کمبود 3،5 میلیون مسکن در 5 سال گذشته/ آثار اقدامات 5 سال گذشته امروز مشاهده می‌شود

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان با بیان اینکه به دلیل بی توجهی به بخش مسکن در پنج سال گذشته کشور با کمبود 3،5 میلیون مسکن مواجه شد گفت:در 5 سال گذشته در تولید مسکن خوب عمل نشد و تعادل عرضه و تقاضا به هم خورد.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که آیا به بهبود وضعیت ساخت و ساز و تولید مسکن خوشبین هستید یا خیر؟ گفت: اگر دولت زمینه را برای تولید مسکن فراهم کند و سازندگان مسکن تولید داشته باشند و  تولید متوقف نشود سوداگران مسکن به فکر گران کردن قیمت مسکن نخواهند افتاد.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌ها نباید انفعالی باشد و نباید اجازه دهیم یک اتفاق بیافتد بعد به دنبال جبران آ‌ن اتفاق برویم اظهار داشت: در پنج سال گذشته سیاستگذاری‌های نامناسب باعث شد تا تولید مسکن به خوبی انجام نشود و تعادل عرضه و تقاضا به هم بخورد.

وی افزود: قطعا اگر سیاست دولت به سمتی حرکت کند که باعث شود ساخت و ساز رونق بگیرد شک نکنید که بعد از چند سال می توانیم این کمبود مسکن را حبران کنیم هر چند جبران این کمبود تولید و عرضه مسکن کار بسیار سختی است.

رهبر ادامه داد: مهم‌ترین عامل و مسأله گرانی مسکن و کمبود آن به هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس طرح جامع مسکن باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود. اما آمارها نشان می دهد در پنج سال گذشته تنها سالانه 300 هزار مسکن تولید شده است یعنی 700 هزار واحد مسکونی در سال کمبود داشتیم.

رهبر گفت: اگر این عقب ماندگی تولید مسکن را در نظر بگیریم متوجه می شویم که در 5 سال مورد اشاره 3.5 میلیون کمبود مسکن در کشور داریم. اگر سیاست‌های درستی اعمال شود بدون اینکه کسی را اجبار کنیم هیچ فردی دوست نخواهد داشت واحد مسکونی را عرضه نکند و مسکن را نگه دارد و نفروشد.

به گفته وی، حال اگر در خصوص رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها بخواهیم اظهارنظر کنیم باید بگویم که به دلیل همان اقدامات 5 سال گذشته آثار آن را امروز مشاهده می کنیم.

وی تاکید کرد:اتفاقا سازندگان مسکن محتکر نیستند و محتکران مسکن کسانی هستند که در مقطع مختلف سرمایه خود را وارد مسکن می‌کنند و سود خوبی هم از این بابت نصیب آنها می شود.

وی تصریح کرد:باید سیستم و سیاست‌ها به گونه‌ای عمل کند که بدون هیچ اجباری هر سرمایه‌گذار و سازنده و تولیدکننده ای به عرضه مسکن راغب باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا وجود چندین میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه را قبول دارید گفت:طبق استانداردهای جهانی وجود 3 درصد واحد مسکونی خالی از سکنه یک عدد متعارف محسوب می شود است چرا که این آمار نشان می‌دهد همیشه باید درصدی از واحدهای مسکونی خالی باشد تا جابجایی‌ها صورت بگیرد.

رهبر تاکید کرد: اما آماری که بارها از وجود خانه های خالی از سکنه مدام اعلام می شود نشان می دهد که آن آمار به دلیل اقدام با عجله در دوره ریاست آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی جمع‌آوری شده است چرا که آمار به دست آمده از کنتورهای آب و برق برای تعیین و میزان واحدهای مسکونی خالی از سکنه نمی تواند ملاک دقیقی برای وجود خانه های خالی از سکنه باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *