گلایه انبوه‌سازان از افزایش قیمت مصالح ساختمانی

رشد قیمت مصالح ساختمانی که به افزایش هزینه های تولید مسکن منجر شده انتقاد انبوه‌سازان را به دنبال داشته و در این زمینه به دو برابر شدن قیمت میلگرد اشاره کرده اند.

به گزارش اخبار ساختمان، به هم خوردن تعادل در بازار مسکن که بنا به گفته مسئولان و کارشناسان از رشد بازارهای موازی نشأت می گیرد، ساخت و ساز را نیز به ورطه رکود مطلق کشانده است. با وجود آنکه طی حدود هفت سال گذشته بخش ساخت و ساز رمق چندانی نداشته، انبوه‌سازان عنوان می‌کنند که عمده فعالان بخش ساخت و ساز از این حوزه خارج شده‌اند.

در این زمینه دبیر کانون انبوه سازان طی نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت، خواستار برخورد با عوامل پشت پرده گرانی مصالح ساختمانی شده است.

رشد ۱۰۰ درصدی قیمت آهن آلات

فرشید پورحاجت در بخشی از این نامه که خطاب به مدرس خیابانی نوشته شده آورده است: طی شش ماه گذشته بدون هیچ دلیل منطقی و حتی خارج از قواعد بازار عرضه و تقاضا، قیمت انواع آهن آلات به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافته است؛ به طوری که در یک بازه کوتاه زمانی قیمت‌میلگرد ۴۲۰۰ تومانی به بیش از ۸۰۰۰ افزایش یافت. از آنجا که آهن آلات تماماً در داخل کشور تولید می شود و در چند ماه گذشته نیز هیچ گونه افزایش قیمتی بابت سایر خدمات وجود نداشته، این روند صعودی ناگهانی موجب سوال و پرسش سازندگان و انبوه سازان مسکن است. به راستی چه دستانی در این شرایط ویژه اقتصادی و بحران شیوع کرونا در کار است که این گونه بازار آهن را دچار التهاب و تورم کاذب کرده و چرا هیچگونه نظارتی از سوی وزارت صمت بر این بازار پر التهاب صورت نمی گیرد؟

افزایش قیمت مسکن همواره تاثیر منفی بر معاملات و ساخت و ساز ایجاد کرده است. بر این اساس فعالان ساختمانی بر لزوم جلوگیری از رشد قیمت مسکن تاکید می‌کنند.

فروردین امسال ایرج رهبر، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران گفته بود: به نظر من بعد از فروکش کردن بیماری کرونا معاملات مسکن رشد خواهد کرد و به تبع آن شاهد تغییر قیمت‌ها خواهیم بود.

 

بیشتر بخوانید: بازار ساخت و ساز تهران در وضعیت بحرانی قرار گرفته است

وی با اشاره به افزایش قیمت فولاد از حدود ۴۷۰۰ تومان در دو سه ماه اخیر به کیلویی ۹۰۰۰ تومان بیان کرد: سهم مسکن از اقتصاد کشور حدود ۴۰ درصد است و به همین دلیل نوسانات قیمت ارز یا کاهش قیمت نفت در بخش مسکن تاثیر می گذارد.

پورحاجت هم اردیبهشت ماه با پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده گفته بود: کاهش ارزش پول، نوسانات نرخ ارز و رشد چشمگیر شاخص بورس برای بازار مسکن مشکل ساز خواهد بود، در نتیجه مسئولان امر باید با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های درست مانع از افزایش قیمت در بازار مسکن شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *