چهار پیش بینی جدید و مهم از بازار مسکن؛ مردم برای خرید دست نگه دارند؟

سال 1401 یکی از سال‌های بی‌سابقه برای مسکن بود؛ این بازار مولد به‌ویژه در ماه‌های پایانی سال بر مدار افزایش قرار داشت تا آنجا که بر اساس آخرین گزارش‌ منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در دی‌ماه متوسط قیت هر متر واحد مسکونی در شهر تهران به حدود 55 میلیون تومان رسیده بود. کارشناسان معتقدند در حال حاضر متوسط قیمت دست‌کم به حوالی 60 میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که با کاهش قدرت خرید مردم سطح تقاضا به‌ویژه برای خانه‌های نوساز کاهش یافته و از سوی دیگر کاهش چشمگیر سود انبوه‌سازان نیز میزان ساخت آپارتمان را در کشور پایین آورده است.

وضعیت این روزهای بازار مسکن

چشم‌انداز افزایشی قیمت مسکن در ماه‌های آینده باعث شده است تقاضا به‌ویژه از سوی کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند افزایش پیدا کند.

این در حالی است که فعالان بازار معتقدند صاحبان ملک با هدف افزایش قیمت مسکن حداقل برای مدت کوتاهی ترجیح می‌دهند سرمایه خود را نگه دارند.

حالا باید دید با شروع اردیبهشت و فصل معاملات در نهایت در یک ماه آینده رفتار خریداران و فروشندگان در این بازار چه تغییراتی خواهد کرد.چشم‌انداز بازار مسکن

همان‌طور که گفته شد با توجه به وضعیت بحرانی اقتصاد کلان، چشم‌انداز افزایشی نرخ تورم و کسری بودجه دولت کارشناسان قیمت مسکن را تا پایان سال صعودی پیش‌بینی می‌کنند.

آنها معتقدند با این شرایط، وضعیت برای خانه‌اولی‌ها تا حد زیادی سخت‌تر خواهد شد و قدرت خرید مردم برای مسکن از این حد بحرانی نیز فراتر می‌رود تا آنجا که حاشیه‌نشینی و سکونت‌های غیررسمی به‌ویژه در کلانشهری مانند تهران افزایش خواهد یافت.

نگاه‌ کارشناسان به آینده بازار مسکن

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: بر اساس آنچه به طور میدانی می‌توان استنباط کرد، وضعیت تولید مسکن همچنان مانند سال گذشته است و در سال 1402 نیز همین رویه می‌تواند ادامه داشته باشد. تا کنون اتفاق جدیدی نیز رخ نداده است مگر اینکه در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها تغییراتی صورت بگیرد.

او ادامه داد: هر برنامه‌ای نیز به کار گرفته شود مشمول زمان است و این بیماری که در 10 تا 12 سال گذشته ایجاد شده به راحتی قابل حل نیست.

پیمان مولوی، اقتصاددان و کارشناس بازارهای مالی هم در این باره به تجارت‌نیوز گفت: بازده مسکن از انتهای آذر 1401 تا انتهای خرداد 1402 به صورت نقطه‌ای حداقل 30 درصد خواهد بود. وی افزود: نرخ بهره حقیقی در حال حاضر نزدیک به منفی 20 درصد است؛ تا زمانی که نرخ بهره حقیقی در اقتصاد ایران منفی باشد، رشد بازار مسکن یا دوره رونق این بازار ادامه دارد.

مولوی بیان کرد: رشد قیمت در بازار مسکن از تورم سال 1402 که چشم‌اندازی بالاتر از 50 درصد دارد، در کل کشور پیشی خواهد گرفت. وی همچنین گفت: به نظر می‌آید تا خرداد 1402 متوسط قیمت مسکن در شهر تهران از متری 62 میلیون تومان عبور خواهد کرد.

محمود اولاد، کارشناس بازار مسکن نیز در همین باره به تجارت‌نیوز گفت: در نتیجه کمبود عرضه که طی سال‌های گذشته ایجاد شده است، رشد بالای تقاضا را شاهد خواهیم بود.

او بیان کرد: حتی اگر تحریم‌ها نیز برداشته شود و وضعیت رو به بهبود برود باز هم مساله درباره بهبود شرایط بازار مسکن متفاوت است، زیرا برای فراهم کردن واحد برای عرضه، یک تا دو سال زمان لازم است و بازار پاسخگوی عرضه در آن بازه زمانی نیست.

فردین یزدانی دیگر کارشناس بازار مسکن نیز در مورد پیش‌بینی خود از آینده این بازار به تجارت‌نیوز گفت: به نظرم روند کاهش تولید ادامه پیدا می‌کند به جز اندک تولیدی که در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن است و شاید ساخت آن تا 100 الی 200 هزار واحد ادامه پیدا کند.

او ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ دلار به نظر می‌آید افزایش قیمت مسکن همچنان ادامه می‌یابد و تب بازار دارایی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند از جمله زمین و مسکن نیز از این دسته هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *