نگاه رسانه های داخلی به فراز و نشیب بازار مسکن

تهران- ایرنا- بازار مسکن همچنان در فراز و فرود به سر می برد با آن که قیمت ها سیر نزولی پیدا کرده اما با این وجود این بازار در حالت رکود قرار گرفته است. بر این پایه رسانه های داخلی کوشیده اند تا این موضوع را از زاویای مختلف بررسی کنند و به تحلیل در این باره بپردازند.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، بازار مسکن این روزها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم شرایط ایستایی را تجربه می کند و با توجه به اینکه قیمت مسکن در ۲ سال اخیر به شدت روند صعودی به خود گرفته بود اما پس از مقطعی کوتاه که شاهد تلاطم در این بازار بودیم، اکنون این حوزه در رکود به سر می برد.

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در این باره عنوان داشتند: افزایش ناچیز حجم قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران در نیمه مهرماه نسبت به شهریورماه نشان می‌دهد از یک سو بازار از حالت طبیعی بر اساس عرضه و تقاضا خارج شده و از سوی دیگر می‌توان به این جمع‌بندی رسید که معاملات به کف رسیده است.

رسانه های اصولگرا نیز نوشتند: طی ماه‌های اخیر و پس از جهش قیمت در بخش مسکن، سمت و سوی بازار مسکن از منظر قیمت، نزولی شده است و همچنان با این رویه پیش می‌رود.

رسانه های اصلاح طلب

کاهش خرید و فروش

خبرگزاری ایسنا در گزارشی آورده است: افزایش ناچیز حجم قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران در نیمه مهرماه نسبت به شهریورماه نشان می‌دهد از یک سو بازار از حالت طبیعی بر اساس عرضه و تقاضا خارج شده و از سوی دیگر می‌توان به این جمع‌بندی رسید که معاملات به کف رسیده است. رکود تاریخی معاملات مسکن شهر تهران حاکی از آن است که در حال حاضر گروه غالب خریداران کسانی هستند که به دنبال آپارتمان زیر قیمت می‌گردند. این افراد نیز شامل دو گروه مصرفی و سرمایه‌گذار هستند؛ سرمایه‌گذارانی که نقدینگی مازاد در اختیار دارند و خود را برای رکود سه تا چهار ساله آماده کرده‌اند. معاملات مسکن در تهران به کمتر از سه هزار فقره (۲۷۸۷ فقره) رسیده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد احتمالا تعداد خرید و فروش کمتر از این مقدار نخواهد شد؛ چرا که آمار نیمه اول مهرماه نشان می‌دهد در آغاز پاییز که اصولا باید تعداد قراردادها در هر دو بخش خرید و اجاره نسبت به شهریورماه تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند، شاهد افزایش ۲۵ درصدی قراردادهای خرید و فروش بودیم. این نمایه می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که اولا بازار از حالت طبیعی خود بر اساس نظام عرضه و تقاضا خارج شده، دوما تعداد معاملات به کف رسیده و سوما قراردادها صرفا در فایل‌های زیر قیمت انجام می‌شود.

رکود در بازارهای متراژ بالا

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر عمق رکود در کدام «متراژ»؟ عنوان داشت: درحالی‌که آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ به‌عنوان کانون عمیق‌ترین وضعیت رکودی بازار مسکن شناسایی شدند، بررسی تغییرات معاملات و قیمت مسکن به تفکیک گروه‌های متراژی گوناگون نشان می‌دهد در نیمه اول امسال آپارتمان‌های ۴۰ تا ۶۰مترمربعی، حساس‌ترین گروه به تغییرات قیمتی بوده‌اند؛ طوری که در جریان جهش قیمت مسکن طی اردیبهشت امسال بیشترین افت معاملات را تجربه کردند و اتفاقا در دو ماه کاهشی قیمت مسکن یعنی مرداد و شهریور، کمترین افت حجم معاملات به این گروه متراژی تعلق داشت. رفتار متقاضیان این گروه از آپارتمان‌ها نشان می‌دهد عرضه املاک ۴۰تا ۶۰مترمربعی می‌تواند وضعیت رکودی بازار مسکن را تغییر دهد.

قیمت های نامعقول

تارنمای فرارو گزارش داد: وزارت راه و شهرسازی در آخرین گزارش خود میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران را اعلام کرده که نشان می‌دهد شهریورماه امسال تهرانی‌ها خانه‌شان را متری ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله کرده‌اند. هرچند صاحبخانه‌هایی پیدا می‌شوند که هیچ توجه به این ارقام ندارند و خانه‌هایشان را با قیمت‌های من‌درآوردی و اغلب نجومی به مشاوران املاک می‌سپارند.

طرح تأمین مسکن کارگران

به گزارش تارنمای خبرآنلاین، علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره طرح های عملیاتی برای خانه دار شدن کارگران گفت: در راستای جبران قدرت خرید کارگران، بحث تعاونی های مسکن و مصرف کارگری مطرح است. بیش از ۳۰ درصد هزینه های خانوار کارگری صرف هزینه های مسکن می شود. عملاً تکالیف مغفول مانده ای در زمینه مسکن کارگران داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم. نهادهایی هستند که در زمینه مسکن کارگران مسئولیت دارند و به مسئولیت آنها پرداخته نشده است. به همین دلیل بحث مسکن کارگران در شورای عالی کار مورد توجه قرار گرفت. اولین موضوع از سوی کارگران پیرامون اصلاح ماده ۱۴۹ قانون کار و استفاده از ظرفیت های قانونی مطرح شد، اصلاح ماده ۱۴۹ و ۱۵۰ قانون کار در دستور کار شورا است و در جلسه آتی نهایی خواهد شد.

رسانه های اصولگرا

کاهش قیمت مسکن

حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر و پس از جهش قیمت در بخش مسکن، سمت و سوی بازار مسکن از منظر قیمت نزولی شده و همچنان با این رویه پیش می‌رود.

وی با یادآوری این‌که از ابتدای سال گذشته تا اواسط تیرماه امسال بازار مسکن درگیر رکود تورمی بود، افزود: افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها در بازه مورد اشاره به میزانی پیشرفت کرد که در نهایت باعث کاهش ۸۹ درصدی معاملات در تابستان امسال شد. اتفاقی که در ربع قرن اخیر در بازار مسکن ایران سابقه نداشته است.

عقبایی با تاکید بر این‌که روند نزولی قیمت‌ها در بازار مسکن به این مفهوم نیست که به نرخ واقعی مسکن رسیده ایم، گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در حال نزدیک شدن به قیمت‌های واقعی است و انتظار کاهش بیشتر نیز را در این بخش داریم.

تهیه مدل‌های جدید عملیاتی برای تأمین مسکن کارگران

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابراهیم صادقی فر، معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی درباره آخرین وضعیت طرح «مسکن کارگری» که در جلسه اخیر شورای‌عالی کار مطرح شده بود، اظهار کرد: رویکرد اصلی مورد نظر در این طرح، تامین مسکن دست یافتنی و مقرون به صرفه متناسب با توان اقتصادی خانوارهای کارگری فاقد مسکن با استفاده حداکثری از فرصت‌های قانونی همچون ماده ۱۴۹ قانون کار، ظرفیت‌های موجود و بهره گیری از اصل هم افزایی منابع با مشارکت دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی مرتبط، جهت کاهش هزینه‌های تولید و نرخ تمام شده مسکن خواهد بود.

وی افزود: در این طرح با شناسایی گروه‌های هدف و اولویت بندی آنها بر اساس شاخص‌های تعیین شده، متناسب با شرایط هر گروه جهت رفع دغدغه مسکن کارگران اقدام خواهد شد. صادقی فر ادامه داد: خوشبختانه اراده خوبی هم از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هم از سوی وزارت راه و شهرسازی وجود دارد تا مقوله مسکن کارگری با جدیت مورد بررسی قرار گیرد و موانع در این زمینه برطرف شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *