نماینده شهرکرد در مجلس: کاهش قیمت مسکن در گرو ارزان شدن مصالح ساختمانی است

گروه استان‌ها – نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت:اگر مصالح ساختمانی و فولاد از این قیمت سرسام آور عبور کند و به قیمت واقعی و بنابر نیاز مصرف کننده به دست آن‌ها رسد، بخش زیادی از هزینه‌های تمام شده ساختمان کاهش پیدا می‌کند.

 

احمد راستینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، با اشاره به وضع نابسامان مسکن، اظهار داشت: یک برنامه‌ی نامشخص موجب شد حجم انبوهی از تقاضا برای مسکن بر روی هم متراکم شود.

وی با اشاره به مسئله افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه در تهیه و ساخت مسکن، بیان کرد: مصالح ساختمانی و فولاد بر روی قیمت مسکن تاثیر مستقیم دارند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی طرح نهایی دولت در قالب  مسکن ملی یا مسکن اجتماعی به علت عدم تدبیر درست، متاسفانه اقدام خیلی جدی برای شروع آن به صورت ملی اتفاق نیفتاده است و از طرفی هزینه تمام شده این مسکن به گونه‌ایی می‌باشد که غالبا طبقات متوسط امکان پرداخت هزینه‌های آن را ندارند.

راستینه با اشاره به تمهیدات مجلس در خصوص مسکن، عنوان داشت: مسکن‌های خالی در سال‌های گذشته توسط دلالان خریداری و احتکار شده است و به بازار برای مصرف عرضه نمی‌شود، باید این مسکن‌های خالی آزاد شود لذا طرح مالیات بر مسکن خالی که در مجلس تصویب شد تلاش بر این دارد که این حجم متراکم مسکن خالی با آماری حدود دو میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی را از چرخه احتکار خارج کرده و برای مصرف در جامعه فراهم کند.

وی افزود: به عبارتی مجلس تلاش کرده است مسکن را آرام آرام در طول چند سال از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل کند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گام دوم مجلس در جهت حل مشکلات مسکن، گفت: طرح تکمیلی دولت بر ساخت انبوه مسکن (سالانه یک میلیون واحد مسکونی) را در نطر داریم که این طرح مراحل اولیه را در کمیسیون مربوطه طی کرده و جلسات متعددی با وزیر راه و شهرسازی گرفته شده است و راهکارهای لازم برای کمک به وزارت راه و شهرسازی اندیشیده شده و امید است در اولین فرصت این طرح را دولت در یک برنامه مشخص اجرا کند.

راستینه با اشاره به بحث گرانی مصالح ساختمانی، عنوان داشت: قیمت فولاد متاسفانه امروز به شدت به دلیل تاثیر پذیری از قیمت افسارگسیخته دلار افزایش یافته و به دست مصرف‌کننده گران می‌رسد.

وی افزود: باید بازار فولاد و عرضه‌ آن مدیریت شود، اگر مصالح ساختمانی و فولاد از این قیمت سرسام آور عبور کند و به قیمت واقعی و بنابر نیاز مصرف کننده به دست آن‌ها رسد، بخش زیادی از هزینه‌های تمام شده ساختمان کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید قیمت زمین را از قیمت تمام شده ساختمان کسر کنیم به گونه‌ای که حداقل خانه اولی‌ها از بحث قیمت زمین نجات یابند و قیمت زمین در قیمت تمام شده مسکن لحاظ نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی چند طرح در دست اقدام است که کارهای خوبی انجام شده و امید است در اولین فرصت به تصویب و یک گام برای بحث مدیریت مسکن برداشته شود هر چند مسئولیت اصلی در بحث مهار تورم افسار گسیخته مسکن متوجه دولت است اما با تلاش نمایندگان مجلس این طرح مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *