۴۶ درصد خانه‌های روستایی تهران غیرمقاوم است/تعلل بانک‌ها در پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران از ناایمن بودن ۱۰۳ هزار مسکن روستایی خبر داد و گفت: ۴۶ درصد خانه‌های روستایی استان تهران در برابر زلزله ایمن نیستند.

 

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامرضا صالحی با یادآوری این‌که تهران به دلیل وجود 3 گسل جزو استان‌های زلزله‌خیز کشور است، اظهار کرد:‌ مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در کشور از سال 84 آغاز شد. تهران دارای 1034 روستا که در این روستاها 226 هزار واحد مسکونی ساخته شده است.

 

وی با بیان این‌که 46 درصد خانه‌های روستایی در استان تهران در برابر زلزله مقاوم نیستند، افزود: طی 15 سال اخیر حدود 21 هزار مسکن روستایی در استان‌ تهران نوسازی شده که در مقایسه با میانگین کشور رقم مطلوبی به شمار نمی‌رود.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات بنیاد مسکن ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم روستاهاست. در زمان وقوع حوادث طبیعی و وارد شدن خسارت به این قبیل واحدها، با توجه به این‌که در طرح‌ هادی یا سایر طرح‌های مصوب مشمول دریافت هیچ تسهیلاتی نمی‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران افزایش محدوده روستاها را یکی دیگر از مشکلات بنیاد مسکن اعلام کرد و با بیان این‌که در کن و شمیرانات و دیگر رودخانه‌های تأمین کننده آب شرب تهران حریم رودخانه مطابق قانون 150 متر است، ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از روستاهای تهران در کنار رودخانه‌ها احداث شده و حتی برخی روستاهای به حریم شهرها افزوده شده‌اند.

صالحی با بیان این‌که 103 هزار مسکن روستایی استان تهران غیرایمن است، گفت: مطابق قانون وام 50 میلیون تومانی با کارمزد 5 درصد برای مقاوم سازی مسکن روستایی پرداخت می‌شود. از سوی دیگر بر اساس تفاهمنامه با سپاه سیدالشهدای استان تهران در مناطق محروم روستایی استان تهران به هر واحد مسکونی 15 میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود. ضمن این‌که 8 میلیون تومان نیز توسط بنیاد مسکن استان تهران برای این واحدها پرداخت می شود.

وی با انتقاد از تعلل بانک ها در پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی اظهار کرد: تاکنون  سند ملکی 100 هزار خانه روستایی برای بهره‌مندی از وام مقاوم‌سازی صادر شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *