ساخت مسکن کارگران توسط انبوه‌ساز را توصیه نمی‌کنم

یک مقام مسئول کارگری با بیان این‌که تشکیل تعاونی‌های مسکن کارگری بدون داشتن پشتوانه نتیجه‌ای برای جامعه کارگری ندارد، تاسیس تعاونی مسکن کارگران کشور را خواستار شد.

سید ابوالفضل اشرف منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از عدم فراهم کردن زیرساخت‌های تشکیل تعاونی‌های مسکن اظهار کرد: قبلا یک تعاونی مسکن که تشکیل می شد، به ویژه در بخش کارگری، استانداری‌ها به آن زمین رایگان می‌دادند ولی الان نه زمینی تعلق می‌گیرد و نه مصالح به قیمت تعاونی اختصاص می‌یابد.

به گفته وی، تشکیل دادن تعاونی مسکن بدون داشتن هیچ پشتوانه‌ای جز درگیری داخلی میان اعضا نتیجه‌ای ندارد و باید زیرساخت‌های لازم برای ثبت و راه‌اندازی تعاونی‌های مسکن کارگری یش‌بینی شود.

بالا بردن کیفیت ساخت به جای تعداد تعاونی‌های مسکن

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در عین حال درباره پیشنهاد افزایش تعداد تعاونی‌های مسکن و تشکیل تعاونی‌های جدید در جلسه اخیر شورای عالی کار گفت: با پیشنهاد کمیت و افزایش تعاونی‌های مسکن موافق نیستم و معتقدم به جای تعدد تعاونی مسکن بهتر است که یک تعاونی مسکن جامع کارگری در سطح کشور داشته باشیم. اگر صد تعاونی مسکن تشکیل بدهیم ولی کیفیت اجرا و ساخت و ساز نداشته باشند، سودی ندارد.

اشرف منصوری گفت: متاسفانه کارگران دل خوشی از تعاونی‌های مسکن ندارند و دلیلش این است که بخش اعظمی از تعاونی‌های مسکن موجب درگیری میان اعضا و شکایت و رفتن به دادگاه شده‌اند و طبیعی است که کارگران استقبالی از آن‌ها نکنند.

نظارت بر عملکرد تعاونی‌های مسکن و پرهیز از رهاسازی

وی گفت: در سالهای اخیر به تعاونی‌های مسکن فقط مجوز داده و آن‌ها را رها کردیم در حالی که باید بر عملکرد تعاونی‌ها و انجام کامل تعهدات آن‌ها در پروژه‌های مسکن نظارت جامع صورت گیرد.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، واگذاری ساخت خانه‌های کارگران به دست انبوه‌ساز را توصیه نکرد و گفت: این کار از چاله به چاه افتادن است و خانه‌هایی که توسط انبوه‌سازان ساخته می‌شود، عمدتا طولانی مدت و با قیمت تمام شده بالا همراه است، در حالی که تشکیل تعاونی‌ مسکن کارگران در سطح ملی هم به خانه‌دار شدن کارگران کمک می‌کند و هم موجب استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری و بسیاری از دستگاه‌ها، سازمان‌ها و بانک‌ها برای تامین زمین و ساخت مسکن کارگری می‌شود.

به گفته اشرف منصوری با تشکیل یک تعاونی مسکن ملی و ایجاد نمایندگی‌های آن در استانها، طرف حساب کارگران تنها یک تعاونی بوده و در زمان های لازم برای اعلام دعوی پاسخگوی اعضا خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در آخرین نشست شورای عالی کار که با محور بررسی راهکارهای تقویت تعاونی‌های مسکن کارگران و ساز و کارهای تامین مسکن مشارکتی برگزار شده بود، گسترش تعداد تعاونی‌های مسکن و راه‌اندازی تعاونی‌های جدید و بازنگری در آیین‌نامه‌های مربوط به تامین مسکن کارگران به تصویب رسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *