چرا مصالح ساختمانی گران شده است؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل ما کمبود مسکن نیست، بلکه دولت در حوزه اقتصاد مسکن برنامه‌ای ندارد.

 

به گزارش اخبار ساختمان، احمد دنیامالی در واکنش به گرانی مصالح ساختمانی، گفت: فولاد و سیمان دو فاکتور مهم و تأثیرگذار در قیمت مصالح ساختمانی هستند که اکثر شرکت های فولاد و سیمان وارد بازار بورس شده اند.

وی بیان کرد: زمانی که قیمت گذاری را بازار بورس تعیین می کند، عملا نظام بورس تعیین کننده قیمت ها خواهد بود و این مسئله تأثیر خود را در گرانی مصالح ساختمانی گذاشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته این به معنای آن نیست که دولت نتواند این وضعیت را مدیریت کند، چرا که در صورتی که قیمت مصالح ساختمانی کنترل نشود، گرانی مسکن تشدید می شود.

دنیامالی گفت: مشخص است که دولت در حوزه اقتصاد مسکن برنامه ای ندارد اما در مقابل، مجلس طرحی دوفوریتی را آماده کرده است تا وضعیت قیمت مسکن بهبود یابد.

وی درباره طرح مجلس برای ساماندهی وضعیت مسکن، اظهارداشت: در این طرح مجوز داده می شود که زمین رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن قرار گیرد تا از این طریق بازار مسکن ساماندهی شود و ما معتقدیم در حوزه مسکن نباید رفتار انفعالی داشته باشیم.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی گفت: در همه جای دنیا برای ۹۰ درصد شهروندان شرایط مسکن ارزان مهیا می شود و این شرایط باید در نظام مالی و پولی ما هم تعریف شود.

دنیامالی تصریح کرد: اگر قرار بر این باشد که مسکن را از بازار بورس خارج کنیم، باید تسهیلات ارزان و اجاره به شرط تملیک و با قراردادهای ۹۹ ساله منعقد شود و همچنین تسهیلات ارزان قیمت باید به مردم داده شود.

وی افزود: باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که نرخ سود تسهیلات مسکن کاهش یابد و همچنین مردم در یک بازه زمانی ۳۰ ساله اقساط خود را بازگردانند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه باید قیمت مصالح ساختمانی کنترل شود، گفت: برای مثال قیمت میلگرد بسیار افزایش یافته است و اگر سیاست هایی برای مدیریت قیمت مصالح ساختمانی اتخاذ نشود، مسکن باز هم گران می شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل فعلی ما کمبود مسکن نیست، بلکه عمده مشکل، پایه پولی مردم است که ضعیف شده و بنابراین زمانی که قدرت خرید مردم کاهش یابد، آنان نمی توانند خانه دار شوند و باید تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *