۸۰۰ هکتار از اراضی دولتی برای ساخت مسکن به وزارت راه تحویل شد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره تأمین زمین برای نهضت ملی مسکن گفت: به تازگی ۸۰۰ هکتار از اراضی دولتی برای ساخت مسکن به وزارت راه داده شد.

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا فخاری‌ امروز در نشست خبری عنوان کرد: در حال حاضر برای اجرای نهضت ملی مسکن، مشکلی برای تامین زمین نداریم و تاکنون برای ۱.۷ میلیون واحد مسکونی زمین تامین شده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، تاکید کرد: تاکنون ۷ هزار هکتار از اراضی مازاد دولتی شناسایی شده که با تاکید رئیس جمهور ۸۰۰ هکتار زمین از سوی دستگاه‌های دولتی به سازمان ملی زمین و مسکن عودت داده شده است.

وی افزود: در تهران وزارت جهاد کشاورزی ۲۷ هکتار زمین برای ساخت مسکن را به سازمان ملی زمین و مسکن عودت داده ‌‌است.

* دستگاه‌هایی که بیشترین زمین مازاد را در اختیار دارند

فخاری با اشاره به ‌دستگاه‌هایی که بیشترین زمین مازاد را در اختیار دارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم و وزارت نفت از جمله دستگاه‌هایی هستند که زمین در اختیار دارند.

وی ادامه‌ داد: اراضی که در کشور شناسایی کردیم ۶۰ هزار هکتار است که در اختیار نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد.

فخاری بیان کرد: اراضی دولتی در برابر عدد زمین‌های تامین شده برای نهضت ملی مسکن عدد بزرگی نیست.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر رعایت نشدن زمان درج شده در ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن برای واگذاری اراضی مازاد، بیان کرد: شناسایی زمین‌های قابل ساخت و ساز و تجدید این شناسایی فرآیندی زمانبر است و از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن نیز زمان زیادی نمی‌گذرد، لذا باید فاصله زمانی را در نظر بگیریم.

این مقام مسئول تاکید کرد: هزینه آماده سازی زمین برای هر واحد مسکونی ۲۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.

وی افزود: نحوه واگذاری خانه‌های سازمانی دیگر نظیر سابق نیست و بر اساس قانون همه خانه‌های سازمانی باید به فروش رسیده و ۲۰ درصد از درآمد این بخش باید در اختیار دستگاه قرار گرفته و در قالب تسهیلات در اختیار همان دستگاه قرار گیرد.

فخاری گفت: با قانون جدید، زمین‌خواری در حوزه زمین‌های ذیل وزارت راه و شهرسازی به صفر رسیده است.‌

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، با اشاره به اینکه تراکم نفر در هکتار نهضت ملی مسکن ۷۰ نفر است، گفت: ۲۳ هزار هکتار اراضی تامین شده خالص مسکونی است که برای ۱.۵ میلیون مسکن تامین شده است.

این مقام مسئول با اشاره اینکه آمار زمین‌های سازمان ملی زمین و مسکن محرمانه است، گفت: اراضی که در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد، همه در بانک زمین با مختصات دقیق جغرافیایی ثبت شده است و دسترسی به آن برای برخی نهادهای نظارتی مهیا شده است.

این مقام مسئول درباره تامین زمین نهضت ملی مسکن گفت: ما در نقاطی از کشور نظیر خراسان جنوبی، اطراف تهران، ایوانکی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب کرمان و نقاط دیگر هیچ محدودیت زمینی نداریم.

وی ادامه داد: البته در نقاطی نظیر استان کردستان هزینه آماده سازی به ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی می‌رسد و در استان‌های شمالی کشور ما با مسئله زمین مواجه هستیم.

فخاری اظهار کرد: برای توسعه سواحل مکران و استقرار جمعیت در این محل برنامه جدی داریم و تلاش می‌کنیم بر اساس سیاست‌های آمایش سرزمین پیش برویم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *