۴۷۶ معدن در خراسان رضوی نیمه‌فعال هستند

مشهد- ایرنا- سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم‌اینک ۴۷۶ معدن از مجموع ۹۰۲ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی در این استان به صورت نیمه‌فعال تا راکد هستند.

 

محمد توکلی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اغلب معادن نیمه‌فعال یا راکد در خراسان رضوی مربوط به کانیهای مصالح ساختمانی هستند که به صورت فصلی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: معادن نیمه‌فعال تا راکد خراسان رضوی شامل معادن سنگ لاشه، گچ خاکی، شن و ماسه، مخلوط کوهی است که وابستگی بسیار به بودجه‌های دولتی و طرحهای عمرانی دارند و شیوع کرونا و کاهش فعالیتهای عمرانی و ساختمانی در این استان در نیمه فعال یا راکد شدن این معادن موثر بوده است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از مجموع پروانه‌های بهره برداری معتبر معدنی در استان ۴۲۶ معدن فعال هستند که شامل معادن فلزی، خاک صنعتی، سنگ تزئینی و معادنی می‌شوند که ساز و کار اقتصادی توجیه پذیر دارند.

وی ادامه داد: میزان ذخیره قطعی مواد کلنی در درون معادن خراسان رضوی استان ۲.۷۷ میلیارد تن برآورده شده که از این میزان ۱.۲ میلیارد تن در شهرستان خواف قرار دارد و ۵۰ درصد از ذخایر سنگ آهن کشور را شامل می‌شود.

او گفت: تاکنون ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای تولید کنسانتره و گندله در منطقه معدنی سنگ آهن خواف در خراسان رضوی انجام شده است.

توکلی افزود: میزان استخراج اسمی معادن خراسان رضوی سالانه ۴۱ میلیون تن است اما میزان استخراج واقعی معادن استان در سال به ۳۵ میلیون تن می‌رسد.

وی ادامه داد: تاکنون هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش معدن استان انجام شده و برای ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در نیمه نخست امسال ۲۲ پروانه جدید بهره برداری از معادن خراسان رضوی با استخراج اسمی ۱۱.۵ میلیون تن در سال و اشتغالزایی برای ۱۷۶ نفر صادر شده است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری طرح “فعال سازی معادن کوچک مقیاس” در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته و تاکنون پنج معدن کوچک راکد که گرفتار مشکلات بازار و بوروکراسی اداری بودند، به چرخه تولید بازگشته‌اند.

توکلی توسعه زیرساختهای بخش معدن خراسان رضوی را مطلوب ارزیابی و بیان کرد: نخستین اقدام در این خصوص صدور پروانه‌های اکتشاف معدنی بوده که تاکنون ۴۰ هزار کیلومترمربع از پهنه‌های معدنی استان برای انجام عملیات اکتشاف به دو شرکت بخش خصوصی و چهار شرکت بخش دولتی واگذار شده است.

وی ادامه داد: هم‌اینک عملیات اکتشافی در چهار پهنه معدنی خراسان رضوی توسط شرکتها در حال انجام است که با اتمام عملیات آنها ۵۰ درصد مساحت حوزه ذخایر فلزی استان تعیین تکلیف می‌شود.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ضخیم ترین کمربند مس جهان در شهرستانهای کاشمر، بردسکن و بجستان این استان قرار گرفته که تا یک ماه آینده برای آنومالی‌های معرفی شده از سوی شرکت ملی مس ایران به عنوان عامل اجرای عملیات اکتشاف در این پهنه معدنی، پروانه اکتشاف صادر خواهد شد.

وی از راه‌اندازی “پنجره واحد” با همکاری خانه معدن و مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی در مشهد به منظور کاهش فرآیند اداری مربوط به معادن با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف یک ماه آینده خبر داد و افزود: در این پنجره نمایندگان سازمانهای متولی مستقر شده و فرآیند پاسخ به استعلام‌ها و صدور مجوزها را تسهیل می‌کنند تا در کوتاه ترین زمان مجوز فعالیت معدنی صادر شود.

توکلی گفت: تاکنون با بهره گیری از ظرفیت ماده ۲۴ قانون مکرر معادن و تشکیل هیات حل اختلاف، مشکلات ۶ معدن با ارزش استان که با مشکلات اداری و دریافت پاسخ استعلامها مواجه بودند، برطرف شده و ظرف ۲ تا سه ماه آینده به مزایده گذاشته می‌شوند، همچنین ۱۳۴ معدن دارای پروانه بهره برداری نیز در استان در فهرست مزایده قرار گرفته‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *