چه کسانی نمی‌توانند وام ودیعه مسکن بگیرند؟

از ۹۰۰ هزار متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن در سال گذشته تنها ۲۲۵ هزار متقاضی موفق به دریافت وام شدند.

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، سال گذشته از ۹۰۰هزار متقاضی، ۶۷۵ هزار نفر موفق به دریافت وام ودیعه مسکن نشدند. امسال هم با وجود دوبرابر شدن سقف مجموع پرداختی بانک‌ها برای این تسهیلات، عده‌ای مشمول پرداخت نمی‌شوند از جمله مستأجرانی که سال گذشته از این وام استفاده کرده‌اند. «از ۹۰۰ هزار متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن در سال گذشته تنها ۲۲۵ هزار متقاضی موفق به دریافت وام شدند». این خبری است که محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، داده است.

به گفته او به دلیل محدود بودن زمان ثبت نام و همچنین عدم بارگذاری اطلاعات افراد در سامانه، افراد زیادی با مشکل مواجه شدند. البته نباید از کنار محدودیت منابع مالی برای پرداخت وام ودیعه گذشت.سال گذشته فقط ۴ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت ودیعه مسکن در نظر گرفته شده بود. رقمی که گفته می‌شود امسال به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.همچنین بنا شده است که امسال سقف وام در شهر تهران ۷۰ میلیون تومان و در سایر کلان شهرها ۴۰ میلیون تومان باشد.

سقف وام در نظر گرفته شده برای شهرهای کوچک ۲۵ میلیون تومان است. با وجود این دبیر کانون بانک‌های خصوصی به تجارت‌نیوز گفته است که « اغلب بانک‌ها توان پرداخت وام با این مبلغ را ندارند».در مجموع اینکه طبق ابلاغیه رسمی به بانک‌های عامل، بر اساس مصوبه ستاد کرونا، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند، حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری تسهیلات را با همین مبالغ مصوب پرداخت کنند.

چه کسانی نمی‌توانند وام ودیعه بگیرند؟

طبق دستورالعمل ابلاغ شده به شبکه بانکی، شرایط و مقررات سال ۱۳۹۹ تسهیلات ودیعه مسکن، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است.پس افراد متاهل و کسانی که دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری هستند، می‌توانند وام ودیعه دریافت کنند.

همچنین تاریخ انعقاد اجاره‌نامه باید مربوط به شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ باشد و حداکثر تا دو هفته پس از معرفی، به شعبه مراجعه کرده و مدارک لازم جهت دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن را ارایه دهند.

گفتنی است نرخ سود تسهیلات مذکور ۱۳ درصد است و مستاجران تهرانی بازپرداخت ۵ ساله با اقساط ماهیانه ۱.۶ میلیون تومانی و برای ۲ گروه هدف دیگر، بازپرداخت ۳ ساله، با اقساط ترتیب ۱٫۳ میلیون تومانی و ۸۴۲ هزار تومانی منظور شده است.

در این میان اما « تسهیلات مسکن به مستأجرانی که سال گذشته از این وام استفاده کرده‌اند، تعلق نخواهد گرفت». این موضوعی است که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته است.

چگونه وام ودیعه بگیریم؟

مستاجران از ۲۶ خرداد ماه امسال با مراجعه به سایت tem.mrud.ir امکان ثبت نام برای دریافت وام اجاره مسکن را دارند. مهلت ثبت نام نیز تا پایان شهریور ماه امسال است.تسهیلات کمک ودیعه مسکن به دو صورت قابل برداشت است. در روش اول تسهیلات کمک ودیعه مسکن، در اختیار مالک قرار می‌گیرد و مستأجر سود و کارمزد آن را طی یکسال پرداخت می‌کند.در روش دوم دریافت وام کمک ودیعه مسکن، وام در اختیار مستأجر قرار گرفته و اقساط آن‌ را پرداخت خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *