کاهش هزینه‌ها در طرح نهضت ملی مسکن با ساخت خانه‌های ویلایی/ بانک‌ها به تکالیف خود عمل نکردند

تهران- ایرنا- قائم‌مقام دبیر انجمن انبوه‌سازان آذربایجان شرقی با استقبال از ساخت خانه‌های حیاط دار و یک طبقه در طرح نهضت ملی مسکن، احداث این خانه‌ها را در راستای کاهش هزینه ساخت ارزیابی کرد و گفت: بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات را به ساخت مسکن اختصاص دهند که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم از همان ابتدای آغاز به‌کار خود اجرای پروژه نهضت ملی مسکن را برای حل مشکل مسکن آغاز کرد و پس از آن ساخت مسکن به صورت یک یا ۲ طبقه و به عبارت دیگر افقی (حیاط دار) در طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است؛ طرحی که به گفته کارشناسان هم موجب کاهش هزینه‌های ساخت و هم افزایش سرعت اجرای این طرح‌ها خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که در بیش از ۹۰۰ شهری که کمبودی از نظر زمین نداریم، ساخت واحدهای مسکونی را به همراه تسهیلات به شکل ویلایی به مردم واگذار خواهد کرد؛ بنا بر این اولویت نخست در طرح نهضت ملی مسکن واگذاری زمین برای ساخت مسکن ویلایی تک‌واحدی در استان‌هایی است که زمین کافی در آنها وجود دارد.

«محمداسماعیل اکبری» قائم مقام دبیر انجمن انبوه سازان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در مورد ساخت خانه‌های یک طبقه و حیاط دار در طرح نهضت ملی مسکن، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت مصالح و به تبع آن بالا رفتن هزینه ساخت‌وساز، دولت بهتر است با تامین زمین مورد نیاز این طرح اقدام کند تا متقاضیان با مشکل زمین مواجه نشوند و هزینه خانه‌دار شدن آنها بالا نرود.

وی افزود: اگر اراضی به میزان کافی برای اجرای چنین طرحی وجود دارد، اجرای آن اقدام خوبی است، البته زمین در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها باید در جاهایی باشد که برخوردار از زیرساخت‌های لازم اعم از مراکز بهداشتی و درمانی، مسجد و… باشد.

این فعال حوزه مسکن گفت: ساخت و تامین مسکن یک سری نیازها دارد و لازم است بودجه کافی و لازم برای طرح طرح نهضت ملی مسکن تامین شود.

اکبری با انتقاد از بانک‌ها در عدم اعطای تسهیلات در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بیان کرد: قانون بانک‌ها را مکلف کرده است تا ۲۰ درصد تسهیلات خود را در بخش مسکن اعطا کنند، اما به غیر از بانک مسکن، سایر بانک‌ها در این زمینه اقدام لازم را انجام نداده‌اند.

وی گفت: تنها بالا بردن مبلغ تسهیلات برای خانه دار شدن مردم گره‌گشا نیست، بلکه مدت‌زمان بازپرداخت این تسهیلات هم باید طولانی مدت و با بهره کمتر باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *