه سلامت و ایمنی جامعه فعالیت دارد.

او اشاره‌ای به زلزله مهیب ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان‌ماه سال ۹۶ استان کرمانشاه داشت و گفت : سازمان در حوزه بازسازی تمام توان خود را در حوزه کنترل و کیفیت مصالح ساختمانی تولیدی و همچنین در عرضه در مناطق زلزله‌زده و آسیب‌دیده به‌کار گرفته شد.

مدیر کل استاندارد استان کرمانشاه افزود: طی ۳۲ ماه گذشته از زلزله مهیب، ۵ هزار و ۹۰۰ بازرسی فنی و نظارتی از واحد‌های تولیدی مصالح ساختمانی انجام شده و نزدیک به ۵۵۰ نمونه‌برداری آزمون از واحد‌های صنعتی و مراکز مصالح ساختمانی انجام شده که خوشبختانه بیشتر نمونه‌ها به خصوص در بحث بتن آماده ۹۳ درصد با استاندارد مطابقت داشته است.

نیازی گواه صحت صحبت‌های خود را در زلزله ۶.۲ ریشتری سال ۹۷ استان که ساختمان‌های نوساز زلزله‌زده آسیب ندیدند، دانست و افزود: آسیب‌ندیدن ساختمان‌های نوساز در پی این زلزله، نشان دهنده این است که این اداره‌کل و گشت‌های مشترک در کنترل و کیفیت مصالح ساختمانی موفق عمل کرده است.

او با اشاره به اقدامات حقوقی در این راستا، افزود: طی ۳۲ ماه گذشته ۷۸ واحد تولیدی مصالح ساختمانی از طریق مراجع قضایی و دادستانی پلمب شده و می‌توان گفت در حال حاضر کیفیت مصالح ساختمانی در بحث بازسازی مناطق زلزله‌زده در سطح مطلوبی است.

نیازی ادامه داد: در حوزه مصالح ساختمانی نظارت بر کنترل کیفیت از مرحله تولید تا عرضه مربوط به سازمان استانداردسازی است و در مرحله اجرا ساخت و ساز قوانینی برای ما تعریف نشده است.

این مسئول در خصوص استاندردسازی آسانسور‌ها به خصوص مساکن مهر استان، گفت: طبق قانون، شهرداری نباید مجوز پایان کار ساختمان را تا زمانی که تاییدیه آسانسور داده نشود، صادر کند که متاسفانه در سراسر کشور مجوز مساکن مهر در مرحله سفت‌کاری صادر شد.

او افزود: هیأت مدیره و ساکنین را مکلف کرده‌ایم که این بحث تاییدیه را توسط ۱۳ شرکت خصوصی که در استان معرفی کرده‌ایم پیگیر باشند، چرا که اگر اتفاقی بیافتد برعهده صاحب ملک و هیأت مدیره است.

نیازی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ بلوک از مساکن مهر استان تاییدیه ایمنی آسانسور را گرفته‌اند، گفت: آسانسور‌های مساکن مهر مشمول قانون استاندارد اجباری است و خطر این تاییدیه جدی است اگر انجام نشود از طریق مراجع قضایی برخورد قانونی می‌شود.

مدیر کل استاندارد استان کرمانشاه گفت: در تمامی کشور‌های دنیا تلاش می‌شود تا از حقوق مصرف کنندگان با همراهی مراجع قضایی حمایت ویژه‌ای شود که این مهم نیز از سوی ما به جدیت پیگیر می‌شود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *